HIA wants early election results

 
کابل (پژواک، ٨ سنبله ٩٣): شوراهای اتحاد حزب اسلامی، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که باهمکاری سازمان ملل متحد، نتایج انتخابات را به وقت تعیین شده اعلام نماید.
کمیسیون مستقل انتخابات، چندی قبل گفته بود که بتاریخ 11 سنبلۀ سال روان، نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کند.
پیرامون موضوع یادشده، شوراهای اتحاد حزب اسلامی، امروز در خیمۀ لویه جرگه نشستی را برگزار نمود و در این نشست، حدود سه هزار تن از اعضای آن حزب، شرکت ورزیده بودند.
قاضی محمد امین وقاد رئیس شوراهای اتحاد حزب اسلامی گفت که مردم افغانستان، به سطح گسترده در انتخابات شرکت نمودند و جوامع بین المللی نیز از انتخابات افغانستان حمایت نمودند؛ اما این پروسه بسیار طول کشید.
براساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، حدود هشت میلیون نفر اشتراک ورزیده بود.
وقاد گفت: "پروسۀ انتخابات افغانستان، پروسۀ مردم است؛ به آن احترام شود و کمیسیون انتخابات، باید این پروسه را هرچه زودتر به پایان برساند."
وى از کمیسیون انتخابات تقاضا نمود که نتایج نهایی دور دوم  انتخابات ریاست جمهوری را تا 11 سنبله سال روان اعلام نماید؛ تا آنکه ريیس جمهور جدید در اجلاس سران ناتو شرکت نماید.
وقاد افزود: "رأی هر نامزد که بلند بود و از سوی کمیسیون اعلام شد، همان رئیس جمهور ما است و باید در اجلاس سران ناتو شرکت نماید."
شوراهای اتحاد حزب اسلامی، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری؛ از تیم تحول و تداوم حمایت خود را اعلام نموده است.
وی اضافه کرد: "هردو نامزد ریاست جمهوری، باید با یکدیگر همکاری نمایند، وعدۀ چوکی را نکنند؛ چرا که آنها به اساس رأی مردم به این مقام رسیده اند."
وقاد، از ملامحمدعمر رهبر طالبان مسلح و گلبدين حکمتيار رهبر حزب اسلامى نيز خواست که از مخالفت مسلحانه دست برداشته و با حکومت يکجا شوند.
وحيدالله سباوون عضو "اتحاد شوراهای حزب اسلامی" نيز گفت که کميسيون انتخابات، بايد نتايج نهايى انتخابات را به تاريخ ١١ سنبله اعلام کند.
 
به گفتۀ وى، اخيراً پروسۀ تخنيکى انتخابات، به يک پروسۀ سياسى تبديل شده و مردم افغانستان بعد از اين، تحمل طولانى شدن اين پروسه را ندارند.
وى افزود: "اتحاد شوراهاى حزب اسلامى؛ يک قوت است، در انتخابات به شکل وسيع اشتراک کرده و ميتوانند که از راى خود نيز دفاع کنند."
سباوون، از هردو نامزد رياست جمهورى خواست که نتايج نهايى انتخابات را طبق قانون اساسى بپذيرند و بيش ازين، کشور را با مشکلات مواجه نکنند.
وى افزود: "هر کانديد که قانون را زير پا کند، با مخالفت شديد ما مواجه خواهد شد."
به گفتۀ وى، اگر اشرف غنى احمدزى نامزد رياست جمهورى، با آراى مردم کدام معاملۀ سياسى انجام دهد، با مخالفت اين شورا روبه رو خواهدشد.
عبدالستارخواصى نمايندۀ  مردم پروان در ولسى جرگه، در اين نشست گفت که مردم در وضعيت دشوار به شکل گسترده در انتخابات اشتراک کرده اند؛ اما نتايج آن تا کنون نيز مشخص نيست.
وى گفت: "پروسۀ انتخابات بى حد طول کشيد، اين کار مردم را دلسرد کرده و از سوى ديگر کانديدان نيز به راى مردم احترام نمى کنند؛ اما يک تماس تيليفونى جان کرى وزير خارجۀ امريکا، به آنها قابل قدر است؛ اکر کانديدان مذکور به آراى مردم احترام نگذارند، پيش خداوند مسوول اند و من مطمئن هستم که زمين نيز به آنها جاى نخواهد داد."
وى نيز از کميسيون مستقل انتخابات خواست که پروسۀ جنجالى انتخابات را هرچه زودتر تکميل و نتايج نهايى را به وقت معين اعلام نمايد.
شوراهاى اتحاد حزب اسلامى افغانستان، در نشست مذکور يک قطعنامه نيز صادر کرد.
در قطعنامه آمده است که تمامى امور انتخابات، بايد مطابق قانون اساسى باشد و کميسيون انتخابات بايد نتايج نهايى انتخابات را هرچه زودتر اعلام نمايد.
در قطعنامه همچنان از مردم افغانستان خواسته شده است که اگر کدام کار خلاف قانون صورت ميگيرد، با قاطعيت از آن جلوگيرى نمايند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.