کرزى: واکنش نامزدان نمایانگر تقویت مردم سالاری است

کابل(پژواک، ٣٠ دلو ۹۸): حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، پروسۀ انتخابات کشور را غیر ملی و در مغایرت با اصول و ارزش ‌های مردم‌ سالاری خوانده می گوید که عدم اشتراک مردم در آن، بیانگر این واقعیت است.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد و کمیسیون مستقل انتخابات، روز گذشته نتایج نهایی آن را اعلام کرد. کمیسیون مستقل انتخابات، محمد اشرف غنی را با کسب ۵۰،۶۴ درصد کل آرای معتبر، رئیس جمهور و برندۀ انتخابات ششم میزان ۱۳۹۸ریاست جمهوری افغانستان، اعلام کرد.
اما داکتر عبدالله نامزد دیگر این انتخابات که با کسب بیش از ۳۹ درصد آرا در رده دوم میان چهارده نامزد قرار دارد، با اعلام این نتیجه مخالفت نموده و خود را برندۀ این انتخابات اعلام کرده است.
  حامد‌ کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان نیز با نشر اعلامیه ای در رابطه به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفته است: "من قبلاً هم خدمت مردم عزیز ما عرض نموده بودم که برگزاری انتخابات در شرایطی که زمینه دایر شدن شفاف و عادلانه آن در کشور مساعد نباشد، موجب بحران و افتراق گردیده، کشور عزیز ما را تضعیف نموده و پروسه صلح را مختل می سازد."
موصوف تاکید کرده است که همه نیروهای سیاسی و اجتماعی کشور، متحداً به امر صلح و تحقق آن به مثابه اساسی ترین امر ملی، با تمام نیرو بذل مساعی نمایند.
در اعلامیه آمده است: "پروسهه اى که تحت نام انتخابات بر مردم ما تحمیل گردید، یک پروسه غیر ملی و در مغایرت با اصول و ارزش ‌های مردم‌ سالاری قرار داشت که عدم اشتراک مردم در آن، بیانگر این واقعیت است."
به گفته او، پروسه همچنان بیشتر منعکس کننده اهداف خارجی در افغانستان می باشد که می خواهند با تضعیف حاکمیت ملی و ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان، برنامه های خود را تطبیق کنند. 
موصوف با در نظرداشت اوضاع کلی کشور و بخصوص آنچه که در پنج ماه اخیر در رابطه به این پروسه و اعلام نتایج آن به وقوع پیوسته، گفته است که بسیار طبیعی است که نتایج اعلام شده مورد پذیرش قرار نگیرد.
رئیس جمهور پیشین گفته است: "ما مردم افغانستان در اوضاع کنونی، بیش از هر زمان دیگر به وحدت و هم‌سویی نیاز داریم که همه با هم، با ملی ساختن پروسه صلح، شاهد تأمین هر چه زودتر صلح و امنیت سرتاسری و پایدار در کشور باشیم؛ تا در فضای صلح و آزادی به پای صندوق های رای رفته سرنوشت خود را به دست خودمان رقم بزنیم."

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.