کابل(پژواک، ۵ حوت ۹۸): کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، با انتقاد از کمیسیون انتخابات می گوید که  اگر بازشماری و تفتیش درست انجام میشد، از ۶۵ تا ۸۰ هزار رای باطل می گردید و نتیجۀ انتخابات نیز تغییر می کرد.
این مطلب را امروز مولوی دین محمد عظیمی معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی، در دیدار با مسئولان نهادهای جامعه مدنی بیان کرد.
وی، با اشاره به فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی نسبت به اعتراضات استینافی، افزود: «کمیسیون مستقل انتخابات، فیصله های کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی را مطابق طرزالعمل های هر دو کمیسیون تطبیق نکرده است.»
موصوف گفت که اگر بازشماری و تفتیش به صورت درست صورت می گرفت، از ۶۵ تا ۸۰ هزار رای باطل میشد و سرنوشت انتخابات را تغییر می داد.
همچنان چمن شاه اعتمادی رئيس دارالانشای کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی گفت که اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸، بدون هماهنگی با کمیسیون شکایات انتخاباتی انجام شده است.
اعتمادی، از نهادهای ناظر انتخاباتی خواست که بر اساس یافتۀ شان، دیدگاه های خویش را نسبت به سالم بودن و غیر سالم بودن انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ با شهروندان شریک کنند.
زهره بیان شینواری رئيس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، از همکاری های نهادهای ناظر انتخاباتی سپاسگزاری کرده و تاکید کرد که کمیسیون شکایات انتخاباتی، مطابق قانون و طرزالعمل های انتخاباتی وظایف خویش را انجام داده است.
در همین حال، مسئولان نهادهای جامعۀ مدنی در اين نشست، نگرانی های خویش را نسبت به وضعیت کنونی کشور ابراز داشته و تاکید نمودند که افغانستان را بحران جدی تهدید می کند و باید راه حل، برای پایان دادن به این بن بست انتخاباتی جستجو گردد.
آنان علاوه کردند که وظیفۀ نهادهای ناظر انتخاباتی تائید و یا رد نتیجۀ انتخابات نیست؛ بلکه این نهادها می توانند گزارشی از یافته های خویش را از پروسه انتخابات، با کمیسیون های انتخاباتی شریک کنند.
در پایان این نشست، مسئولان این نهادها بسته ای از یافته های نظارتی خویش را که از روند انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان ۱۳۹۸ تهیه نموده بودند، به اعضای رهبری کمیسیون شکایات تقدیم کردند.
بر اساس گفته های آنان، در این گزارش چالش ها و مشکلات پروسه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ برجسته شده، که این می تواند کمیسیون های انتخاباتی را کمک نماید.
یوسف رشید رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانهٔ افغانستان (فیفا)، به پژواک گفت که چنین اظهارات در چنین وضعیت، درد انتخابات را دوا نمی کند و باید زمانی که قضیه نزد شان موجود بود، اقدامات قانونی و لازمی را انجام می دادند.
وی، کمیسیون شکایات انتخاباتی را آخرین مرجع تامین کننده عدالت عنوان کرده و افزود: «باید بالای فیصله ها و تطبیق آن ایستاده می بودند و آنها که می گویند از  ۶۵ تا ۸۰ هزار رای نیاز به باطل شدن داشت، معلوم می شود که این حرف را بر اساس یک سنجش، بررسی و منطق تخنیکی بیان می کنند؛ پس آنها مکلف بودند که آن را باطل کنند و نباید آن را به کمیسیون انتخابات می فرستادند.»
موصوف، با بیان اینکه ممکن به منظور نجات از مواجه شدن با دسته های انتخاباتی، محافظه کاری کرده باشند و اکنون نیاز نیست که در بین مردم قهرمان سازی کنند و این راه حل نیست، بلکه خینۀ پس از عید است و باید پاسخگویی همه فیصله های شان برای مردم باشند.
اما ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به پژواک گفت که کمیسیون مستقل انتخابات مطابق به قانون و طرزالعمل ها وظایفش را انجام داده است.
وی افزود که این کمیسیون، همه فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی را تطبیق و مطابق به آن، نتیجه نهایی را با مردم شریک کرده است.
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که روز گذشته، یک منبع حکومت گفت که مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی، احتمالا دراخير هفته روان برگزار می شود و کمیسیونى برای تدویر آن نیز ایجاد شده است.
از سويى هم دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز امروز از آمادگی ها برای برگزارى مراسم تحلیف عبدالله عبدالله خبر داده و می گوید که تاریخ تدویر این مراسم، به زودی اعلام می شود.
تنش ها میان رئیس جمهور غنی و رئیس اجرایی حکومت، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، به وجود آمده است.
قابل ذکر است که ساعاتى پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، داکتر عبدالله عبدالله خود را برندۀ این انتخابات اعلام کرد و  گفت که «حکومت همه شمول» را اعلام می کند.
کمیسیون مستقل انتخابات، در (۲۹ دلو) سال روان، محمد اشرف غنی را با کسب ۵۰،۶۴ درصد آرا، برندۀ انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان ۱۳۹۸ اعلام کرد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.