اشرف غنى: در مناسبات وزارت خانه ها و ولایات باید یک تغییر بنیادی بوجود آید

کابل(پژواک،۶ حوت ۹۸):آگاهان امور، برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی، را عجولانه و خلاف قانون نافذه کشور ميدانند .
کمیسیون مستقل انتخابات، در (۲۹ دلو) سال روان، محمد اشرف غنی را با کسب ۵۰،۶۴ درصد آرا، برندۀ انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان ۱۳۹۸ اعلام کرد و ساعاتى پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، داکتر عبدالله عبدالله خود را برندۀ این انتخابات اعلام کرد و  گفت که «حکومت همه شمول» را ايجاد می کند.
قابل ذکر است که دو روز پیش، یک منبع حکومت گفت که مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی، احتمالاً در اخير هفته روان برگزار شود و کمیسیون برای تدویر آن نیز ایجاد شده است.
همچنان روزگذشته دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز از آمادگی ها برای برگزارى مراسم تحلیف عبدالله عبدالله خبر داده و گفت که تاریخ تدویر این مراسم، به زودی اعلام می شود.
کارشناسان حقوقی:
کارشناسان حقوقی می گویند که برگزاری عجولانه مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی، خلاف قانون نافذه کشور است.
شهلا فرید، استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، به پژواک گفت که مطابق به قانون انتخابات، رئیس جمهور جدید مکلف است که ۳۰ روز پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، مراسم تحلیف برگزار کند؛ اما با تاسف رئیس جمهور غنی می خواهد که از قانون تمرد کند.
وی، این اقدام رئیس جمهوری غنی را خلاف قانون دانسته می گوید که به گمان اغلب هدف از تحلیف عجولانه محمد اشرف غنی، مدیریت بحران و سوق دادن وضعیت کنونی کشور به طرف آرامش باشد و اگر این اقدام سبب مدیرت بحران شود یک دستاورد است؛ اما چنین نخواهد شد.
موصوف، با بیان این که نتایج نهایی انتخابات، بدون درنظرداشت قانون و طرزالعمل های حاکم اعلام شده است می گوید: «با اعلام نتایج انتخابات یک نوع بحران در افغانستان به وجود آمد و رئیس جمهور به نحوی با تحلیف یاد کردن به خود مشروعیت میدهد تا کسانی مخالف او حرکت می کنند را با صدور حکم دستگیر کند.»
این کارشناس حقوق، با انتقاد از دسته های انتخاباتی محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، گفت که این دو تیم انتخاباتی در میان مردم نفوس ندارند.
خانم فرید گفت که همه شاهد است که از مجموع ۹ میلیون واجد شرایط رایدهی، دو میلیون رای داده است که آنها هم اطرفیان خود نامزدان است.
وی، ادامه وضعیت جاری را به نفع مردم نه، بل به ضرر باشنده گان کشور دانسته و از ز رهبران حکومت وحدت ملی خواست که باید به تفاهم برسند.
نهادهای ناظر بر انتخابات:
یوسف رشید، رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، نیز گفت که زمان تحلیف رئیس جمهور جدید، در قانون انتخابات ذکر شده است.
وی، با بیان این که در قانون هیچ استثنای در مورد حلف وفاداری قایل نشده است، می گوید که در قانون واضح آمده است که نامزد برنده، ۳۰ روز بعد با پشت سرگذاشتن مراسم تحلیف کارش را آغاز می کند.
موصوف، با نگرانی از تنش ها میان رئیس جمهور غنی و رئیس اجرایی حکومت، ادامه وضعیت را به ضرر کشور عنوان کرده و گفت که باید تنش ها از طریق نشست ها و گفتگوها حل گردد.
رشید، اظهار امیدواری کرد که جنجالی های پیش آمده انتخاباتی بالای پروسه صلح تاثیر منفی نگذارد و گفت: «ما نگران استیم که این تنش ها و جنجال های سیاسی، ثبات کشور را به رکود مواجه نکند.»
قوانین:
در ماده ۶۳ قانون اساسی افغانستان آمده است که رئیس جمهور قبل از تصدی وظیفه، مطابق به طرز العمل خاص كه توسط قانون تنظیم می گردد، حلف به جا می آورد.
همچنان در ماده ۴۷ قانون انتخابات که مختص به آغاز کار کاندید برنده به حیث رئیس جمهوری می باشد، آمده است که کاندید برنده، ۳۰ روز بعد از اعلام نتایج نهایی (انتخابات) به حیث رئیس جمهور به کار آغاز می نماید.
ریاست جمهوری:
یک منبع ریاست جمهوری که خواست نامش در خبر ذکر نشود، با اشاره به ماده ۴۷ قانون انتخابات، گفت که ماده متذکره یک منطق حقوقی دارد.
وی افزود، قانون انتخابات به خاطری ۳۰ روز را هدف تعیین کرده است که اگر نامزد برنده کس دیگری باشد باید در مدت یادشده به منظور آشنا شدن مسایل به ارگ رفت و آمد کند، تا در آینده با مشکل مواجه نشود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.