کابل (پژواک،٣ حمل٩٤): خلص سوانح 24 نامزد وزير باقى ماندۀ کابينه که از سوى رييس جمهورغنى، براى به دست آوردن راى اعتماد از ولسى جرگه معرفى شده اند.


١- محترم حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ:

  خانم حسینه صافی فرزند محترم الحاج عبدالرحیم جلالی در ماه قوس سال ۱۳۵۳ در یک خانواده روشنفکر در ولایت لغمان دیده به جهان گشود  . ایشان دروس ابتدائیه تا ثانوی را در لیسه های عالی ناهید شهید و لیسه ملالی به اتمام رساندند . تحصیلات بعد از دوره بکلوریا را در دارالمعلمین ادامه داده و هم زمان دیپلوم مکالمه پیشرفته زبان انگلیسی را بدست اوردند . بعدا بنا به علاقه مندی وافر به علوم سیاسی  در رشته حقوق و علوم سیاسی موفق به اخذ سند دیپلوم گردیدند . ایشان به زبانهای دری ، پشتو ، اردو و انگلیسی تسلط دارند .


 
 ۲- گلاب منگل  وزير سرحدات و قبايل
محمد گلاب منگل فرزند يارالدين؛ در سال ١٣٣٦هـ ش  در ولايت پکتيا به دنيا آمده است و تعليمات ابتدايی را در مرکز اين ولايت  به پايان رسانيده و در سال ١٣٥٨ از پوهنځی ادبيات  پوهنتون کابل سند ليسانس را به دست آورده است.
منگل الی رتبه دگروالی، درصفوف اردوی ملی ايفای وظيفه نموده است و با روی کار آمدن حکومت موقت به حيث والی ولايات پکتيا، لغمان و هلمند ايفای وظيفه نموده است.

۳- سيد سادات نادری  وزير شهرسازی
سيد سعادت منصور"نادری" فرزند الحاج سيد منصورنادری؛ در ۱۲ حوت ۱۳۵۵ھ ش در يک خانوادۀ متدين در شهرکابل ديده به جهان گشود.
منصور، تعليمات خويش را در مکتب عالی وايتمورهيرو و تحصيلات عالى را در کالج هيرو در کشور انگستان به پايان رساند.
 وی در سال ۱۳۷۸ھ ش، دیپلم خویش را از رشتۀ اقتصاد و تجارت بین الملل به درجه ليسانس از دانشگاه (North London) کشور انگلستان با درجه اول اخذ کرد.
سید سعادت نادری، به حیث رئیس کمیته اقتصادی کونسل ملی آغاخان برای افغانستان، عضو هیئت مدیره بانک مرکزی افغانستان کار کرده است.
تأسیس اولین فابریکۀ پروسس و تصفیه شیرین بویه در شهر مزار شریف ولایت بلخ، نخستین شرکت بیمه خصوصی تحت نام شرکت بیمه افغانستان و شرکت صدف پطرولیم – کابل، از کارهاى موصوف ميباشد.
 نادرى، همچنان مفتخر به دریافت مدال و تقدیرنامه تحت عنوان صلح از طریق تجارت(Peace Through Commerce)  از جانب دولت ایالات متحدۀ امریکا در سال ۱۳۹۱ھ ش گردیده است.
 
۴-  انجنير محمود بلیغ  وزیر فوایدعامه
محمود بلیغ؛ متولد سال ١٣٥٠هـ ش در ولایت دایکندی ميباشد.
بلیغ د ررشتۀ انجنيرى به درجۀ ماسترى تحصیل کرده است، وی به حیث استاد پوهنتون، عضو کمیسیون تدقیق قانون اساسی و نیز مديرمسوول روزنامه اقتدار ملی کار کرده است.
 دوره لیسانس انجنیری را درپوهنتون تهران با نمره عالی و دوره ماستری جیوتکنیک را در پوهنتون صنعتی امیرکبیر به عنوان اول نمره عمومی با نوشتن رساله ای درباره " طراحی و تحلیل پایداری تونلها با استفاده از داده های ابزار دقیق" به پایان رسانید.
 بلیغ، به عنوان کارشناس دارالانشای کمیسیون تدقیق قانون اساسی کارکرده، بعدا با تاسیس یک شرکت انجنیری، ساختمانی و سرکسازی در حوزه خصوصی وارد فعالیت شد.
از سال ١٣٩٢ تا کنون رياست پوهنتون ابن سينا را نيز برعهده داشته است.


۵- عبدالرزاق وحیدی  وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی
عبدالرزاق وحیدی در سال ١٣٥٥ در شهر کابل متولد شده و تحصیلات عالی خویش را تا سطح ماستری در کشور ایران تکمیل نموده است.
وى، وظایف ذیل را در ارگان های ذیل انجام داده است:
 تدریس در رشته ریاضی و کمپیوتر در پوهنتون کابل، عضوی کمیته کانکور، رییس عمومی اداری وزارت مالیه، رییس انجمن ریاضی دانان افغانستان، سرپرست ریاست دفتر وزارت مالیه و معین وزارت مالیه.
 
۶- اسدالله ضمیر  وزیر زراعت و مالداری
اسدالله ضمیر فرزند مرحوم حاجی محمد دل؛ در سال ١٣٥٩ در ولایت کابل متولد شده و تحصیلات عالی خویش را تا سطح ماستری به اکمال رسانیده و دارای یک سند ماستری در بخش اقتصاد از پوهنتون کلیفورنیای امریکا و سند دیگر ماستری در بخش مدیریت از پوهنتون پرستن پاکستان می باشد.
وی در بخشهای اقتصاد٬ انکشاف زراعت٬ انکشاف دهات٬ انکشاف منابع طبیعی و پلان استراتیژیک تخصص کاری و مسلکی داشته٬ دارای بیش از ۱۴ سال تجربه در مدیریت منابع طبیعی٬ انکشاف دهات٬ تعلیم و تربیه٬ و تجربه کار با ادارات بین المللی و سکتور خصوصی می باشد. 
موصوف در وزارتخانه های احیا و انکشاف دهات٬ معارف و معادن و پطرولیم به حیث مشاور ارشد وزیر و در وزارت زراعت٬ آبیاری و مالداری به حیث ریس عمومی برنامه ها ایفای وظیفه نموده است.


۷- همايون رسا وزير تجارت و صنعت

محترم همایون (رسا) درسال 1345هجری شمسی  درولایت غزنی دریک خانواده روشن فکر بدنیا آمده، تعلیمات ابتدای وثانوی را درلیسه عالی غازی شهرکابل به اتمام رسانیده است . آقای رســـا تحصیلات عالی را به سویه لیسانس ازپوهنحی علوم طبیعی پوهنتون کابل، دوره ماستری رادررشته علوم تکنالوژی معلوماتی از پوهنتون پریستن (Preston) کسب نموده است.

تصدیق نامه ها

  1. تصدیق نامه عالی مدیریت تغیرات سیاسی واقتصادی از پوهنتون هاروارد (Harward) امریکا.
  1. تصدیق نامه اداره و تطبیق پروژه ها (انگلستان)
  2. تصدیق نامه تدارکات اداره انکشافی ملل متحد
  3. تصدیق نامه نرم افزار تخصصی جهت ارزیابی سرمایه گذاری در بخش صنایع

نامبرده در بخش های رهبری اقتصادی ، انکشاف تجارت وصنایع تخصص  داشته ودرسطوح مختلف ارگانهای دولتی ونهاد های بین الملی (سازمان ملل متحد) درداخل وخارج  کشور کارنموده وخدمات شایان از خود بجاگذاشته است . تجارب وکارکردها ی بیشتر از بیست سال موصوف درابعاد مختلف مدیریتی، رهبری اقتصادی وهسته گذاری در رشد وانکشاف نظام تعلیمی و تربیتی معارف منجمله برنامه استراتیژی ملی سواد آموزی ماندگار ودرخورستایش است ، که می توان به گونه زنده  پس منظر کارکردهای ایشان را مختصروفشرده  به بحث گرفت.

کارکردها در نهاد های بین المللی (سازمان ملل متحد)

  1. مسؤل ارتقاء ظرفیت درحکومت جنوب سودان در عرصه اداری ،مالی وتدارکات ازسوی اداره انکشاف سازمان ملل متحد (UNDP).
  1. رئیس عمومی دفتر انکشاف صنعت سازمان ملل متحد درافغانستان.
  2. منجر پروژه های تکنالوژی معلوماتی اداره انکشافی سازمان ملل متحد (UNDP).
  3. مسئول لوژستیک سازمان غذایی ملل متحد (WFP)
  4. دربخش های مختلف سازمان غذایی وزراعتی ملل متحد (UN-FAO).

کارکردها در ارگان های  مهم دولتی

  1. استاد افتخاری درپوهنتون کابل.
  1. معاون ریاست دفتر مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان.
  2. معین وزارت جلیله معارف.
  3. معاون تآمیناتی ریاست عمومی امنیت ملی.

۸- محمدالله بتاش وزیر ترانسپورت
محمدالله بتاش فرزند حاجی بوری؛ در سال ١٣٤٠ هجرى شمسى در قريۀ دُرمن بتاش ولسوالی امام صاحب ولايت کندز، چشم به جهان گشود.
وی، تحصيلات خود را تا درجۀ ليسانس در رشتۀ علوم اجتماعی در پوهنتون دولتی کوبان روسيه به اتمام رسانيد. سند ماستری را در رشته روابط بين الملل در سال ١٩٨٥ ميلادى در مسکو وهمچنان سند دوکتورا را نيز ازاين کشور به دست آورد.
بتاش، به حيث مشاور ادارۀ امور و دارالانشاى شورای وزيران، مشاور داخلی پروگرام انکشافى ملل متحد( UNDP) و در عين زمان عضو بورد تعيينات مقامات عالیرتبه رياست دولت، ايفاى وظيفه نموده است.
موصوف، درپست هاى  مشاور حقوقی ادارۀ مستقل ارگانهای محلی، معين و سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی ومعين پاليسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی نيز اجراى وظيفه نموده  و از جوزاى سال ١٣٩١ بدينسو، به حيث والی فارياب ايفای وظيفه ميکند.
زبان مادرى وى، ازبکى است و به لسان هاى درى، پشتو، روسى و انگليسى نيز بلديت دارد.


۹-  سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر:

سلامت عظیمی بنت محمد عظیم درسال ۱۳۴۴ هجری خورشیدی درولسوالی اندخوی ولایت فاریاب و دریک خانواده روشنفکر دیده به جهان گشود. پس از فراغت درسال ۱۳۶۰هجری خورشیدی ازلیسه ابو مسلم خراسانی ولسوالی اندخوی، شامل پوهنتون کابل شد و درسال ۱۳۶۸هجری خورشیدی به درجه لیسانس در رشته حقوق وعلوم سیاسی ازاین پوهنتون فارغ گردید و درسال ۱۳۹۳هجری خورشیدی سند ماستری خویش را از دانشگاه بین المللی پیام نور به دست آورده است.

پوهنوال سلامت عظیمی دارای تألیفات واثرهای علمی زیاد می باشد در سمت های مختلف دولتی و غیر دولتی ذیل ایفا وظیفه نموده است:

عضو مسلکی دیپارتمنت قوانین و حقوق بین الدول انستیتوت امور قانونگذاری و تحقیقات علمی حقوقی وزارت عدلیه، استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون بلخ، عضو شورای علمی پوهنتون بلخ، عضو کادر علمی و معاون پوهنځی حقوق و علوم سیاسی بلخ، عضو شورای علمی و عضو تضمین کیفیت پوهنخی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون بلخ، آمر دیپارتمنت حقوق خصوصی و حقوق جزا در پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون بلخ، وکیل منتخب پوهنتون بلخ در لویه جرگه اضطراری منعقده سال ۱۳۸۱ هجری خورشیدی عضو جرگه ملی مشورتی صلح از ولایت بلخ در سال ۱۳۸۹ هجری خورشیدی عضو لویه جرگه عنعنوی از ولایت بلخ در سال ۱۳۹۰ هجری خورشیدی عضو لویه جرگه مشورتی "امضا پیمان همکاری های امنیتی و دفاعی افغانستان با ایالات متحده امریکا" منعقده سال ۱۳۹۲ هجری خورشیدی عضو کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان در راستای حمایت از حقوق اطفال، عضو انجمن حقوق دانان ولایت بلخ، رییس انجمن حقوق دانان آریانا و مسوول انجمن زنان حقوقدان و متخصص ولایت بلخ.

بانو عظیمی در شرایط مختلف سیاسی در کشور به سر برده است و در امر خدمتگذاری صادقانه به مردم و افغانستان عزیز، زحمات فراوان را متقبل شده است.

وی همچنین در بیش از ده ها سیمینار، کنفرانس و ورکشاپ های ارتقأ ظرفیت پیرامون، حقوق زنان مطابق قوانین نافذه کشور، حق مشارکت سیاسی زنان، اداره و پالیسی، حکومت داری خوب، حقوق اطفال، کنوانسیون های بین المللی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، حقوق زنان  و اطفال از دیدگاه اسلام که  در داخل و خارج کشور برگزار شده، اشتراک کرده است.

ایشان متآهل بوده و دارای دو پسر و سه دختر هستند و ضمن زبان مادری شان (اوزبکی) به زبان های ملی کشور( دری و پشتو) تکلم می نمایند و با زبان انگلیسی بلدیت دارند.

جلالتمآب محترم پوهنوال سلامت عظیمی طی فرمان شماره ۵ مورخ ۱/۲/۱۳۹۴ مقام ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به حیث وزیر مبارزه علیه مواد مخدر تقرر یافت

.

۱۰- مصطفی مستور وزير اقتصاد:

 مصطفی مستور در سال ۱۳۴۷ هجری خورشیدی در ده افغانان ولایت کابل متولد شده و  در سال ۱۳۶۵ از لیسه حربی به درجه عالی فارغ گردیده است. سپس شامل انستیتوت طب معالجوی کابل شده در سال ۱۳۷۱ سند فراغت حاصل نموده است. موصوف در  سال ۱۳۸۲ از پوهنتون پریستون کشور پاکستان به اخذ درجۀ ماستری در رشتۀ اداره و مدیریت توفیق یافته است. برعلاوه ایشان اسناد قابل اعتبار زیادی در بخش  های توسعۀ سیستم صحی، ادارۀ امور مالی عامه، ارتباطات عامه، اصلاحات اداری در کشورهای بعد از منازعه و تحلیل  اقتصادی پروژه ها از مراجع معتبری مانند بانک جهانی، صندوق وجهی بین المللی، یونیسف و کمیسیون اروپا بدست آورده اند.

دوکتور مستور قبل از اشتغال در امور اداری کشور، بحیث داکتر طب و مسوول برنامه های متعدد ملی (۱۳۷۲ – ۱۳۸۰) در شفاخانه ها، موسسات داخلی وخارجی، از جمله کمیتۀ سویدن، در افغانستان و پاکستان ایفای وظیفه نموده است.

با روی کار آمدن ادارۀ جدید  اولین وظیفۀ رسمی اش را منحیث رئیس کمک های  بلاعوض و قرارداد های وزارت صحت عامه آغاز کرد و در جوزای سال ۱۳۸۴ بحیث رئیس عمومی بودجه وزارت مالیه و سه  سال بعد به صفت معین مالی آن وزارت تقرر حاصل نمود و خدمات ارزشمندی را در مدت بیشتر از ۹ سال در بخش های امور مالی، اقتصادی، انکشافی و سیاسی کشور انجام داد.

ایشان همواره در تهیه، مذاکره و تصویب پالیسی اداره و تنظیم کمک های خارجی در افغانستان نقش رهبری را بدوش داشتند که اکنون یکی از بهترین پالیسی های مدیریت کمک های خارجی در کشور های پس از جنگ بشمار میرود.  

آقای مستور مذاکره کننده اصلی پروژه انتقال گاز ترکمنستان به  پاکستان و هند از طریق افغانستان (تاپی) بوده و همچنان عضو کلیدی تیم مذاکره کننده از جانب افغانستان در پروژه  انتقال برق از آسیای میانه به آسیایی جنوبی (کاسا یک هزار) میباشد. ایشان برای سالیان متمادی از جانب افغانستان رهبری مذاکرات با بانک جهانی، بانک انکشافی آسیایی، بانک انکشاف اسلامی، صندوق وجهی بین المللی و سایر کشورهای تمویل کننده و موسسات بین المللی را بعهده داشتند.

تحت رهبری ایشان بود که نقشۀ راه مدیریت امور مالی و مصارف عامۀ کشور منحیث یکی از ۲۲ برنامه دارای اولویت در دو مرحله در تمام ولایات کشور ایجاد و اجرا شد. این برنامه در همآهنگی و همسویی کمک های کشورها و موسسات خارجی  با اولویت های افغانستان تغییر فوق العاده مثبت روی برنامه های توسعوی افغانستان بجا گذاشت. ایشان همچنان در این مدت چارچوب میانمدت مالی و مصارف عامه را که باعث تقویت دسپلین مالی شد رهبری نمود. موصوف در تهیه و تطبیق اصلاحات در ادارات مربوطه اش منحیث ادارات نمونه نقش کلیدی داشته و پالیسی بودجه سازی ولایتی  را در کشور آغاز نمود.

به پاس خدمات ارزشمند و مبتکرانۀ وی رهبری حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در سال ۱۳۹۵ به ایشان مدال غازی میر مسجدی خان را تفویض کرد.

همچنان جناب مستور نائب  رئیس هیأت افغانستان در بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی و بانک انکشاف اسلامی بوده و رئیس هئیت  افغانستان و یکی از بنیان گذاران صندوق انکشافی سارک و ضمناْ گروه کشورهای متاثر از جنگ و دارای وضعیت شکننده و بحرانی (g7+) بوده که عضویت فعال تیم رهبری آنرا نیز به عهده دارد. 

در مدت ۱۲ سال گذشته موصوف رئیس هیأت مدیرۀ شرکت هوایی آریانا افغان، رئیس کمیته رهبری برنامۀ ملی سرکهای روستایی، نائب رئیس صندوق انکشاف زراعتی نیز بوده است که در این مقاطع موسسات نامبرده به موفقیت های قابل ذکری دست یافته اند. وی هم اکنون مسوول و رهبری کنندۀ گروپ کاری بخش حکومتداری تحت موافقتنامه همکاریهای استراتیژیک افغانستان و ایالات متحده امریکا نیز میباشد. 

با در نظر داشت سهم خاص ایشان در انجام موفقانه امور مالی، اقتصادی و انکشافی کشور بود که رهبری حکومت وحدت ملی تصمیم به تقررشان به پست وزارت اقتصاد گرفتند و به اساس حکم شماره ۱۵۷۳ مورخ ۱۵/۵/۱۳۹۶ مقام عالی ریاست جمهوری دوکتور مصطفی مستور بحیث کاندید وزیر و سرپرست وزارت اقتصاد جمهوری اسلامی افغانستان  معرفی گردید.

به تاریخ ۱۳ قوس سال ۱۳۹۶ دوکتور مصطفی مستور با گرفتن ۱۵۵ رأی مثبت به صفت وزیر اقتصاد مورد تائید ولسی جرگه قرار گرفت.

۱۱-  داکتر نسرین اوریا خیل وزیر کار و امور اجتماعی
داکتر نسرین اوریاخیل فرزند زمان الدین اورياخيل ميباشد که در سال ١٣٤٣ در کابل متولد گردیده است.
اوريا خيل، تعلیمات ابتدایی خود را در لیسه رابعه بلخی به اتمام رسانده و فارغ طب کابل در رشته نسایی ولادی بوده و سند ماستری خود را در رشته صحت عامه به دست آورده است.
اوريا خيل، به حيث رييس شفاخانه ملالى زيژنتون و رابعه بلخی ايفاى وظيفه نموده است.


۱۲-  داکترعبدالبصیر انور  وزیر عدلیه
دکتور عبدالبصیر انور؛ بتاریخ ١٣٣١در  ولسوالی جبل سراج، ولایت پروان به دنیا آمده است.
سند ليسانس را از پوهنځی طب پوهنتون کابل و سندهاى ماستری ر ا در علوم سیاسی و اداره  - (۱۹۹۰) و ماستری را در علوم اسلامی (۱۹۹۸)به دست آورده است.
انور، به حيث مشاور رئیس جمهورحامد کرزى در امور اجتماعی و رييس کمیته سیاسی حزب اسلامی افغانستان  کار کرده است.
موصوف، همچنان درپست هاى معین و بعداً سرپرست وزارت صحت عامه، مشاور صدارت عظمای دولت اسلامی افغانستان مشاور ریاست جمهوری، نماینده خاص رئیس جمهور در مناسبتهای مختلف و عضو کمیسون تدوین قانون اساسی افغانستان ميباشد.

 

۱۳- دوکتور محمد میرویس بلخی  وزارت معارف:

وزارت معارف دکتور محمد میرویس بلخی فرزند فضل احمد متولد ۲۳ جدی ۱۳۶۱ خورشیدی، ولسوالی خلم ولایت بلخ است. او پس از فراغت از دوره بکلوریا، برای ادامه تحصیلات عالی به هند رفت و در پوهنتون دهلی Delhi University  (۲۰۰۴ـ۲۰۰۷) از دوره لسانس در علوم سیاسی(Pol.Sce)  فارغ گشت.

محمد میرویس بلخی در سال 2009 میلادی، پس از ختم دوره ماستری در مرکز روابط بین¬الملل و مطالعات غرب¬آسیا (خاور میانه) Center for West Asian Studies پوهنتون جواهر لعل نهرو مشغول دوره  (پیش دکتورا) ام. فیل   (M.Phil) شد،  با تحقیق و دفاع پایان¬نامه  "سیاست خارجی عربستان سعودی در قبال افغانستان؛ ۲۰۱۴ـ۱۹۹۱" این مرحله را موفقانه تمام کرد.

وی به زبان¬های دری و انگلیسی بلدیت دارد

۱۴-  فریده مومند  وزیر تحصیلات عالی 
فریده مومند، درسال ١٣٤٤ متولد شده و تعلیمات ابتدایی خود را درمکتب رابعه بلخی شهرکابل به پايان رسانده و در سال ١٣٦٧ از پوهنتون طبى کابل فارغ گرديده است .
مومند به حيث استاد پوهنتون طبى کابل، ترینر پروگرام اکمال تخصص متخصص اطفال در شفاخانه ولایت تخار، عضو شورای علمی طبی پوهنتون کابل، معاون انجمن دوکتوران اطفال افغانستان و نماینده زنان پوهنتون طبی کابل ايفاى وظيفه نموده است.
دوکتور فریده مومند، در کنفرانس های ملی و بین المللی اشتراک نموده و آثار متعددى را در عرصه تداوی اطفال نوشته است.


۱۵- سید حسین عالمی بلخی وزير عودت مهاجرين
سید حسین عالمی بلخی وزير عودت مهاجرين، در سال ۱۳۳۵ در ولایت بلخ به دنیا آمد.
وى  در رشته" فقه و معارف اسلامی"ُ از کشور ایران سند دکتورا به دست آورده است.
از وى تاکنون شش کتاب به چاپ رسیده است.
بلخى  در سال ۱۳۵۹ سازمان 'فدائیان اسلام' را در افغانستان بنیانگزاری کرد و دو سال بعد با چهار تشکیلات سیاسی دیگر، 'جبهه متحد انقلاب اسلامی افغانستان' را تشکیل داد.
در سال ۱۳۶۶ همراه با شماری از تشکیلات سیاسی دیگر، شورای ائتلاف اسلامی افغانستان را به میان آورد و به عنوان رئیس آن انتخاب شد.
عالمی بلخی، پس از تشکیل حزب وحدت اسلامی افغانستان، عضو شورای مرکزی آن حزب شد.  وى از سال ۱۳۷۴ تا آغاز حکومت طالبان، به حیث وزیر تجارت ایفای وظیفه کرد.
بلخی عضو شورای علمای شیعه افغانستان نیز هست ودر انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۳، به عنوان معاون یونس قانونی وارد کارزارانتخابات شد.
عالمی بلخى، در سال ۱۳۸۴ به عنوان عضو مجلس نمایندگان از کابل انتخاب شد.
در انتخابات ۱۳۸۹ نیز به نمایندگی از مردم کابل عضو مجلس نمایندگان شد و برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان معاون گل‌اقا شیرزی، از نمایندگی در مجلس، استعفا داد.
سيد حسین عالمی بلخی، به تاريخ 8/11/1393با کسب (۱۳۴) رای تایید وزيرامورمهاجرين وعودت كنندگان كشورشد.
 
۱۶- صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه
صلاح الدین ربانی فرزند شهید استاد پروفیسور برهان الدین ربانی، در 15 ماه ثور 1350 هـ.ش در شهر کابل به دنیا آمد .
موصوف، مکتب را در جمهوری اسلامی پاکستان به پایان رساند و بعد از اخذ سند دیپلوم، برای ادامه تحصیلات عالی، عازم کشور شاهی عربستان سعودی شد .
ربانی، تحصیلات عالی اش را در رشته بازاریابی و مدیریت در پوهنتون "پترولیم و معادن ملک فهد"  در مقطع ليسانس به پیش برده و در سال 1374 هـ.ش، از این پوهنتون سند لیسانس خود را کسب کرد.
صلاح الدين ربانی اولین وظیفه اش را در کمپنی نفت کشور شاهی عربستان سعودی در دیپارتمنت محاسبات مالی آغاز کرد و بعداً از سال 1375 تا 1377 هـ.ش در بخش خصوصی در شهر شارجه کشور امارات متحد عربی فعالیت می کرد.
در سال 1378 هـ. ش، به هدف ادامه تحصیلات عالی، به پوهنتون گنگستون بریتانیا رفته و در دوره ماستری ثبت نام نمود.
ربانى، اولین سند ماستری اش را در بخش مدیریت و تجارت، در سال 1379 هـ.ش از پوهنتون کنگستون بریتانیا، به دست آورد.
 موصوف در سال 1381 هـ. ش به وزارت امور خارجه کشور پیوست و تا سال 1385 هـ.ش، به حیث مستشار سیاسی نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد در نیویارک کار کرد.
 وی همچنین در این دوره کاری اش، به عنوان عضو کمیته اول امنیت جهانی و خلع سلاح سازمان ملل متحد که یکی از کمیته های مهم این سازمان می باشد، به نمایندگی از افغانستان کار کرد .
نامبرده در سال 1385 هـ.ش به هدف ادامه تحصیلات عالی دیگر، از وزارت امور خارجه استعفا داده و دومین سند ماستری اش را در رشته "روابط بین الملل" از پوهنتون کولمبیایی امریکا در سال 1387هـ.ش به دست آورد.
ربانی، در سال 1387 هـ.ش دوباره به کشور برگشت و در بخش سیاسی حزب جمعیت اسلامی افغانستان به عنوان مشاور استاد برهان الدین ربانی در امور سیاسی ایفاى نقش نمود. وى در سال 1389 هـ.ش به حیث سفیر افغانستان در کشور جمهوری ترکیه تعیین شد و تا پایان برج سنبله سال 1390 هـ.ش در این سمت وظیفه انجام داد .
 صلاح الدین ربانی، پس از کشته شدن استاد پروفیسور برهان الدین ربانی در ٢٩ سنبله 1390 هـ.ش، از سوی رهبری حزب جمعیت اسلامی به عنوان سرپرست این حزب انتخاب شد. همچنان پس از مدتی، در 26 حمل سال 1391 هـ.ش، اعضای شورای عالی صلح نیز صلاح الدین ربانی را به اتفاق آرا به عنوان رئیس شورای عالی صلح و جانشین پروفیسور برهان الدین ربانی در این شورا برگزیدند و حامد کرزی رئیس جمهور وقت کشور، وى را به طور رسمی اعلام نمود.
آقای صلاح الدین ربانی، افزون بر زبان مادری (دری) به زبان های پشتو، عربی، انگلیسی و اردو آشنایی و تسلط کامل دارد. 
موصوف، متأهل بوده و صاحب چهار فرزند است.
 
۱۷- نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم:

محترمه نرگس نهان بنت الحاج محمد رفیق در عاشقان و عارفان ولایت کابل در یک خانواده روشنفکر و متدین، دیده به جهان گشوده است. موصوف بعد از سپری نمودن موفقانه دوره لیسه، تحصیلات عالی خویش را تا مقطع ماستری در رشته اداره و تجارت، ادامه داد.

محترمه نرگس نهان وزیر معادن و پترولیم در پست های مهم دولتی به حیث رئیس عمومی خزاین وزارت مالیه، معاون پوهنتون کابل در امور مالی و اداری، مشاور ارشد پلان گذاری و هماهنگی در وزارت تحصیلات عالی، مشاور ارشد مالی و اداری وزارت معارف، عضو شورای عالی د افغانستان بانک و رئیس واحد انسجام پالیسی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان ایفای وظیفه نموده اند.

افزون برآن محترمه نرگس نهان برنامه موفق اصلاحات را در ریاست خزاین وزارت مالیه رهبری نموده است. این اصلاحات شامل مرکزی سازی جمع آوری عواید دولت و مصارف 34 ولایت، تاسیس حساب واحد خزاین، ایجاد و توسعه سیستم فری بیلانس ( سیستم نشان دهنده مصارف بودجه ملی) دیجیتل سازی سیستم مالی حکومت، ایجاد هماهنگی فی مابین وزارت های مربوطه و ریاست خزاین، ارائه گزارش عواید و مصارف به کابینه و همچنان ایجاد معیاری اعتباری برای نظارت از کار کرد مالی وزارت، بوده است.

همچنان، محترمه نهان تدوین پلان پنج ساله استراتیژیک برای وزارت معارف را که از طرف بانک جهانی تمویل میشد، هماهنگ نموده است. نتیجه این کار تاسیس واحد اداره کمک ها، راه اندازی برنامه موثر بمنظور طی مراحل بودجه و بهبود رابطه میان ریاست ها جهت انسجام پلان ستراتیژیک و بودجه سالانه بوده است، باز نگری ساختار تشکیلاتی وزارت معارف، شناسایی 17000 کارمند خیالی حذف آنها از تشکیل وزارت، ایجاد سیستم پرداخت معاشات کارمندان از طریق بانک، تنظیم بودجه معارف به شکل برنامه وار و جلب نمودن منابع تمویل، می باشد.

محترمه نرگس نهان همچنان به منظور بهبود تجدید شماره گذاری کارمندان وزارت معارف، یک سروی دو ماهه را طرح و رهبری نمود که تمام کارمندان وزارت معارف را تحت پوشش قرار داد و در نتیجه باعث اجرای معاش کارمندان معارف که از شش ماه به اینسودر حالت تعلیق قرار داشت، صورت پذیرفت و همواره با وزارت محترم مالیه فیصله صورت گرفت تا سالانه 12500 بست های سفید اعم از معلم، مامور و اجیربه وزارت معارف الی پر شدن خلای تشکیلاتی، منظور گردد. محترمه نهان همچنان به گونه رضا کار بحیث مشاور وزیر امورداخله بخاطر کمک در زمینه ایجاد تصدی دولتی پولیس محافظت عامه ایفای وظیفه کرده است.

محترمه نهان با وزارت کار و امور اجتماعی در زمینه ارزیابی ابتدایی مانند بودجه وزارت، امور مالی تدارکات، پلان گذاری و برنامه های ارتقای ظرفیت را هماهنگی و در زمینه همکاری نموده و سفارشات را برای تطبیق آن به رهبری وزارت ارایه نموده است.

محترمه نرگس نهان به منظور بهبود وضعیت زنان و جوانان و شامل سازی آنها در پروسه ها و گفتمان های ملی، موسسه برابری برای صلح و دموکراسی (EPD) را تاسیس نمود که اکنون این موسسه یکی از نهاد های پیشتاز در عرصه تحقیق و داد خواهی بشمار میرود. باید متذکرشد که محترمه نرگس نهان یک عضو فعال جامعه مدنی افغانستان است و در نشست های متعدد ملی و بین الملی به منظور ابراز نگرانی شهروندان عادی و ارایه پیشنهادات، اشتراک کرده است.

موصوف برنامه های آموزشی اختصاصی رهبری، مدیریت قرار داد ها، پلان گذاری استراتیژیک، بودجه سازی و حل منازعه را در داخل و بیرون از کشور فرا گرفته است. ضمناً وی برخی از کنفرانس ها، ورکشاپ ها و میز های مدور را تدویر نموده تا اشتراک شهروندان را با پالیسی سازان در مورد مسایل مختلف افزایش دهد. همچنان با نهاد های جامعه مدنی به منظور بلند بردن آگاهی میان شهروندان و صاحب نظران در مورد مسوولیت های حقوق مدنی شان کار نموده است.

محترمه نهان به همین ترتیب با نهاد های بین المللی بخاطر توسعه دموکراسی در سطوح محلی همکاری نموده است.

 
۱۸- محترم ویس احمد برمک، وزیر امور داخله:

محترم ویس احمد برمک وزیر امورداخله جمهوری اسلامی افغانستان در سال ۱۳۵۱ درولسوالی رُخه ولایت پنجشیر متولد، تعلیمات ابتدائیه و ثانوی خویشرا در مکتب سیدالناصری و دوره لیسه را در لیسه های عالی نادریه و خواجه عبدالله انصاری کابل به اتمام رسانیده اند.

موصوف بعد از اتمام دوره لسانس رشته مهندسی در پوهنځی انجنیری دانشگاه کابل، دوره ماستری خویش را در رشته مطالعات توسعه ای، قانون و حکومتداری خوب، اقتصاد سیاسی جنگ، منازعات، خشونت، مدیریت و رهبری بحران، روش های بازسازی و روند دولت سازی در کشور های بعد از جنگ، دربخش مطالعات شرقی و افریقایی دانشگاه  لندن موفقانه به پایه اکمال رسانیده است.

 در جریان سالهای ۱۳۷۴ الی  ۱۳۸۱  محترم ویس احمد برمک با نهاد های مختلف بین المللی بشمول برنامه انکشافی ملل متحد UNDP))، دفتر ملل متحد در امور همآهنگی کمک های بشردوستانه (UNOCHA)، موسسه آی سی آر سی (ICRC) و موسسه اکبر (ACBAR) در نقش های مختلف مدیریتی، همآهنگی و رهبری کمکهای بشردوستانه در حالات اضطرار و رسیدگی به نیازمندی های بشری بیجاشده گان داخلی ایفای وظیفه نموده اند

بعد از ختم دوره ماستری و برگشت به وطن، محترم ویس احمد برمک از اوایل سال ۱۳۸۱ الی اواخر این سال بحیث مشاور ارشد پالیسی، برنامه ریزی و نهاد سازی وزارت احیاء و انکشاف دهات، بعداً بحیث رئیس اجرائیوی برنامه ملی سرک سازی دهات، سپس برای مدت دوسال بحیث رئیس اجرائیوی برنامه همبستگی ملی و متعاقباً از سال ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۰، بحیث معیین برنامه های وزارت احیاء و انکشاف دهات، با نقش کلیدی در طرح و دیزان برنامه های بزرگ ملی مانند برنامه توسعه منطقوی وزارت احیاء و انکشاف دهات، برنامه صنایع روستایی، برنامه سرک سازی دهات، برنامه توسعه همه جانبه زراعت و انکشاف دهات و برنامه حمایت از انرژی قابل تجدید ایفای وظیفه نمودند.

سپس از سال ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۲ بحیث وزیر احیاء و انکشاف دهات کار نموده اند که در عین حال، علاوه بر مسؤولیت رسمی بسطح رهبری وزارت، بحیث معاون کمیسیون عالی دولتی مبارزه با حوادث، همآهنگ کننده کلستر زراعت و انکشاف دهات، رئیس بورد سکتور قرضه های کوچک در افغانستان نیز ایفای وظیفه نموده اند.

همچنان در جریان کار ایشان بسطح رهبری با وزارت احیاء انکشاف دهات، موصوف در طرح و دیزاین استراتیژی انکشاف ملی افغانستان و نیز طرح ریزی کلستر های انکشافی بسطح ولسوالی ها و ولایات نقش فعال داشته اند. محترم ویس احمد برمک علاوه برمسؤولیت های اجرائیوی شان درین جریان، مسؤولیت ریاست قرضه های کوچک به سرمایگذاران را نیز بدوش داشتند.

موصوف در جریان پلانگذاری برنامه انتقال مسؤولیت امنیتی به قوای مسلح افغانستان، در طرح و دیزاین استراتیژی امنیتی انتقال  نیز نقش فعال گرفته اند.

محترم ویس احمد برمک، در جریان وظیفه شان با وزارت احیاء و انکشاف دهات، موازی با سکتور های امنیتی، برای تأمین امنیت و ثبات بسطح ولسوالی ها و ولایات، با درک دقیق از رابطه موجود بین انکشاف و امنیت و با همآهنگی مستقیم با مسؤولین و منسوبین امنیتی در سطوح مختلف کار نموده و برای بهبود رابطه بین مردم و حکومت دست آورد های بزرگی  داشتند. 

دراوایل حکومت وحدت ملی، محترم برمک برای مدت سه ماه بحیث نماینده خاص رئیس جمهور در امورحکومتداری و امنیت و نیز سپس منحیث نماینده خاص رئیس جمهور در امور رسیدگی به حوادث ایفای وظیفه نمودند. بعداً برای مدتی، ایشان بحیث نماینده مقیم صندوق وجهی بین المللی پول سازمان ملل متحد  برای توسعه زراعت کار نمودند. ازتاریخ ۲۴ میزان ۱۳۹۴ الی تاریخ ۲۲ اسد ۱۳۹۶ محترم ویس احمد برمک بحیث وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث انجام وظیفه نمودند.

سپس بتاریخ ۲۲ اسد ۱۳۹۶، طی فرمان رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان، محترم ویس احمد برمک بحیث سرپرست وزارت امور داخله افغانستان معرفی گردیدند، که به تاریخ ۱۳ قوس ۱۳۹۶ از پارلمان رای اعتماد بدست آورد که ایشان مصمم اند تا با روی دست گرفتن یک سلسله برنامه های جدید انکشافی و اصلاحی، وزارت داخله را منحیث یک نهاد کلیدی در سکتور امنیتی کشوردر راستای انجام مسؤولیت ها و وظایف اساسی پولیس با معیار های تعریف شده و قبول شده معاصرتبدیل نماید، تا این نهاد در مساعی مشترک با سایر ارگانهای امنیتی کشور و همکاری فعال مردم، نقش خود را در تأمین صلح، امنیت فزیکی و روانی شهروندان، ثبات و ایجاد شرایط مصؤن برای رشد و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشور در پرتو ارزش ها و اصول حکومتداری خوب و حاکمیت قانون ایفا نماید.
 
۱۹- نصير احمد درانى وزیر زراعت، آبیاری و مالداری:

نصیر احمد درانی (زاده: ۱۳۳۴ خورشیدی ، ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر) سیاستمدار افغانستانی، وزیر اسبق احیا و انکشاف دهات و وزیر کنونی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان در دولت وحدت ملی به ریاست جمهوری محمد اشرف غنی است.[۱] وی در ابتدا توانست در سال ۲۰۱۵ رای اعتماد پارلمان افغانستان را در سمت وزیر احیا و انکشاف دهات کسب کند اما در ۲۳ شهریور/سنبله ۱۳۹۶ از سمتش برکنار و در ۳۱ شهریور/سنبله به عنوان سرپرست وزرات زراعت، آبیاری و مالداری تعیین شد.[۲][۳وی توانست در ۱۳ قوس/آذر ۱۳۹۶ رای اعتماد پارلمان را برای وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کسب کند.

صیر احمد درانی زاده ۱۳۳۴ از روستای پل قندهاری، ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر افغانستان است. وی تحصیلات دوران مدرسه خود را در ولسوالی/شهرستان زندگی خود ادامه داد و در سال ۱۳۴۹ در رشته برق مدرک دیپلم را کسب کرد. وی مدرک لیسانس خود را از دپارتمانت مکانیک دانشکده مهندسیدانشگاه کابل و در سال ۱۳۶۷ از دانشگاه نبراسکا ایالات متحده در رشته انکشاف و بازسازی مدرک ماستری/فوق لیسانس خود را کسب کرد. وی در سن ۲۸ سالگی ازدواج کرد و اکنون ۶ فرزند (۴ پسر - ۲ دختر) دارد..

 
 
۲۰- دوکتور فیروز الدین فیروز وزيرصحت عامه 

فیروزالدین فیروز ۴۶ ساله و از قوم تاجیک است. او در ولایت پنجشیر به دنیا آمده و فوق لیسانس خود را در رشته مدیریت و رهبری از انگلستان گرفته است. آقای فیروز معاونت وزارت صحت را در کارنامه کاری خود دارد و مدتی نیز به عنوان مشاور بانک جهانی در وزارت صحت عراق کار کرده است.

۲۱- طارق شاه بهرامی وزیر دفاع ملی جمهوری اسلامی افغانستان:

محترم دگر جنرال طارق شاه بهرامی در سال ۱۳۴۶ در قریه چهار باغ ولسوالی قرغۀ ولایت لغمان چشم به جهان گشوده است . تعلیمات ابتدائیه را در مکتب ابتدائبه چهارباغ وتعلیمات بکلوریا را در لیسه سید نورمحمد شاه ولایت کابل درسال ۱۳۶۲ به پایان رسانیده سپس شامل حربی پوهنتون شده و درسال ۱۳۶۵ به درجه لیسانس بحیث دوهم بریدمن  فارغ گردیده  است.

درسال ۱۳۶۷ کورس عالی افسران را سپری نموده و درسال ۱۳۹۳ ازکالج مساعی قرارگاه وقوماندانیت کشور شاهی انگلستان درجه ارکان حرب را بدست آورده است.

موصوف دوره های مختلف آموزش نظامی دارای سند شهادتنامه را در داخل  و در ایالات متحده آمریکا وانگلستان دنبال نموده است.

وظیفه ابتدایی محترم جنرال بهرامی از معاونیت تولی درسال ۱۳۶۵ آغاز گردیده ودر سال ۱۳۶۶ بحیث قوماندان تولی ، در سال ۱۳۶۷ بحیث معاون کندک ، درسال ۱۳۶۸ بحیث قوماندان کندک ودرسال ۱۳۶۹ بحیث سر رهنمای مدیریت اسناد وپلان گزاری وزرات دفاع ملی ایفای خدمت نموده است.

پس از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۱  بحیث مدیر اسناد وارتباط کمیسیون احیا و باز سازی اردو آغاز به کار نمود و طی این مدت در احیا و باز سازی اردو سهم به سزآ گرفته است، به دنبال آن درسال ۱۳۸۲ بحیث آمر دفتر قوماندانی قول اردوی  (۲۰۱)  سیلاب مقرر شده و تا سال ۱۳۸۷ در این سمت انجام خدمت نموده و در سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۱ بحیث قوماندان قطعه (۴۴۴) کوماندو در ولایت هلمند ایفای خدمت نموده است.

محترم جنرال بهرامی بحیث قوماندان قطعه (۴۴۴) کوماندو در ولایت هلمند کارنامه های بارز جنگی را از خود به جا گذاشته برعلاوه وظایف محاربوی به منظور دفع و طرد حملات طالبان در چندین عملیات سنگین و پیچیده آنولآ ازجمله عملیات تصرف مجدد ولسوالی های مارجه، نادعلی و واشیر در زمان های مختلف سهم بارز و تعین کننده را ایفآ نموده است.

در سال ۱۳۹۱ بحیث مدیر عمومی پلان و اپراسیون ریاست عمومی قطعات خاص وزارت امور داخله مقرر گردید. در این سمت درحصه پلان گزاری عملیات های محاربوی و امنیتی قطعات مربوط خدمات ارزنده را انجام داده است.

در سال ۱۳۹۴ به دفتر شورای امنیت ملی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان تبدیل و بحیث رئیس مرکز ملی توحید بکادر بریدجنرال مقرر و سپس در سال ۱۳۹۴ در بست تورنجنرال بحیث رئیس عمومی اخذ و هماهنگی اطلاعات دفتر شورای امنیت ملی ارتقآ نمود.

درسمت رئیس عمومی اخذ و هماهنگی اطلاعات دفتر شورای امنیت که یک ساختار نو؛ به منظور ایجاد هماهنگی اطلاعات درسطح ملی بود مصدر خدمات شایسته در راستای در جریان آوردن مسیر و تبادل اطلاعات بین نهاد های اطلاعاتی کشورگردیده و با تبارز اهلیت و توانمندی کار در سال ۱۳۹۵ در بست دگرجنرال بحیث مرستیال معاونیت دفتر شورای امنیت ملی در امور سر قوماندانی اعلی قوای مسلح گماشته شد.

درحوت سال ۱۳۹۵  در بست ستر پاسوال (ستر جنرال ) بحیث معین ارشد امنیتی وزارت امورداخله مقرر گردید گرچی در این سمت عالی مدت اندکی ایفای وظیفه نمود ولی با درک منطقی ازوضعیت توانست سلسلۀ  از کار های گسترده و بنیادی را دروزارت امورداخله به منظور تآمین امنیت سراسری کشور پی ریزی نماید  از جمله مرور واصلاح تشکیلات وزارت امورداخله با توجه با ماهیت وظیفوی  تنفیذ قانون آن ؛ که همین اکنون این تشکیلات برای سال های ۱۳۹۷ وما بعد آن در حال نهایی شدن است ؛ همچنین کار در راستای اصلاحات کادری وتطبیق راه نقشه چهارساله نیروی های دفاعی وامنیتی کشور که در این عرصه رهکاری های ضروری درمعرض تطبیق قرار گرفت.

درماه ثور ۱۳۹۶ بر اساس فرمان مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان بحیث سرپرست وزرات دفاع ملی افغانستان تقرر حاصل نمود و در همین سال به مناسبت نودوهشتمین سالروز استرداد و استقلال کشور به رتبه دگر جنرالی نایل آمده است.

محترم جنرال بهرامی در سمت های  مختلف بخاطر اجرای وظایف فوق العاده و حُسن اجراات به اخذ ترفعیات فوق العاده، نشان ها و مدال های دولتی و تقدیر نامه ها نائل آمده است.

آقای بهرامی وزیر دفاع ملی جمهوری اسلامی افغانستان بتاریخ ۱۳۹۶/۹/۱۳ با کسب رای اعتماد ولسی جرگه بحیث وزیر دفاع جمهوری اسلامی افغانستان تعین گردید.

موصوف متآهل بوده سه پسر ودو دختر دارد . با مطالعه و ورزش علاقه دارد و یکی از ساحات تحت مطالعه او آثار متفکرین نظامی پیرامون تاریخ حرب ومسایل مربوط به ستراتیژی وجیوپولیتیک می باشد

.

۲۲-فیض محمد عثمانی، نامزد وزارت حج و اوقاف:

فیض محمد عثمانی ۴۲ ساله است. او در ولایت قندوز به دنیا آمده و از قوم ترکمن است. آقای عثمانی لیسانس علوم سیاسی دارد و پیش ازاین استاد دانشگاه بوده است. اوهمچنین مدتی به عنوان گرداننده برنامه‌های دینی تلویزیون خصوصی طلوع کار کرده است.

 

۲۳- فیض الله ذکی،وزیر کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین :

 , فیض الله ذکی ۵۶ ساله، از قوم ازبک و متولد کابل است.

فیض الله  ذکی لیسانس خود را در رشته زمین شناسی از دانشگاه کابل گرفته است و بعد وارد سیاست شده و از اعضای رهبری حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری ژنرال دوستم است.

او در سال ۲۰۰۵ به عنوان نماینده مردم جوزجان به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافت.

آقای ذکی مدتی به عنوان سخنگوی جبهه متحد ملی که مرکب از حدود ۲۰ حزب سیاسی مخالف دولت حامدکرزی بود، کار کرد و اکنون نیز رئیس دفتر عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهور افغانستان است

.

۲۴-الحاج دلبر نظری؛وزير امور زنان:

  دلبرنظری فرزندعبدالنظر در سال ۱۹۵۶ ميلادی در ولسوالی خُلم ولايت سمنگان، يکی از ولايات شمال کشور در يک خانوادة متدين و روشنفکر به دنيا آمد.

 تعليمات ابتدائيه، دوران متوسطه و ليسه را در ليسه " مهستی" ولسوالی خْلم ولايت سمنگان سپرینموده و بعد از فراغت مکتب، با شموليت شان در پروسة امتحان کانکور؛ شامل فاکولته‏ی ادبيات ديپارتمنت های " انگليسی و دری" دانشگاه بلخ گرديد که در سال ۱۹۷۸ از اين بخش فارغ التحصيل گرديد.

  بعداً بنا برعلايق ويژه يی که به تحصيل علوم سیاسی داشتند و بعدا شامل ديپارتمنت روابطه بين الملل پوهنحی علوم سياسی پوهنتون " فيض محمد کاتب" مقيم کابل شدند و با سپری نمودن دومين دوره‏ی پربار تحصيلی توانستند در سال۲۰۱۱ ميلادی ازاين رشته‏ی مهم فارغ التحصيل و دومين سند تحصيلی ليسانس خويشرا بدست بياورند.

      موصوف با اتمام دوره های تحصيلی و فراهم آمدن شرايط مناسب برای خدمت به وطن و مردم، و خاصتاً زنان اين مرزوبوم در يک مقطع مهم زمانی با اصرار بيش از حد باشندگان ولايت سمنگان از سال ۲۰۰۵  الي ۲۰۱۰ به عنوان "وکيل منتخب مردم در ولسی جرگه‏ی افغانستان، از سوی اهالی اين ولايت گزينش شدند .

بانونظری علاوه از زبان اوزبيکی به عنوان زبان مادری؛ به زبان های پشتو، دری و انگليسی تسلط داشته و در رشته‏ی روابط بين الملل توانمندی های قابل تحسينی را دارا ميباشند.