کاپیسا ولایتی کوهستانیميباشد که در ٦٩ درجه و ٢١ دقيقۀ طول البلد شرقى و در٣٥ درجۀ عرض البلد شمالی، با مساحت ١٢١ کيلومترمربع موقعیت داشته و ١٥٠٠ متر از سطح بحر ارتفاع دارد.
با آنکه وزارت معادندر ولایت کاپيسا کدام سروی جیولوجیکی  انجام نداده؛ اما آمریت معادناينولایتدربرخى ساحات به اساس تقاضای اهالی منطقه، سروی های مشاهداتی را انجام داده که درنتیجه منرالهای فلزی، صنعتی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی  وتزئینی ازقبيل سرب، جست، آهن، کرومایت، ابرک، تورمالین، اکومالین، بریل، گارنیت، کوارتز، شاه مقصود، تالک، مواد تعمیراتی و غیره دريافت شدهکه ذیلاً به معرفی آنها میپردازیم.
مرکز کاپیسا(محمودراقی) :
 به گفتۀ آمریت معادن ولایت کاپیسا، در مرکز این ولایت معادن سنگهای تعمیراتیچون سنگ مرمر در ساحۀ سنگ بریده؛ ریگ، جغل و جغل خاکدار در ساحه اروکی وجود دارد که تا هنوز قرارداد نشده و پلان است کهمعادن مذکور در آینده  به قرارداد سپرده شود؛ همچنان در این اواخر در منطقۀ خواجه بلند، یک معدن سرب،توسط تیم تحقیقاتی آمریت معادن کشف شده که مردم به شکل خودسرآنرا استخراج میکردند؛ اما فعلاً تیم آمریت معادن، روی آن کار راآغاز کرده است. 
ولسوالی نجراب:
ولسوالی نجراب در ٣٥کیلومتری جنوبغربکاپیسا موقعیت دارد؛ در دره افغانیۀ این ولسوالی، معدن تالک وجود دارد که قرارداد استخراج آن با شرکت ساختمانی "همراز"عقد شده و مطابق قرارداد، کمپنی متذکره ٤٣١ هزار تن تالک را در سه سال استخراج میکند؛ کمپنی متذکره از قرار فی تُن، مکلف به پرداخت مبلغ ٧٥٠ افغانی به دولت می باشد،که مجموعاً طی مدت سه سال مبلغ ٣٢ميليون و ٢٥٠هزار افغانى،از معدن تالک عواید به دست خواهد آمد.
در درۀ پچغان این ولسوالی، معدن ابرک تثبیت گردیده که قرار است به قرارداد سپرده شود؛ اما به گفتۀ آمریت معادن کاپیسا؛ مشکلات امنیتی درساحه، باعث کُندی کار در معدن مذکور گردیده است.
ولسوالیهای حصه اول و حصه دوم کوهستان:
در ولسوالی حصه اول  و دوم کوهستان، معادن سنگهای تعمیراتی و ساختمانی وجود دارد که در زمینه، قرادادی نیز بین آمریت معادن و لایت کاپیسا و شرکت ساختمانی هیوادوال، برای مدت یک سال به امضا رسیده است که مطابق قرارداد، شرکت متذکره مقدار ٧٠هزار مترمکعب سنگ تعمیراتی، از ساحه کوه خُم زرگر ولسوالی حصه اول کوهستانرا در مدت یک سال استخراج میکند و از قرار فی مترمکعب، مبلغ ٢٣ افغانی به دولت پرداخت مینماید که تاحالاز معدن مذکور،مجموعاً مبلغ ١٦١ هزار افغانی به عواید دولت تحویل گردیده است.
ولسوالیهای تگاب و اله سای:
به اساس معلومات آمریت معادن ولایت کاپیسا، در ولسوالی های تگاب و اله سای،معادن سنگهای تعمیراتی و سنگهای قیمتی کشف شده است، که سنگهای متذکره دارای کیفیت خوب و قیمت بلند میباشند؛ اما بنابر نبود امنیت، سنگهای متذکره به شکل غیرقانونی توسط اشخاص استخراج ميشود؛ این سنگهای قیمتی شامل گارنیت، بریل، زمرد، تورمالین، اکومارلین وغیره ميباشد؛ درصورتى که امنیت مناطق متذکره تامین نشود، کارمندان آمريت معادن نمیتوانند در ساحه بالای معادن مذکور کار کنند.
افزون برآن،ظواهر بیروچ و دیگر سنگهای قیمتیدر ولسوالی کوهبند نیز به مشاهده رسیده؛اما در مناطق یادشده، مشکلات امنیتی وجود داشته و به همین دلیل بالای معادن مذکور، کار قابل ملاحظه ای صورت نگرفته است.