ولايت لوگر؛ در ٦٥کيلومترى جنوب کابل موقعيت دارد که درشمال با کابل، در جنوب با پکتيا، در شرق با ننگرهار و در غرب با ولايات ميدان وردک و غزنى همسرحد است.
۱ :معدن مس عينک
معدن مس عینک، یکی از بزرگ ترین معادن مس در سطح منطقه و جهان به شمار میرود که این معدن در۴۰ کيلومترى جنوبغرب کابل، منطقۀ عينک ولسوالى محمدآغه ولايت لوگر موقعيت دارد. دو بر سه مس آن در ولسوالی خاکجبار ولايت کابل وجود.این معدن در سال ۱۹۷۳ مجدداً کشف گردید و در سال ۱۹۷۴ امور اکتشافیآن آغاز شد.
 گفته میشود که در معدن مذکور، سه نوع معدن مس – سترا تیفورم (قسمت های مرکزی و غربی)، هایدرو ترمالی (دربند و برخی ظواهر دیگر معدنی) و هایدروترمالی – میتاسماتیکی (قسمت جنوبی پاچی) وجود دارند.
الف-مس عينک مرکزى: به اساس کندنکارى هاى سال ١٩٩٥ ميلادى، حدود ١٤٠ ميليون تُن مس در ساحۀ مرکزى اين معدن وجود دارد که مقدار مس آن ٢.٥ درصد ميباشد، ذخایر اساسی مس در سنگ های اولیه سلفیدی قراردارند، که مقدار متوسط مس در آنها به ٢.٥ فیصد میرسد. 
ب-مس عينک جنوبى: در منطقۀ پاچی موقعيت دارد و به طول ۵۰۰ متر تحقیق شده است. به اساس کندنکارى هاى سال ١۹٩٥ ميلادى در بخش جنوبى عينک، در اين معدن ٥٠ ميليون تُن مس وجود دارد که فيصدى مس آن از 0.9 تا  1.6 درصد تشخيص شده است.علاوه بر آن، يک معدن مس جوهر در منطقۀ جنوبى معدن مس عينک موسوم به پاچه وجود دارد؛ اما مقدار مس موجود در آن مشخص نيست.
ج-مس عينک غربى: به اساس کندنکارى هاى اکتشافى سال ١٩٩٥ ميلادى، اين معدن در بخش غربى اين منطقه  موقعيت دارد؛ ذخيرۀ مس آن ٥٠ ميليون تُن خوانده شده و فيصدى مس در آن از  0.62 تا 2.05 درصد ميباشد.و همچنان شاخۀ دیگری از معدن بزرگ مس عینک به طرف شرق در منطقۀ دربند ولسوالى خاکجبار ولايت کابل امتداد دارد.
 قابل ذکر است که طول آن به ٧ کيلومتر ميرسد و ذخيرۀ آن بيش ازيک ميليون تُن ميباشد.
به اساس معلومات وزارت معادن و پطروليم، اين معدن بزرگ مس که شاخه هاى آن تا ولايت کابل و بخش ديگرآن در ولايت لوگر امتداد يافته، حدود ٨٠٠ کيلومتر مربع مساحت دارد. ذخيرۀ مس در معدن عینک از ١١،٣ ميليارد تا ١٧ ميليون متريک تُن تخمین شده و لازم است تا ٣ ميليارد تُن خاک و ريگ از روی معدن که مس مذکور را پوشيده است، برداشته شود.علاوه بر آن، حدود ٧٧٠٠متريک تُن نقره، ٦٠٠ متريک تُن کوبالت و يک اندازه طلا نيز در اين معدن وجود دارد که امور استخراج آن، با شرکت چينى موسوم به "ام سى سى" قرارداد شده و قرار است که اين کمپنى بالاى اين معدن، حدود هشت عشاريه دو ميليارد دالر امريکايى سرمايه گذارى نمايد.
به اساس سروى ایالات متحده، ارزش مس مجموعی افغانستان بيش از ٢٧٣ ميليارد دالر امريکايى تخمين شده است.همچنان يک گروه زمين شناسان وزارت دفاع امريکا گفته است که اگر معادن مس افغانستان استخراج شود، اين کشور جاگزين چيلى (کشور بزرگ صادر کنندۀ مس در جهان) خواهد شد.
ذخاير مس افغانستان از ذخاير بزرگ جهان شمرده ميشود و اگر مورد استفاده قرارگيرد، پس افغانستان در گروپ کشورهاى بزرگ صادرکنندۀ مس محسوب خواهد شد.هرگاه روند استخراج از این معدن آغاز گردد، تاثيرات قابل توجه بالاى وضعيت عمومى به ويژۀ بالاى وضعيت اقتصادى اينکشور خواهد داشت.
۲: آب های کاربناتی
 
آب های کاربناتی نیز در سال ۱۹۷۰ ميلادى در این ولایت تثبیت شده؛ اما تا کنون معلومات دقیق در مورد ساحه و حجم به نشر نرسیده است.
 
۳: معدن سنگ ازبست
سنگ ازبست؛ یک نوع سنگ معدنی است که در شکل ظاهریشبیه پنبه و یا چوپ پوسیده می باشد، و با دست به صورت رشته رشته در می آید.سنگ ازبست، به مقدار ۳۵۸،۱هزار تُن درولایت لوگر وجود دارد که در سال ۱۹۷۶ کشف شد؛ اما معلومات بیشتر در مورد این سنگ معدنی وجود ندارد.
این سنگ معدنی، به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود که یک دانشمند ایتالیایی در سال ١٨٢٠ ميلادى، برای نخستین بار از الیاف آزبست، لباس ضد حریق ساخت.گفته می شود که این ماده سرطانزا نیز میباشد.
 

 
۴:معدن مولبدنیم:
معدن مولبدنیمدر منطقۀ آبدره ولایت لوگر؛ در سال ۱۹۷۵ميلادى کشف شده است که با ضخامت ۰،۵ -۳ متر در طول ۲۰۰ متر قرار گرفته است.
 
۵:معدن سنگ کرومایت:
معادن کرومایت در نقاط مختلف ولایت لوگر، قرار گرفته است که تاحال وزارت معادن و پطرولیم، توانسته به مقدار ۱۸۱،۲ تُن را به طول ۱۵ کیلومتر شناسایی نماید.ضخامت اجسام معدنی درین معدن، ازیک الی دهمتر وطول آن از ده الی صدمتر میباشد؛ منرال اساسی این معدن، عبارت از کرومایت میباشد و ضخامت سنگ های معدنی درین معدن، به ۱۸۱،۲ هزار تُن بالغ میگردد.وزارت معادن و پطرولیم، تا کنون توانسته است دو بلاک در منطقه ده نو ولسوالی محمدآغه و سرجنگ بابوس را با شرکت های خصوصی قرارداد نماید و فعلاً هم در چندین نقطۀ دیگر، کرومایت به شکل غیرقانونی توسط مردم محل و زورمندان استخراج می شود.