ولايتپروان؛ با داشتن منابع سرشارزیرزمینی،یکی ازمهمترین نقاط افغانستان محسوب شده و بخصوص معادن سُرب و جستآن، کیفیت بالایی دارد و از شهرت خوبى برخوردار است.
 
درينولایت،١٥ نوع مواد معدنی وجود دارد کهچهارمعدن (سُرب، جست، زغال سنگ و بيرل)در ولسوالى سياه گرد درۀ غوربند؛ و چهار معدن ديگر (مس، آهن، کرومايت و سنگ تراورتین) در ولسوالى سرخ پارساواقع است.
سه معدن ديگر شامل سنگ مرمر، سنگ کوارتز و پولی میتال آهن در ولسوالى سالنگ؛دومعدن سدیریت در سالنگ و جبل سراج؛ معدن کرومايت در ولسوالى کوه صافى؛ و معدن پگماتيت در چاريکار مرکز ولايت پروان است.
معادن سُرب، جست وسنگ سرمه، ازهشتصد سال پیش و متباقی ازماه جدی سال ١٣٩١ تا کنون شناسایی و کشف گرديده است.
ازجملۀ اين معادن، تنها استخراج سنگ تراورتین، با دوازده شرکت  قرارداد شده است.
مسوولان معادن پروانميگويند که قرار است در آينده، برخى معادن ديگر نيز استخراج و به قرارداد برود که  از اينطريق، عوايد آنان بيشتر خواهد شد.
 
١-معادن سُرب و جست:
معادن سُرب و جست، دارای رنگ خاکستری و سفید بوده برای برمه کاری سنگ ها استفاده میشود ویک ساحۀ وسیع را در اطراف کوه‌های هندوکش درمنطقه فرنجل ولسوالی سياه گرد،پوشانده‌است.
تحقیقاتى که در مورد انجام شده، نشان ميدهد که در ٦٥ منطقه در میان ٢٦ نوع از سنگها، سرب وجود دارد.تا فعلاً در هشت معدن سرب، مطالعه وتثبیت ذخایر صورت گرفته که معادن عمدۀ سرب وجست درافغانستان، در پروان می‌باشد.
حجم و اندازۀاين دو معدن،تا هنوز از سوى مسوولان افغانبه صورت دقیق مشخص نگردیده؛ امانتایج تحقیقات زمین شناسان امریکایی نشان ميدهد که نوع منرال سُرب به نام گالينت(PPS) بوده،عیار سُرب٩ درصد وعیارجست ٣ درصد تثبيت شده و مقدار ذخیرۀ قطعی،٢٢١هزارتن سُرب می‌باشد.
٢- زغال سنگ:
اين معدن،در درۀ ترکمن و تایخان ولسوالی سیاه گرد موقعيت دارد؛ اما تا حال در مورد استخراج آن اقدامی  صورت نگرفته واز حجم و مساحت آن نیز معلوماتی در دست نیست.
٣-معادن تراورتین،مس، آهنو سنگ کرومايت:
اين معادن، در مناطق درۀ ترکمن و حوض خاص ولسوالی سرخ پارساى درۀ غوربند قراردارد که به تازگی از سوی وزارت معادن کشف شده؛ اما تا حال مشخص نيست که چه مقدار مواد درين معادن وجود دارد.
تراورتین،سنگی است که  از آن در ساختمان ها استفاده صورت می گیرد.
از میان این معادن، تنها استخراج معدن تراورتين، با١٠ شرکت خصوصی قرارداد شده است وشرکت های قرارداد کننده، به حساب  یک مترمکعب سنگى که استخراج می کنند،٢٤ افغانى به ریاست معادن پروان مى پردازند.
مسوولان معادن پروان ميگويند که قبلاً شماری از شرکت ها، به گونۀ خودسر ازين معدن استخراج میکردند که اکنون جلوگیری شده است. ١٠ شرکت خصوصی دیگر نیز بخاطر استخراج این معدن، پروپوزل های شان را به ریاست معادن سپرده اند.
٤- معدن کرومايت:
اين معدن،درسال جاری در ولسوالی کوه صافی از سوی وزارت معادن کشف شده که بعداً وزارت، روند استخراج آن را با شرکت خصوصی هیوادوال، قرارداد کرده و هم اکنون روند استخراج  آن جریان دارد؛ اما اینکه استخراج آن، با چه معیاری قرارداد شده؟ معلوم نیست.
معدن کرومایت، درمناطق گداخیل ونازدرۀ ولسوالی کوه صافی موقعیت دارد.
کرومایت، رنگ خاکستری دارد و برای فولادسازی که با آهن یکجا میشود، ازآن استفاده ميگردد.
ذخایر کرومایت این معدن، به همراه سرپنتین‌ها (شاه مقصود) که در واقع ساکونیت وپیروکنیت می‌باشند، یافت می‌شود.
کرومایت ها به اشکال مختلف ولنزهای طویل، قطعات پراکنده ودانه‌های ریز می‌باشند. میزان ذخیرۀ معادن کرومايت در ولايت پروان، حدود ١٨٠ هزار تن متریک - محاسبه شده‌است.
٥-معادن پگماتيت:
اين معادن؛ درمناطق هوفیان شریف، خواجه سیاران علیا، توپ دره وسنجددرۀچاريکار مرکز ولايت پروان، موقعیت دارند وازسوی ریاست معادن اين ولايت کشف شده؛ اما استخراج وقرارداد آن صورت نگرفته است.
پگماتیت،سنگ سفید رنگ است و درداخل آن، دانه های قیمتی میباشد.
انجنير عبدالاحد رییس معادن پروان گفتکه بتا کنون این تعداد معادن، فقط نمونه برداری شده، ولی حجم ومساحت آنها مشخص نگرديده است.
وى افزود که در ساحات ديگر اين ولايت، علایم معدنی زیاد دیده شده است و آنها درآینده تصمیم دارند که به همين منظور، ٢٥ هزارمتر زمین را سروى نمايند.
به گفتۀ مسوولان معادن؛این اداره تلاش می کند که درآینده با قرارداد واستخراج معادن کشف شده،٦٠ درصد عواید این ولایت را تمویل کنند که بیش از يکصد میلیون افغانی، سالانه تخمین زده شده است.
انجنير عبدالاحدگفت که اگر این معادن استخراج شوند،٥٠درصد مردم پروان و باشندگان شهرچاریکار، شامل کار می شوند.
وى علاوه کرد که عواید این ریاست، سال گذشته ٦٠٠ هزار افغانی بود؛ اما اکنون تنها از مواد ساختمان معدن تراورتين، به چهار میلیون افغانی افزایش یافته است.
٦-معادن سنگ مرمر، کوارتز و پولی میتال آهن:
اين معادن، درولسوالی سالنگ موقعيت دارند که درسال جاری، توسط وزارت معادن کشف گرديده؛ اما تا کنون استخراج وقرارداد نشده است.
معدن سنگ مرمر در مناطق هیجان، دره کوکلامی، جعفرک، قلاتک وآهنگران کشف شده و همچنین معدن پولی میتال آهن، در مناطق تاغمه وبابه مردان سالنگ وجود دارد.
پولی میتال آهن، رنگ سیاه مایل به سرخ دارد و مجموعه يى ازمنرال های آهن است، که دربخش آهن استفاده میشود.
همچنان معدن سدیریت، در ولسوالی هاى سالنگ وجبل سراج و ساحات باغ لالا، ده بالا، شاتوتک و تاجکان این دوولسوالی کشف شده؛ اما قرارداد استخراج آن، با کدام شرکت صورت نگرفته است.
 سدیریت؛ ازجمله سنگ های معادن آهن بوده و رنگ آن سرخ است.
کوارتز؛ رنگ سفید، شیرچایی وگلابی دارد که برای صنعت شیشه سازی و ذوب آهن، استفاده میشود.
 
نوید بارکزی وفرید تنها