Data Gathered Date: 

Wednesday, June 26, 2013 - 10:45

مزارشريف( پژواک ، ١٢جوزا ٩٢): باشندگان ولايت بلخ از اثر کمبود آب هاى زراعتى، از سرازير شدن سيلاب ها در فصل هاى بارانى ، غصب زمين هاى دولتى و فساد ادارى دربعضى آز ادارت دولتى شکايت دارند .
دهاقين برخى از ولسوالى هاى اين ولايت مى گويد که نيمه از زمين هاى آنان همه ساله از اثر کمبود آب از کشت مى ماند .
 سلطان باى دهقان قريۀ شهاب افغانيه بلخ به آژانس پژواک گفت که دهاقين ولايت بلخ در مجموع با مشکلات کمبود آب مواجه اند.
موصوف افزود، مسوولين دولتى علاوه بر نبود آب درياها، جهت حل مشکل آب زمين زراعتى کدام راهى ديگر را جستجو نکرده است .
به گفتۀ وى، آنها درجريان هر سال انتظار باران دارد ، تا از آب آن در بخش آبيارى زمين هاى خود کار گيرند .
حاجى نورالله باشنده دولت آباد اين ولسوالى گفت که بيشتر از نيمه زمين خود را همه ساله به علت کمبود آب کشت نميکند .
 موصوف افزود که امسال از ٨٠ جريب زمين خود فقط ٣٥ جريب کشت نموده و متباقى آن از اثر کمبود آب بدون کشت مانده است .
به گفتۀ موصوف، برخى بيشتر زارعين بلخ با همچو سرنوشت مواجه اند  .
 کاتب شمس رييس زراعت و مالدارى بلخ گفت که امور زراعتى ولايت بلخ از اثر کمبود آب به کندى به پيش ميرود .
وى افزود که زمين هاى زراعتى ولايت بلخ در يک ثانيه به ٤٠٠مترمکعب نياز دارد و از درياهاى جارى اين ولايت در ظرف يک ثانيه تنها ٣٥مترمکعب آب به زمين ها ميرسد .
به گفته وى ،آنها نياز دارند، تا آب بارانى را کنترول و از سيستم قطريى آبيارى زمين کار گيرند؛ اما در اين همه بخش ها به کمک دولت نياز دارند .
از سوى ديگر، باشندگان ولسوالى هاى شولگر، کشندى و چارکنت همه سال از بر آمدن سيلاب ها و خسارات ناشى از آن شکايت دارند که علاوه بر تلفات از خسارات مالى نيز متقبل ميشوند .
از اثر بر آمدن سيلاب هاى امسال هشت تن در شولگر، پنج تن در کشنده و يک تن در چارکنت جان باخته و چهار تن در کشنده و دو تن در شولگر  تاهنوز ناپديد است .
درهمين منطقه بيشتر از ١٠٠٠ منزل از اثر سيلاب ها متضرر و تخريب گرديده و در حدود ٥ هزار جريب کشت زمين زراعتى از بين رفته است .
معلم حيات الله خان باشنده ولسوالى شولگر به آژانس پژواک گفت که اين ولسوالى از اثر نبود تحکيمات سيل بردها با مشکلات مواجه است .
موصوف افزود، اگر کار ديوارهاى تحکيمى در ولسوالى هاى مذکور به شکل خوب صورت نگيرد، پس همه سال آنها از اثر سيلاب ها متضرر ميشوند .
کوچى هاى بلخ مى گويند که مالچرهايشان از سوى زورمندان غصب گرديده که از اثر آن به مال هاى خود مالچر مناسب ندراند .
 کوچى هاى مسکونى کوهاى البرز درمربوطات ولسوالى چمتال مى گويند که از چند سال بدينسو از اثر زورمندان از مالچرهاى دولتى به گونه خوب استفاده نکرده اند .
ملا تازه گل نماينده کوچى هاى اين منطقه به آژانس پژواک گفت که قبيله هاى مختلف کوچى ها در دامنه هاى کوهاى البرز درحدود ٣٠ هزار جريب مالچر دارد .
 به گفتۀ وى، زورمندان محلى در جريان ده سال به آنها اجازه نداده ، تا از مالچرهاى دولتى استفاده نمايند .
ملاتازه گل که همراى کاکا هايش ١٠٠٠راس رمه گوسفند دارد گفت که اکنون از دامنه هاى سنجارک ولسوالى شولگر و شاهراه مزارشريف بحيث مالچر استفاده مى نمايند.
موصوف افزود که زورمندان محلى مالدار نيست ، تا زمين براى مالچر غصب نمايند ، غصب آنها به هدف کشت زمين است که کشت مالچر دولتى غيرقانونى ميباشد .
به گفتۀ وى، کسانى را ميشناسد که مالچر آنها راغصب کرده ؛ اما ميدانند که همچو کارها بگروند سياسى دارد.
 محمدفاروق مدير کوچى ها دربلخ به آژانس پژواک گفت، آنها معلومات دارد که زمين هاى کوچى ها در دامنه هاى کوهاى البرز و درمناطق ديگر کوچى نشين ولسوالى چمتال غصب گرديده است .
 موصوف افزود ، يک شوراى کوچى ها توسط مقام بلخ به هدف حل مشکلات همه جانبه آنها ايجاد شده که کوچى ها ميتوانند ، مشکلات خود از طريق مديريت کوچى ها با اين شورا شريک نمايند .
اما باشندگان شهر مزار شريف از موجوديت فساد ادارى در ادارت شکايت دارند .
 احمدخالد باشندۀ ناحيه چهارم شهر به آژانس پژواک گفت که اگر جلوى فساد ادارى در ادارت دولتى گرفته نشود ، پس سلسله جارى حکومت با مشکلات روبرو خواهد شد 
به گفتۀ وى، آنها بحيث افراد عادى همه روزه از فساد دست به دست در ادارات دولتى اطلاع مى يابند که از اثر آن فاصله بين مردم و دولت رو به افزايش است .
به گفته وى، مسوولين دولتى بايد علاوه بر بُعدهاى ديگر اقدامات جدى در مقابل فساد اتخاذ نمايند .
اما رييس مبارزه با فساد ادارى زون شمال علاوه بر موجوديت فساد ادارى دربلخ از مبازره جدى عليه اين پديده ياد آورى کرد .
 شمس الله جاويد رييس اين ادار به آژانس خبرى پژواک گفت که بلخ نيز يک بخش افغانستان است و فساد ادارى در تمامى کشور مشکلات را ايجاد کرده است .
موصوف افزود که فساد دربعضى از ادارات دولتى وجود دارد ؛ اما آنها در مقابل آن مبارزى جدى مى نمايند .