Data Gathered Date: 

Wednesday, June 26, 2013 - 13:45

مزارشريف (پژواک، ٣٠ جوزا ٩٢): با هشت تن از باشندگان ولايت بلخ در مورد انتخابات آينده مصاحبه ها صورت گرفته، شمارى از آنها حالت زندگى خود را نسبت به گذشته خوب خوانده و براى اشتراک نمودن در انتخابات آينده علاقه مندى نشان داده اند. 
بيوه: به تعليم پسرانم خوش هستم، اما وظيفه پيدا کرده نمى توانند
بى بى عايشه ٥٠ ساله يکى از باشندگان ولسوالى دهدادى ولايت بلخ ميگويد که شوهرش در جنگهاى داخلى قبل از دورۀ طالبان کشته شده است. بعد از آن مسووليت همه امور خانه به عهدۀ وى بوده است. خانم موصوف شش اولاد دارد که دو  آن دختر و باقى چهار تن آنها پسر هستند. وى در اوايل رژيم کرزى از ولسوالى دهدادى به شهر مزار شريف ميايد و در يک خانۀ کرايى، زندگى خود را آغاز ميکند. سه پسر و يک دخترش در همين شهر درس خواند، دو پسرش از تحصيلات عالى فارغ ميشود و دوختر و پسر سومى اش تاکنون محصلين پوهنتون بلخ ميباشد. اينکه اولادهاى وى تعليم يافته اند، نسبت به گذشته خوش ميباشد، اما نگران است که يک پسر وى تاهنوز وظيفه گرفته که مشکلات اقتصادى خانۀ خود را بطور بهتر حل کرده نمى تواند. موصوف ميگويد که با همه اعضاى خانوادۀ خود در انتخابات آينده اشتراک خواهند کرد، اما به اين اميد است که در آينده اولاد هايش وظايف خوب داشته باشند.
دهقان: در انتخابات آينده حتماً اشتراک ميکنم
حاجى ميرزا ٤٠ ساله که باشندۀ ولسوالى بلخ ولايت بلخ است ميگويدکه مشکلات دهاقين در ده سال گذشته حل نه شده است، اما وى ميگويد که اين رژيم نسبت به جنگهاى داخلى گذشته بسيار خوب است و مى افزايد که حد اقل تا مزارع خود، به اسانى رفته ميتواند. حاجى ميرزا گفت که در دورۀ گذشته شهرها زياد پيشرفت کرد و وى ارزومند است که رييس جمهور آينده به ولسوالى ها و قرا و قصبات نيز توجه لازم داشته باشد. وى گفت که در انتخابات آينده حتماً شرکت ميکند. به گفتۀ موصوف، در حکومت فعلى سرک ها و پلچک ها ميان قريه جات بطور اساسى پخته شدند، از همين راه ها حاصلات خود را تا شهر انتقال کردند، اما از حکومت آينده خواستار همه مشکلات اساسى آنها در بخش زراعت ميباشد که يکى از آن کمبود آب زراعتى است.
کارگر: زندگى ام نسبت به گذشته بهتر شده است
على رضا ٣٠ ساله يکى از باشندگان منطقۀ سيدآباد شهر مزار شريف که سه سال قبل از ولايت باميان به اين شهر آمده است و مشکلات اقتصادى زندگى خود را از طريق روز مزد حل ميکند. موصوف ميگويد که در گذشته زندگى اش از اثر عدم موجوديت کار در ولايت باميان خوب نبوده است، اما از زمانيکه به شهر مزارشريف آمده است، کارش نسبت به گذشته خوب شده است که زندگى اش نسبت به قبل بهتر شده است. وى از حکومت آينده ارزو هاى زياد دارد و ميگويد که در انتخابات اشتراک ميکند و به آن کسى راى خواهد داد که در بهبود زندگى مردم عام تلاش ورزد.
معيبوب: دلم نمى شود که در انتخابات آينده اشتراک کنم
فدا محمد ٢٧ ساله، يکى از باشندگان ولسوالى چمتال ولايت بلخ که به هر دو چشم چيزى ديده نمى تواند، ميگويد که دلم نمى شود که در انتخابات آينده اشتراک کنم. وى اکنون در شهر مزار شريف سکونت دارد. به گفتۀ وى، بخاطرى در انتخابات آينده علاقه مندى ندارد که اگر هر رييس در راس حکومت بيايد، کدام ستراتيژى مثبت براى معلولين ندارند. وى ميگويد که رياست شهدا و معلولين اين ولايت در اين بخش کدام کارى را انجام نداده است و ولايات ديگر نيز همينطور خواهند بود. وى ميگويد که در دورۀ گذشته، به حامد کرزى راى داده بودم، اما نمى خواهد که در انتخابات اشتراک کند.
 
   مامور دولتى : اشتراک در انتخاب به معنى است که کشور خود را دوست دارم
  احمدخان ٣٤ ساله باشنده شهر مزار شريف که از ١٥ سال بدينسو در يک اداره دولتى وظيفه دارد، مى گويد نبايد که از کارهاى خوب در دوره حکومت کنونى چشم پوشى شود. وى به اين باور است که تمام خواست ها و کاستى ها در ظرف يک روز  بر آورده نميشود.وى مى گويد که انتخابات نيز مثل خواست هاى مردم عام  از دولت مهم است .اشتراک در انتخابات وظيفه مردم است ، تا به آن مشروعيت دهند . وى مى گويد که در انتخابات بخاطرى اشتراک مى نمايد که کشورش را دوست دارد.
شاگردان: راى خود به يک کانديد شاخته شده ميدهم .
زهرا باشندۀ شهرمزار شريف و شاگرد صنف دوازدهم مکتب اناث عايشه افغان مى گويد که تعليمات وى از برکت حکومت رو به خلاصى ميباشد. موصوف مى گويد، زمانيکه حکومت نبود و هرقوماندان شاه منطقه خود بود، پس تعليم دختران چه که تعليمات عمومى نيز نبود. زهرا مى گويد که اشتراک در انتخابات لازمى است؛ اما اين بايد فراموش نشود که شناخت کانديد نيز يک کار مهم است ، به باور وى، پيشرفت افغانستان با راى دادن به يک کانديد خوب ارتباط دارد.
مهاجر بازگشت شده :بخاطرى که دوباره به ترک وطن مجبور نه شوم ،درانتخابات اشتراک مى کنيم .
   سليمان ٣٣ ساله باشندۀ ولسوالى چارکند ولايت بلخ شش ماه قبل از ايران به کشور خود بازگشت کرده است .موصوف مصروف کارهاى ساختمانى در ايران بود که در جريان کار با مواد مخدر رود آورده است .سليمان مى گويد که از يک ماه گذشته بدينسو اين عمل را ترک کرده و تداوى اش در شفاخانه معتادين شهر مزاشريف صورت گرفت .
  موصوف مى گويد که براى انتخابات آينده انتظار دارد و بخاطرى بهبود وضعيت کشور در آن اشتراک مى نمايد، تا بار ديگر مجبور به مهاجرت نشود. وى افزود : اکنون ميتواند در شهر مزار شريف مزدروى نمايد و خوش است که مواد مخدر را ترک کرده و اگر يک آدم خوب منحيث پاچا افغانستان انتخاب گردد، پس وضعيت وى نيز خوب خواهد شد .
 
 کارمند اداره غیر دولتی : جلوی جنگ سالاران بايد گرفته شود .
  انجنيرمحمدالله که ٣٧ سال عمر دارد مى گويد يگانه راه رهايى مردم افغانستان از شر جنگسالاران عبارت از انتخابات است .موصوف گفت که تحصيلات عالى خويش بسيار به سختى به پايان رسانده واکنون در يک موسسه منحيث انجنير وظيفه دارد و معاش خوب ميگيرد، وى از زنده گى خود راضى است؛ اما وقت ناوقت از سوى قوماندانان پشين اذيت مى بيند، پول وى به اين و آن نام ميگيرد و آن را دوباره نمى دهند .
موصوف مى گويد که مردم کشور هنوز هم از قوماندان هاى کوچک و بزرگ جور مى بينند و افزود که درانتخابات آينده راى خود به کسى ميدهد که جنگسالار نباشد .