Data Gathered Date: 

Monday, July 29, 2013 - 12:15

کابل (پژواک، ٢٣ جوزا ٩٢): برخى باشندگان کنر، از ناامنى ها و نبود برق در اين ولايت شکايت دارند و مى گويند کارهاى پيشرفت را با موانع مواجه کرده است.
باشندگان اين ولايت مى گويند علاوه بر اينکه ولايت کنر داراى آب زياد است؛ اما باشندگان آن، از ناحيۀ  نبود برق مشکلات زياد دارند.
حاجى گل خان باشندۀ مروره کنر گفت که نبود امنيت، مشکل بزرگ مردم است که به گفتۀ وى از پيشرفت ها جلوگيرى کرده است.
وى افزود که عدم اعمار کانال مروره، مشکل ديگر مردم اين ولسوالى است.
وى علاوه کرد که دولت، مکرراً تعهد سپرده که اين  کانال را  اعمار خواهد کرد؛ اما تاکنون به هيچ يک از تعهدات خود عمل نکرده است.
حاجى گل خان افزود که تمامى زمين هاى مروره للمى است، آب جارى ندارد و مردم فقط منتظر باران هستند.
هارون هاشمى باشندۀ شهر اسعد آباد مرکز ولايت کنر، از نبود برق شکايت نموده گفت که اگر بند برق روى درياى کنر اعمار شود، به نفع کشورهاى همسايه نيز خواهد بود.
جنت گل فدا باشندۀ ولسوالى وته گفت که نبود امنيت و برق، از مشکلات بزرگ آنها است و در پهلوى آن، حملات اخير پاکستان زندگى عادى آنها را تلخ کرده است.
وى افزود که باشندگان ولسوالى هاى وته پور و مانوگى، همه ساله با افزايش درياى پيچ دره با مشکلات مواجه ميشوند؛ زيراکه آب ها زياد شده و زمين هاى زراعتى را در اطراف خود تخريب ميکند.
به گفتۀ موصوف، نبود ديوارهاى استنادى اين دريا، آنهارا با مشکلات مواجه ساخته که اعمار همچو ديوارها از توان مردم خارج است.
فدا افزود که در مورد پيشنهادهاى خود را تکراراً به حکومت سپرده؛ اما تاکنون کسى درمورد هيچ اقدامى نکرده است.
محمدناصر باشندۀ ولسوالى نرنگ گفت که ناامنى در بين مردم به حدى تاثير کرده که هر کس از منزل بيرون ميشود، باور ندارد که به خانۀ خود زنده برگردد.
وى افزود که امکانات انفجارات در جنازه ها، مساجد، بازارها و جاهاى ديگر اجتماعى وجود دارد؛ از همين رو مردم اين منطقه به نمازهاى خفتن و صبح به مساجد نمى روند.
مولوى عبدالواحد باشندۀ ولسوالى ناړۍ گفت که نبود امنيت، مشکل بزرگ ولسوالى هاى ناړۍ و غازى آباد است.
وى افزود که علت عمدۀ نا امنى اين ولسوالى ها، اين است که در ٨٠ کيلومترى مناطق سرحدى اسعدآباد و کامديش که ولسوالى ناامن نورستان است، موقعيت دارد.
وى همچنان افزود که اقتصاد مردم کنر ضعيف است، سهولت هاى اقتصادى در مناطق کوهستانى وجود ندارد و باشندگان اين مناطق از تعليم محروم اند.
عبدالستار باشندۀ ولسوالى خاص کنر گفت که زمين هاى مردم سرکانو، نرنگ، څوکۍ و نورگل، همه ساله  از اثر خيزش آب دريا تخريب ميشود.
وى افزود که درياى کنر، از بين اين قريه ها عبور کرده است، که آب آن در فصل تابستان بيشتر ميشود؛ مفاد اين دريا به ديگران؛ اما خسارات آن، به آنها ميرسد.
مزمل باشندۀ ولسوالى دانگام گفت که باشندگان اين ولسوالى، از اثر نا امنى شب آرام ندارند.
وى افزود که وضعيت امنيتى دانگام خوب نيست، مردم اين ولسوالى از يک سو از طالبان به تنگ آمده و  از سوى ديگر، در جريان دو سال گذشته هدف راکت هاى پاکستان  قرار گرفته اند.
به گفتۀ وى، مردم از اثر اين راکت ها در هيچ جا به آرامى کار کرده نمى توانند و امکان اصابت راکت ها  هر لحظه موجود است.
مولوى گل رحمن باشندۀ ولسوالى مانوگى نيز از ناامنى ها شکايت نموده گفت که هر نوع پيشرفت، با تامين امنيت ارتباط ميگيرد و در ناامنى ها هيچ کار نميشود.
وى علاوه کرد: کنر يک ولايت کوهى است، که زمينۀ کار براى مردم غريب و بى بضاعت آن مساعد نشده است .
 وى افزود که مردم توان خريدن قلم و کتابچه براى اولادهاى خود را ندارند؛ اينکه اکثر مکاتب کنر ابتدائيه و متوسطه است، يگانه علت آن مشکلات اقتصادى مردم است که نمى توانند اطفال خود را براى تعليم درليسه به مناطق ديگر بفرستند.