Data Gathered Date: 

Tuesday, August 6, 2013 - 14:15

مهترلام (پژواک، ١٩ جوزا ٩٢): اکثر باشندگان لغمان، علاوه بر پروژه هاى برق و سرک ها، خواهان کارهاى بيشتر در بخش زراعت ميباشند.
در جريان ده سال گذشته، يکتعداد پروژه هاى کوچک و بزرگ در ولايت لغمان تطبيق و مخصوصاً پروژه هاى زيادى توسط برنامۀ همبستگى ملى، در اين ولايت عملى گرديده است. همچنان اخيراً چهار ميگاوات برق، از بند برق نغلو نيز به ولايت لغمان منتقل گرديده؛ اما باشندگان ولايت هنوزهم خواهان يکتعداد سهولت هاى زندگى هستند.
گلزار سنگروال معاون شوراى ولايتى لغمان، به آژانس خبرى پژواک گفت که اين ولايت، از نگاه موقعيت استراتيژيکی، از اهميت خاص برخوردار است؛ زيرا که قسمت هاى زيادى از شاهراه کابل – تورخم، از اين ولايت عبور کرده و اين سرک، از لحاظ اقتصادى و امنيتى ارزش زياد دارد.
وى افزود که هرچند پوسته هاى امنيتى، در امتداد اين شاهراه وجود دارد؛ اما لازم است تا پوسته هاى ديگر امنيتى نيز در اين ساحه ايجاد گردد.
سنگروال گفت که ازدحام موترهاى سوارى و موترهاى تجارتى زيادبوده و لازم است که اين سرک، دو طرفه گردد؛ تا حادثات ترافيکى نيز با اين کار کاهش يابد.
موصوف افزود که اکثر مردم اين ولايت، زراعت پيشه اند و لازم است تا بندهاى آب وطن گتو و کله گوش اين ولايت، به هدف تهيۀ آب بيشتر اعمار گردد، که اين کار باعث توليد برق نيز خواهد شد.
ملک عنايت الله يکى از سران قومى ولسوالى قرغيى گفت که سرازير شدن سيلاب ها در ولسوالى هاى الينگار و اليشنگ، يک يک تهديد درمقابل منازل و مزارع مردم ميباشد.
وى افزود که لازم است تا ديوارهاى استنادى در لب دريا و بين قريه ها  به هدف نجات مزارع و منازل مردم اعمار گردد.
وى همچنان علاوه کرد که اگر پل شهيدان بر فراز درياى کابل در ولسوالى قرغيى اعمار گردد، ولسوالى هاى قرغيى و بادپش، باهم وصل خواهند شد.
 
عين الله باشندۀ قرغيىى گفت که ازدحام طياره ها در ميدان هوايى ننگرهار زياد بوده و نياز است که يک ميدان هوايى بزرگ نيز در اين ولايت ايجاد گردد.
 
فضل الله مجددى والى لغمان گفت که دولت، در بخش ايجاد ميدان هوايى در يک دشت بزرگ ولسوالى قرغيى، با وى توافق کرده است.
 
موصوف افزود که اقدامات ابتدايى و سروى نيز در اين راستا تکميل گرديده و بودجۀ آن نيز به زودى تخصيص داده خواهد شد.
 
امين الله يکى از باشندگان ولسوالى الينگار گفت که اعمار هرچه زودتر کانال شاهى الينگار، باعث آبيارى هزاران جريب زمين خواهدشد.
 
وى همچنان از اداره ولايتى و حکومت مرکزى خواست تا ستورها(محل نگهدارى) و اتاق هاى سبز در اين ولايت ايجاد نمايند.
 
موصوف به پژواک گفت که عايدات برخى ولسى هاى لغمان، به زراعت ارتباط داشته و مزارع آن حاصلات خوب دارد؛ اما زارعين به جاى مفاد، به علت قيمت هاى پايين در مارکيت، متحمل خسارات مى شوند.
 
امين الله افزود: "اگرستورها و اتاق هاى سبز ايجاد گردد، هم حاصلات زراعتى نگهدارى ميشود و هم به قيمت مناسب، به بازار عرضه ميگردد."
 
سيدجبيب باشندۀ شهر مهترلام  مرکز ولايت لغمان گفت که بايد پارک هاى صنعتى در اين ولايت ايجاد گردد.
 
حاجى بسم الله بزرگ قومى ولسوالى جديداً تاسيس شدۀ بادپش گفت که اين ولسوالى، دور از مرکز موقعيت دارد و باشندگان آن، به علت خام بودن سرک مواصلاتى، با مشکلات مواجه اند.
 
 وى همچنان خواست تا سرک بادپش – مهترلام و ساختمان هاى کلينيک ها و مکاتب اناث در اين ولايت، به زدوى اعمار گردد.