Data Gathered Date: 

Sunday, March 31, 2013 - 16:00

 
شمارى از مر دم  جوزجان ،عدم امنيت و بيکاری را در اين ولايت   بزرگترين چالش برای زنده گی خود دانسته و از رئيس جمهور آينده   خواهان رفع اين مشکلات اند .
  جوزجان که دارای ده ولسوالی میباشد در حدود  ٥٨٠ کیلومتری شمال ولایت کابل موقعيت دارد .
 شورای ولایتی جوزجان ٩ عضو دارد که سه تن شان را  زنان   تشکیل میدهند ؛ لست نهایی کمیسیون مستقل انتخابات  که ٧٤ تن را در انتخابات سالجاری به این شورا نامزد کرده اند  ١٤ تن شان زن مى باشند .    
اختطاف ، کمین توسط مخالفین ، ماین های کنار جاده ، کشتار کارمندان دولتی ، جمع آوری پول نقد و غله جات بنام عشر و ذکات توسط مخالفین در بعض مناطق  ،  مردم محل را با مشکلات روبرو نموده است .
 اين گزارش به اساس مصاحبه با  دو خانم و دو مرد   که باشنده گان مر کز و يک  ولسوالى ولايت جوزجان است ، در هفته اخر ماه  اسد ، تهيه شده است . 
براى زراعت اب تهيه شود  
 امان الله باشنده کوچه گدام شهر شبرغان که چهل سال عمر دارد ، باور دارد که رئيس جمهور آينده به انتخاب راى مردم انتخاب ميشود و به همين دليل در انتخابات اشتراک ميکند .
وى ميگويد که در حکومت فعلى در محل شان سرک هاى فرعى از طريق فوايد عامه قير ريزى شده و آب اشاميدنى نيز برايشان تهيه شده است .
امان الله از رئيس جمهور آينده ميخواهد ، تا از درياى آمو برايشان کانال کشيده شود؛ تا از اين طريق زمينهاى آنان آبيارى ګردد .
 خانم دهاتى : در حکومت فعلى کار شده است
آمنه خانم چهل و هشت ساله باشنده قریه چقمه چقور ولسوالی قوش تپه میگوید که در حکومت  فعلى براى بهبود زندگى  آنها کار هاى زيادى انجام شد ه است .
قر ار معلومات موصوف در اين دور ، از طریق برنامه همبستگی ملی در محله آنان یکباب مکتب هشت صنفی اعمار  و سرک عمومی قریه شان نیز توسط اداره انکشاف دهات جغل اندازى گردیده ؛ کار ساختمان یکباب کلینیک صحی نیز از جانب وزارت صحت ،منظور گردیده است.
اما وی از عدم امنیت در منطقه شان شکایت داشته ومیگوید : ((  نخستین خواست من از رئیس جمهور آینده، تامین امنیت میباشد و بعدا ً تهیه آب آشامیدنی صحی.))
وى بر اهميت انتخابات تاکيد کرد؛ اما ميگويد که در صورتى راى خواهد داد که امنيت تامين شود .
  شهرى :  امنيت خراب شده
  فدا محمد باشنده بندر سرپل شهر شبرغان مlیگوید که راه اندازی پروسه انتخابات ،یک امر مهم در جهت انتخاب زعیم کشور محسوب میشود و  در آن اشتراک میکند .
 وى در مورد حکومت فعلى ميگويد :
  ((  در طول پنج سال شاهد ازدیاد رشوه ستانی ، فساد اداری ، جنگ ، ترور و اختناق  بوده ام  ((!
گرچه وى ميگويد که از کارهاى مثبت ( بازسازى ) چشم پوشى کرده نمى تواند؛ اما مى افزايد که  نا امنى بيشتر از کارهاى مثبت است .
 اين جوان که از جمله کانديدان رياست جمهورى، شش تن را مى شناسد ميگويد که اگر به رئيس جمهور رو برو شود ، برايش ميگويد :
   "به لحاظ خدا اندکی... به حالت جامعه و این ملت بیچاره دل بسوزانید !  اگر جدی در این مورد توجه کرده نمیتوانید، حد اقل فساد اداری را در ادارات کم بسازید و برای والیان و معاونین آنها  گوشزد کنید که  از رشوه ستانی سربازار دست بردارند".
کارمند موسسه زنان:   مشارکت  زنان در امور بيشتر شده
  حمیرا قاضی زاده مسئوول پروژه آینده درخشان موسسه کوه شبکه زنان افغان که ٤٥ سال عمر دارد میگوید ، که راى دادن حق مسلم مردم است و به منظور انتخاب رئيس جمهور و  اعضاى شوراى ولايتى در آن اشتراک ميکند .
وى گفت : ((  رئیس جمهور عادل میخواهیم.. .))
  قا ضى زاده ميگويد که در پنجسال اخر در زندگى اش تغييرات آمده و اين تغييرات مشارکت زنان در پیشبرد امور مختلفه دوشادوش مردان میباشد که قبلا ً فرصت چنین کار را نداشتند.
 وى گفت  که  اسفالت کاری جاده های فرعی محله مربوط شان و نامگزاری کوچه ها دو کاری است که از طرف دولت تا حال صورت گرفته است .
وى مى افزايد که دولت باید در قسمت تامین آب آشامیدنی صحی ، گاز رسانی برای مردم و امنیت نیز کار کند .
 قرار اظهارات موصوف ، اگر زمینه ملاقات اش با رئیس جمهور کشور فراهم گردد نخستین خواست اش تامین امنیت سر تاسری در کشور ، مساعد ساختن زمینه بيشتر کار برای زنان ، فراهم آوری تسهیلات برای تعمیم سواد و اشتغال زایی برای کتله وسیع از مردم میباشد .