کابل(پژواک،۱۹عقرب۹۸) تیم انتخاباتى"ثبات و همگرايى"، روند بازشماری آرأ را فاقد مشروعيت خوانده، خواستار متوقف شدن بى درنگ آن گرديده وه شدار داد که اگر اين روند ادامه يابد، افغانستان به بحران خواهد رفت، که مسئولیت آن به دوش تیم انتخاباتی دولت ساز است.
کمیسیون مستقل انتخابات؛ روز شنبه ١٨ عقرب اعلام کرد که روند بازشماری را آغاز کرده است. همزمان دسته‌های انتخاباتی رحمت‌الله نبیل، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار، این روند را تحریم کرده‌اند. 
داکترعبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رئیس اجرایی حکومت که امروز در میان هزاران تن از هوادارانش در تالار لویه جرگه صحبت می­کرد، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که بی‌درنگ بازشماری آرا و محلات رأی‌دهی را متوقف کند.
وى خطاب به کمیسیون‌های انتخاباتی گفت که «موضع‌گیری نرم» ثبات و هم‌گرایی را به عنوان خواست مردم جدی بگیرند و به دنبال توقف بازشماری آرا با ناظران این دستۀ انتخاباتی بحث و گفت‌وگو کنند.
وی، بااشاره به عدم شرکت ناظرین تیم انتخاباتى"ثبات و همگرايى" در بازشماری آرأ، گفت که بازشماری آرأ در غیاب ناظران دستۀ انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی مشروعیت ندارد.
اين نامزد انتخابات رياست جمهورى که درعين حال رئيس اجراييه حکومت وحدت ملى نيز مى باشد، هشدار می‌دهد که هیچ گونه تصمیم غیرقانونی را بر کمیسیون‌های انتخاباتی تحمیل نمی‌کند و نیز هیچ گونه تصمیم غیرقانونی را قابل پذیرش نمی‌داند.
عبدالله ضمن تاکيد براينکه بیش از ۳۰۰ هزار رای باید مطابق به قانون و طرزالعمل انتخاباتی باطل اعلام میشد، برفیصله تازه کمیسیون‌ مستقل انتخابات در مورد بازشماری حدود دو هزار و ۴۰۰ محل رأی‌دهی، اشاره نمود و گفت که نتيجۀ اين روند، برای مردم غیرقانونی  و قابل قبول نیست.
عبدالله عبدالله هم‌چنان هشدار داد که برای پاک‌سازی آرای «پاک از ناپاک»، تا آخر مبارزه می‌کند و در این راستا هیچ گونه معامله‌ای در کار نخواهد بود. 
او تصریح کرد: "اطمینان می‌دهم که از رأی پاک مردم دفاع می‌کنیم، رأی پاک مردم را به کرسی می‌نشانیم، نتایج انتخابات فقط و تنها براساس رأی پاک مردم افغانستان می‌باشد و هیچ نوع سازشی دربارۀ حق مردم و رأی پاک‌شان مطرح نیست و طرف‌دار بحران نیستیم، اگر کشور به بحران می‌رود، مسئولیت آن به دوش تیم تقلب‌کار دولت‌ساز است."
وی، با ذکر اینکه در گذشته مصلحت را پذیرفتند؛ اما تاوان آن را مردم افغانستان پرداختند، گفت که ای کاش از آن فرصت ها به خاطر وحدت ملی، همگرایی و پیوند اقوام استفاده می‌شد، که نشد و از این فرصت سوءاستفاده شد، تبعیض، فساد و... به اوجش رسید.
او تصریح کرد: "تیم ما آمادۀ بحث است، بحث‌ها می­تواند در حضور ناظرین بین‌المللی و داخلی تیفا و فیفا با کمیسیون صورت بگیرد و ما در سدد برهم زدن انتخابات نیستیم، بلکه در سدد نجات پروسه از تقلب هستیم."
به گفته وی، اگر روند بازشماری و تفتیش آرا متوقف نشود، تیم انتخاباتى ثبات و همگرایی، مجبورا به اعتراضات مسالمت آمیز دست خواهد زد.
با اين حال، امرالله صالح معاون اول دستۀ انتخاباتى "دولت ساز" به رهبرى محمد اشرف غنى، در واکنش به صحبت هاى داکتر عبدالله، در صفحۀ فيسبوک خود نوشته است: «داکترعبدالله عبدالله در تمام مقرری های دولتی و کميسیون مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی، به صورت مستقیم و حضوری نقش داشته اند؛ اگر این کميسیون ها کفایت شان زیر سوال است، در این بی کفایتی نقش ریاست اجراییه چه بوده است؟»
وى درادامه افزوده است: «آسان ترین طریقه شانه خالی کردن از مسئولیت؛ دشمن تراشی و ایجاد مخالفت خیالی است تا خود را برائت دهیم، کاری که امروز داکتر صاحب عبدالله انجام مى دهد.»
صالح با بيان اينکه کميسیون مستقل انتخابات، تعیين شده تمام نامزدان است که نشان دهنده دموکراسى مى باشد، گفته است: (به همان اندازه که محمد اشرف غنی در این تعیينات نقش داشت، شما و دیگر معترضین شانزده برابر زیادتر نقش داشتی.)
وى خطاب به داکترعبدالله رهبرتيم انتخاباتى ثبات وهمگرايى گفته است: «شما می گويید به کارکميسیون انتخابات احترام دارید، تنها درصورتیکه به فرمایشات گروهی و شخصی شما اعتنا کند.»
  تيم ثبات وهمگرايى درحالى از کميسيون انتخابات خواستار متوقف ساختن روند بازشمارى آرأ گرديده است که اين کمیسیون، روزگذشته بازشماری آرای ۸۲۵۵ محل را در ۳۴ ولایت آغاز کرد و مسئولان کمیسیون گفته اند که اگر ناظرین ستادهای انتخاباتی در شمارش آرا حاضر نشوند، کارمندان این نهاد کار شان را در غیاب ناظرین ادامه خواهند داد.
این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، اخیراً اعلام کرد که آرای معتبر در انتخابات ریاست جمهوری، یک میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۰۷ رای است و بیش از ۸۶ هزار رأی را به دلیل عکس تکراری، عکس از روی عکس و آرای استفاده شده پیش از ساعت هفت صبح و پس از ساعت پنج شام، نامعتبر شناخته است.
انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار شد. قرار بود که نتیجه ابتدایی این انتخابات در ۲۷ میزان و نتیجه نهایی آن در ۱۶ عقرب اعلام شود؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات موفق به این کار نشد. براساس تقویم جدید انتخاباتی، قرار است که نتایج ابتدایی در ۲۳ عقرب و نتیجه نهایی آن، در ۱۵ قوس اعلام شود. هنوز مشخص نیست که کمیسیون مستقل انتخابات، این‌بار موفق به اعلام نتایج ابتدایی در زمان اعلام شدۀ آن، خواهد شد یا خیر.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.