کابل (پژواک، ۲٧ عقرب ۹۷): داکتر زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان می گوید، امید می برد که قبل از تدویرانتخابات ریاست جمهوری، در مذاکرات صلح با طالبان به نتیجه مطلوب دست یابد.
خلیلزاد، هفته گذشته بار دوم به کابل سفر کرده بود که بعد از دیدار با رییس جمهور اشرف غنی، مسؤولین دیگر، چهره های سیاسی و فعالان مدنی، طی اشتراک در نشست چهارجانبه افغانستان، عربستان سعودی، امارات متحده عرب و امریکا منعقده امارات متحده عرب، اشتراک ورزید و در مورد صلح گفتگوهای تفصیلی اظهار کرد.
بعد از دوره امارات، به قطر سفر کرد و با نمایندگان طالبان دیدارنمود.
نامبرده، امروز در کابل طی گفتگو با خبرنگاران اذعان کرد که پیرامون صلح با طالبان امیدوار بوده و محتطانه خوشبین است.
موصوف افزود که از استقرار صلح در افغانستان آرزو دارد که هیچ گروه به جامعه جهانی طور اخص ایالات متحده امریکا تهدید واقع نشود، همچنان صلح میان افغان ها صورت خواهد گرفت، تا افغان ها بعد از این در صلح زندگی کنند.
به قول وی، صلح خواست همه افغان ها است، ۴۰ جنگ این کشور را ویران کرده و افغان ها دیگر سزاوار صلح اند.
خلیلزاد از حکومت افغانستان و سیاسیون این کشور خواست تا برای مذاکرات صلح با طالبان، هیئت را توظیف نماید.
نامبرده این را نیز گفت که ممکن طالبان در هیئت مذاکرات تغییر و تعدیل را رونما سازد و طالبان باید از این فرصت استفاده نماید.
نماینده ویژه امریکا برای گفتگوهای صلح افغانستان، راجع به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری گفت، افغان ها ابتدا تشنه صلح اند و موعد انتخابات هم نزدیک است، افغان ها باید برای صلح و انتخابات هر دو آمادگی بگیرند و امریکا حامی هر دو روند، صلح و انتخابات می باشد.
وی گفت: ((امید دارم که مسؤولین افغان و طالبان در مورد صلح به یک نتیجه دست یابند که نخست صلح اعاده شود و سپس تاریخ برگزاری انتخابات اعلان شود، تا خشونت کاهش یابد و میزان اشتراک مردم در انتخابات قابل ملاحظه باشد.))
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی دیروز گفته بود که زلمی خلیلزاد با مولوی محمد یعقوب معاون رهبر طالبان نیز دیدار نموده است، اما طالبان با پخش خبرنامه، اظهارات وی را رد نموده است.
خلیلزاد امروز اذعان کرد که با محقق دیدار بعمل آورده است و در رابطه با نگرانی های سیاسیون مبنی بر صلح، با وی صحبت کرده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.