کابل (پژواک،٣١ سنبله ٩٧): اشتراک کنندگان يک نشست در کابل، نقش رسانه ها را در آگاهى دهى به مردم از انتخابات مهم خواندند و از رسانه ها خواستند که به هدف اشتراک بيشتر مردم به خصوص زنان در انتخابات، کار کنند.
پلوشه حسن رييس دفتر تعليمى زنان (AWEC) امروز در مراسم گشايش ورکشاپ دو روزه زير نام «برنامه پاسخگويى رسانه­ها به توازن جنسيتى در انتخابات» در کابل گفت که نقش رسانه­ها در آگاهى دهى مردم به خصوص زنان از انتخابات و همچنان برگزارى انتخابات شفاف، بسيار مهم است.
وى از رسانه­ها خواست که براى تقويت اشتراک زنان در انتخابات ٢٨ ميزان سال روان ولسی جرگه، برنامه­هاى اختصاصى داشته باشند.  
خانم حسن گفت که ورکشاپ يادشده نيز به هدفى از سوى دفتر تعليمى زنان (AWEC) به اشتراک ٦٠ خبرنگار تدوير شده؛ تا خبرنگاران و رسانه ها بتوانند به گونۀ موثر روند انتخابات را تحت پوشش قرار دهند.
پيترسن منگولا معاون دفتر ملل متحد براى زنان (UN WOMEN) نيز در مراسم امروز بر نقش موثر رسانه­ ها در انتخابات تاکيد کرد.
وى گفت که اين برنامه آموزشى، براى خبرنگاران با اهميت است و با اشتراک در اين برنامه خواهند توانست که نقش ارزنده در گزارشدهى از انتخابات داشته باشند.
موصوف اظهار اميدوارى کرد که در انتخابات ٢٨ ميزان نسبت به انتخابات هاى گذشته، نقش زنان پررنگ باشند.
او در پايان صحبت­هايش به ادامه کمک­هاى ملل متحد دراين بخش تاکيد کرد.
فهيم دشتى رییس اجرایی اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان نيز نقش رسانه ها در راستاى آگاهى دهى در مورد انتخابات به مردم ارزنده خواند؛ اما گفت که دفتر مطبوعاتى کميسيون مستقل انتخابات همکارى لازم با رسانه نداشته و معلومات را به موقع در اختيار رسانه ها قرار نمى دهد.
به گفته وى؛ اگر کميسيون مى خواهد که آگاهى مردم به خصوص زنان در مورد انتخابات بيشتر شود، لازم است که همکارى هاى خود را با رسانه ها بيشتر سازد.
وسيمه بادغيسى معاون عملياتى کميسيون مستقل انتخابات گفت که کميسيون تلاش خواهد کرد تا اطلاعات را به موقع در اختيار رسانه ها قراردهد.
او افزود: «گزارش ­هايى که به ما مى رسد، در بسيارى از ولايات کشور، زنان با فقدان آگاهى دهى در مورد انتخابات مواجه هستند، در بسيارى از ولايات زنان از عدم دسترسى و معلومات انتخاباتى رنج مى برند.»  
موصوف گفت که در انتخابات قبلى، کميسيون با کمبود کارمندان نيز مواجه بود، ولى اکنون کميسيون تصميم گرفته است که در روز انتخابات از معلمين زن نيز استفاده کند.
به گفته او رسانه ها مسئوليت دارند که براى زنان در مورد اهميت اشتراک آنها به عنوان نامزد، راى دهنده و کارمند در انتخابات، آگاهى دهند.  
دانش کروخيل رييس آژانس خبرى پژواک، در جمع بندى از نشست امروز، تدوير اين ورکشاپ را موثر خواند و گفت که در بخش آگاهى عامه در مورد انتخابات، مشکلات وجود دارد و نياز است که رسانه ها و نهاد­هاى مدنى به طور مشترک در اين راستا کار کنند.
به گفته او اگر خبرنگاران دقت کنند و موازين اخلاقى و اصول ژورناليزم را مراعات نمايند، مى توانند در راستاى آگاهى دهى به مردم به خصوص زنان و در کل پوشش روند انتخابات، به نتايج خوب دست يابند.
موصوف گفت: «رسانه­ها در نشر عکس و فلم زنان در انتخابات دقت داشته باشند و بدون اجازه و موافقه خواهران، از نشر و پخش تصاوير آنان خود دارى کنند.»
وى بر موثريت نقش رسانه ها در آگاهى دهى از انتخابات و تقويت نقش زنان در انتخابات تاکيد کرد و گفت که رسانه ها بايد با در نظرداشت اينکه نامزدان زن امکانات کمتر دارند، در رساندن پيام هاى نامزدان به مردم، توازن را در نظر بگيرند و رسانه ها هزينه هاى اعلانات براى نامزدان زن را کاهش دهند.
کروخيل گفت که آژانس خبرى پژواک، يک بخش ويژه براى نشر پيام هاى نامزدان زن دارد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.