Decree on electoral reform, tri-pillar meeting on women soon

کابل(پژواک،٢٢حوت٩٤): به زودى نشست سه قوۀ دولت براى حل مشکلات زنان افغان تدوير و فرمان تقنينى رييس جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتى نشر خواهد شد.
سيد ظفرهاشمى معاون سخنگوى رياست دولت، که  امروز دريک نشست خبرى درکابل صحبت می‌کرد، گفت که رييس جمهور محمداشرف غنى، اخيراً درديدارى که با نماينده هاى زنان نهادهاى جامعه مدنى داشت، وعده سپرد که براى مشکلات زنان و دريافت راه حل هاى آن جدى عمل مى­کند.
به گفته هاشمى، رييس جمهور گفته است که به زودى در يک نشست بزرگ سه قوه دولت، مشکلات زنان افغان به شکل همه جانبه بررسى و براى حل دايمى اين مشکلات تصاميم لازم اتخاذ خواهد شد.
همچنان هاشمى، در نشست امروز گفت که تا فردا شام، فرمان تقينينى رييس جمهور در مورد مشخص ساختن صلاحيت هاى کميسيون هاى انتخاباتى که قبلاً امضا شده است، در صفحه انترنتى وزارت عدليه و جريده رسمى نشر خواهد شد.
به گفته او اين فرمان که با دقت تهيه شده، مراحل خاص خود را پيموده است.  
کميسيون اصلاحات انتخاباتی، پس از يک ماه رايزنی با اقشار مختلف؛ سرانجام در هشتم سنبله نخستين بستۀ‌ ده ماده يى پيشنهادی خود را برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، به حکومت سپرد. رييس جمهور از اين جمله، هفت ماده را تاييد و طى فرمانى غرض تاييد به شوراى ملى فرستاد.
اين هفت مورد؛ شامل ترکیب کمیته گزینش کميشنران کميسيون هاى انتخاباتى، ترتیب ليست رای دهندگان به اساس تذکره تابعیت، تجدید نظر بر مراکز رای دهی، کاهش تعداد اعضای کمیسیون های انتخاباتی، میکانیزم رسیدگی به اعتراضات و شکایات انتخاباتی، بیشتر شدن سهم زنان به ٢٥ در صد در شورای های ولسوالى و ولایتی، و استخدام کارکنان موقت دولتی در مراکز و محلات انتخاباتی می‌باشد.
اين فرمان، در حالى از سوى شوراى ملى رد شد که اصلاحات انتخاباتى جزء توافقنامه سياسى ايجاد حکومت وحدت ملى می‌باشد.
قابل ذکر است که رد فرامين تقنينى، از صلاحيت هاى شوراى ملى می‌باشد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.