Splitting electoral bodies to prove catastrophic: Sadat

کابل(پژواک،۱۳حوت۹۴):رییس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی باآنکه ازپيشنهاد پُست سفارت برایش اظهاربی خبری می کند می گوید،درصورتیکه پيشنهاد بخاطر راندنش ازکمیسیون باشد قبول نخواهد کرد، اما اگر مصلحت بزرگ ملی ایجاب کند خواهد پذیرفت.
عبدالستار سعادت،در مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری پژواک گفت که فشار های بین المللی بر کمیسیون انتخابات باعث تاخیر اعلام نتایج تفصیلی انتخابات گرديد که یک تصمیم نادرست واشتباه بود.
اومیگوید درصورتیکه دربهار سال آینده حکومت ناتوانتر شود و حتی اگر وضعیت کنونی نیز ادامه پیدا کند، برگزاری انتخابات ولسی جرگه وشورای های ولسوالی ممکن نخواهد بود .
به گفته موصوف، کمیسیون مستقل انتخابات از لحاظ تخنیکی ٢٤ میزان را روز برگزاری انتخابات اعلام کرده، اما تامین امنیت و تمویل آن مسوولیت کمیسیون نيست و اين مسووليت مربوط حکومت وجامعۀ بين المللى ميشود.
به باور سعادت، حکومت هیچ اراده برای برگزاری انتخابات ندارد،زیرا مداخله حکومت و عملکرد غیر قانونی ثابت می سازد که حکومت دراين راستا صادق نیست.
وى گفت:" علت رد فرمان تقنینی رييس جمهور درمورد اصلاح نظام انتخاباتى ازسوى شوراى ملى برخاسته از مداخلات حکومت بود که در مسایل انتخاباتی دارد، هر نوع اقدام و حرکت ، گوش کر و نا شنوایی حکومت را نشان خواهد داد ، فکر نمیکنم که رییس جمهور بار دیگر مرتکب چنین کار شود، چون صدور فرامین  یکی از اشتباهات تاریخی رییس جمهور به حساب می آید."
اين درحالى است که قرار است رييس جمهور قبل ازاتمام رخصتى زمستانى و آغاز سال تقنينى شوراى ملى، فرمان ديگرى را در مورد اصلاح نظامى انتخاباتى نيز صادر نمايد.
رییس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی ميگويد:" اصلاحات با تبدیلی کمیشنران به وجودنمی آید، بلکه وضعیت خرابتر خواهدشد، چون تمام کُرسی ها میان دوتیم تقسیم شده، اگر کمیسیون بین دوفرد نیز تقسیم میشود،عواقب زشت درپی خواهدداشت وجام زهربرای افغانستان خواهد بود و اگر ديموکراسی افغانستان اين جام را نوشید ، فکرنمی کنم که حکومت به حیات سیاسی خود دوام بدهد ."
سعادت، به ترتیب ليست رای دهندگان، توزیع تذکره برقی و نبود احصايیۀ دقیق اشاره کرد وافزود:"نبود ليست رای دهندگان ٩٠ درصد در تقلب نقش دارد، باتوجه به چندین انتخابات گذشته ایجاب میکند تا  درقانون و برگزارى انتخابات،بازنگری داشته باشیم ."
وی گفت:"در انتخابات گذشته پروسه دردست افرادی بوده که کمیسیون ها آنها را نمی شناخت، در انتخابات آينده باید ازمامورین رسمی که در پسُت های غیر سیاسی کار میکنند استفاده شود، درغیرآن هر تیمی که بیاید انتخابات شفاف نخواهد بود ."
به باور سعادت، تامین شفافیت و اصلاحات در کوتاه مدت ممکن نبوده و باید مردم درزهای تاریخی را تحمل و از آن عبور کنند. همچنان در قوانین مشکلی جدی وجود ندارد و عامل بحران در انتخابات های گذشته نمی باشد .
رییس کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی،برپاسخگویی سیاسی مسوولان کمیسیون های انتخاباتی تاکید کرد و گفت:"نظام حقوقی ما به حدی معلول و معیوب نیست که آن راعامل بحران در انتخابات ها بدانیم ."
سعادت در خصوص برکناری کمیشنران کميسيون هاى انتخاباتى گفت:"بعضی خارجی ها علاقمند هستند تا کمیشنران نباشند چون آنها در شکلدهی حکومت دخیل بودند وباعزل کردن کميشنران توجیه میکنند که ماعامل نبودیم و دیگران بودند، احساس خودی را از افغان هامی خواهند بگیرند تا ما دست های شکسته در گردن خارجی ها باشیم و متحدین بین المللی ماهم نمی خواهند نظام قوی داشته باشیم و نظام با فقدان پایه های مشروعیت داشته باشیم و محتاج به دیگران باشیم ."
وی گفت که بعضی حلقات داخلی هم در تلاش هستند  تا باخت خود را توجیه کنند و نشان بدهند که رییس جمهور هم مشروعیت ندارد و تصور غلط دارند که گویا کمیشنران تقلب کرده اند .
به گفته سعادت، اعضای فعلی کمیسیون هاى انتخاباتى، بیطرف هستند و دستور نمی گیرند ودو تیم حاکم از فرصتی که بدست آورده اند می خواهند کمیسیون ها را میان شان تقسیم، انتخابات پیشرو را به میل شان دیزاين و کسانی را بیاورند تا مقام های شان را حفظ بکنند.
رییس کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته میشود برای شما پُست سفارت پيشنهاد شده است؟گفت:"خوب، زیاد در جریان نیستم من هم از شبکه های اجتماعی خبر شده ام ، وظایفی که پيشنهاد می شود اگر بخاطر راندن باشد قبول نخواهم کرد، کسانى زیاد مُغرض، علاقمند هستندکه مارا بدنام کنند و عزل شویم اما موفق نشدند، ما منحیث اتباع می توانیم به چیزی که به مصلحت افغانستان باشد عمل کنیم."
سعادت تصريح کرد:"اگر ما مرتکب تقسیر شدیم،  قطعاً قبول نداریم و قبلاً هم  گفتیم تا تحت تعقیب قرار بگیریم،اما اگر مصلحت بزرگ ملی ایجاب کند در مشوره با مردم هر وظیفه اى که باشد قبول خواهیم کرد."
او از رییس جمهور خواست تا به مصلحت معکوس تن ندهد ومقاومت کند و هر چه  مصلحت و قانون حکم میکند انجام بدهد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.