"وضعیت در تمام ولسوالی های هلمند نگران کننده است"

کابل (پژواک، اول جدى ٩٤): برخى اعضاى مشرانوجرگه، وضعيت امنيتى هلمند را نگران کننده می‌دانند و می‌گویند که اگر حکومت اقدامات لازم براى تامين امنيت اين ولايت در زمستان روى دست نگيرد، در بهار آينده کنترول اين وضعيت دشوارتر می‌شود.
اما دگرجنرال مرادعلى مراد معاون لوى درستيز وزارت دفاع ملى می‌گوید که وضعيت هلمند در کنترول نيروهاى امنيتى قرار دارد.
شیرمحمد آخند زاده نماینده مردم هلمند درمشرانوجرگه گفت که وضعیت در تمام ولسوالی های هلمند نگران کننده است.
به گفته او، اگر توجه نشود و برای بازپسگیری مناطق از دست رفته در این ولایت در فصل  زمستان اقدامات روی دست گرفته نشود، در بهار سال آینده کنترول وضعیت دشوار تر خواهد شد.
به گفته موصوف حدود یک ونیم سال می شود که نیروهای امنیتی افغان در هلمند در جنگ قرار دارند و این نیروها حتی به رخصتی هم نرفته اند .
رحمت الله اڅکزی عضو دیگر این جرگه بر حکومت انتقاد کرده گفت: "در تمام ولسوالی هاى هلمند جنگ روان است؛ اما مسوولان امنیتی می گویند که وضعیت تحت کنترول است."
وی از ارگانهای امنیتی خواست تا نیروهای کمکی بیشتر به این ولایت اعزام کنند و از طریق هوا نیروهای موجود در هلمند را حمایت کنند تا روحیه آنها تقویه شود.
گلالی اکبری عضو دیگراین جرگه گفت: "اگر وضعیت در هلمند و بدخشان به همین گونه ادامه پیدا کند و از سرمای زمستان استفاده اعظمی نشود؛ برعلاوه هلمند، شمال کشور به خصوص بدخشان سقوط خواهد کرد."
شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز در مورد وضعیت امنیتی کشور بخصوص هلمند نگرانی داشتند و خواهان اقدامات جدی حکومت در این راستا شدند .
محمد علم ایزدیار معاون مشرانوجرگه که ریاست نشست امروز را برعهده داشت گفت: "نیروهای امنیتی و دفاعی باید از فصل زمستان برای سرکوب مخالفین مسلح دولت استفاده نمایند."
دگرجنرال مرادعلی مراد معاون لوی درستیز کشور در صحبت با رسانه ها گفت: "نگرانی عمده؛ موضوع هلمند است، در این ولایت از مدتی دیر وقت است که نیروهای امنیتی و دفاعی با جانب مقابل، دشمنان  و حامیان خارجی شان درگیر هستند."
وی افزود که جنگ فعلا در برخى ولسوالی هاى هلمند بخصوص سنگین جریان دارد؛ اما وضعیت تحت کنترول نيروهاى امنيتى می‌باشد و هیچ پوسته در حالتی قرار ندارد که ارتباط  آنها قطع شده باشد و یا در محاصره باشند .
به گفته موصوف، نیروهای امنیتی در مرکز ولسوالی سنگين حضور دارند و جنگ نسبت به چند روز پيش کاهش يافته؛ اما در وضعیت کدام تغییری نیامده است .
وی علاوه کرد: "جنگ در خانشین و مارجه هم جریان دارد و اکمالات از طریق هوا صورت گرفته است و تلاش می­کنيم بالای طرز فعالیت دیگر نیز کار کنیم تا بتوانیم مخالفین را سرکوب کنیم ."
مراد افزود که نیروهای اضافی به خصوص قوای کماندو، از طريق هوا به سنگين رسيده اند.
وی همچنان خاطر نشان کرد که مشاورین خارجی در هلمند حضور دارند و در بخش حمایه هوایی کمک می کنند.
صدیق صدیقی سخنگو وزارت داخله نيزدر نشست خبری امروز در کابل گفت که هم اکنون در شش ولسوالی ولایت هلمند، جنگ جریان دارد و وضعیت به نفع نيروهاى امنيتى می باشد.
وى افزود که نيروهاى تازه دم پوليس نيز در حال رسيدن به سنگين می‌باشند.  
 به گفته سخنگوی وزارت امور داخله طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ تن از مخالفین مسلح دولت و دو  تن از منسوبین پولیس ملی در هلمند کشته شده اند .
وی همچنان گفت که در ولایات ننگرهار، ارزگان و کنر نیز عملیات جریان دارد که در ولسوالی مروره  کنر به شمول دو تن از اتباع پاکستانی، چهار تن از مخالفین کشته شده اند.
 درحال حاضر؛ ولسوالى هاى موسى قلعه ، نوزاد ، خانشين ، باغران و دوشى درکنترول مخالفين دولت قرارداشته و در ولسوالى سنگين درگيرى ميان نيروهاى امنيتى وطالبان جريان دارد .

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.