ولسى جرگه طرح بودجۀ سال ١٣٩٥را رد کرد

کابل(پژواک، ٣٠ قوس ۹۴): ولسى جرگه، طرح بودجه سال آيندۀ مالى را رد کرده می‌گوید که اکثریت پروژه هاى شامل طرح، ازسال های پيش است و در بودجه، توازن بين ولايات در نظر گرفته نشده است.
اين درحالى است که سال مالى افغانستان، فردا (اول جدى) آغاز می‌شود و وزارت ماليه به تاريخ ٢١ قوس گفته بود که طرح یادشده را با در نظرداشت امکانات مالى و موثريت برنامه هاى انکشافى ترتيب نموده و هرچه زودتر تصويب آن از سوى ولسى جرگه به نفع کشور می‌باشد.
اين طرح، بعد از تاييد مشرانوجرگه به تاريخ چهارم قوس به ولسى جرگه ارايه شده بود.
برخى اعضاى مشرانو جرگه نيز گفته بودند که اکثریت پروژه هاى شامل طرح بودجه، ازسال های پيش است و در بودجه توازن بين ولايات در نظر گرفته نشده است.
اميرخان يار رييس کميسيون مالى و بودجه ولسى جرگه، در نشست امروز اين جرگه نيز ضمن اشاره به دو مشکل يادشده در طرح بودجه گفت که در اين طرح، ایجاد فرصت هاى کارى نیز در نظر گرفته نشده، اصولنامه بودجه مشکل دارد و براى پروژه هاى روستايى نيز بودجه در نظر گرفته نشده است.
سرانجام از ١٢٧ عضو حاضر اين جرگه، ١١٧ تن به این طرح راى رد و متباقى راى تاييد دادند.
اين طرح، دوباره به وزارت ماليه سپرده می‌شود تا با در نظرداشت انتقادهاى شوراى ملى، در اصلاح آن اقدام کند و آن را دوباره براى تاييد به شورا بفرستد.
به اساس معلومات وزارت ماليه، اين طرح شامل ۲۸۳.۳ میلیارد افغانی بودجه عادی و١٧٨.٥ میلیارد افغانی بودجه انکشافی مى شود و در کل، نسبت به بودجه سال جارى مالى ۶ در صد افزایش را نشان می‌دهد.
منبع می‌افزايد که پنجا درصد بودجه عادى و ٨٩ درصد بودجه انکشافى، از منابع خارجى تمويل مى­شود.
 عبدالرحمن حليمى رييس بودجه، چند روز پيش گفت که در سند بودجه، تمویل ادامه کار پروژه های انکشافی بزرگ و مهم زیربنایی و پروژه های کوچک نیمه کاره، با در نظر داشت محدودیت های مالی پیشبینی شده و بیشترین پول بودجه به ترتیب به سکتورهای امنیت، معارف و صحت اختصاص یافته است.
همچنان موصوف خاطرنشان کرده است که ٤٧ در صد بودجه انکشافى براى برنامه هاى زيربنايى و منابع طبيعى که برنامه هاى اشتغالزا می‌باشد، در نظر گرفته شده است.
به گفته وى، در صورت مصرف اين بودجه انکشافى، براى ١٥٠ هزار تن زمينه کار مساعد می‌شود و به اساس اين بودجه، وزارت معارف توانايى جذب يک ميليون شاگرد جديد الشمول و وزارت تحصيلات عالى توان جذب ١٥٠ هزار محصل را پيدا می‌کند.
موصوف چند روز پيش در مورد انتقاد بر طرح بودجه و غيرمتوازن بودن آن گفت که انتقادها بايد بر اساس آمار و مشخص باشد تا وزارت ماليه بتواند به آن رسيدگى کند.
او افزود که نزديک به هشتاد در صد بودجه ملى، به ولايات اختصاص داده شده و در طرح بودجه، به پروژه هايى اولويت داده شده است که موثريت آن بيشتر باشد و افغانستان را به طرف خودکفايى سوق دهد.
موصوف گفته بود که هر چه زودتر تصويب طرح بودجه از سوى ولسى جرگه، به نفع کشور است؛ زيرا تطبيق آن زودتر آغاز می‌شود و درصدى مصرف آن بلند می‌رود.
به اساس ماده ۹۸ قانون اساسی، بودجه دولت و برنامه های انکشافی، به مشرانوجرگه و پس از نظر و مشورۀ آن جرگه، به ولسی جرگه ارايه می شود. طرح بودجه بعد از تاييد ولسى جرگه اجرايى می‌شود.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.