"د ډيورنډ پولې دواړو غاړو ته افغانان اوسېږي"

کابل (پژواک،٢٢قوس٩٤): برخى اعضاى مشرانوجرگه، ضمن انتقاد براينکه رييس جمهورغنى، بيجا شده هاى وزيرستان را پاکستانى خوانده گفتند که افغانستان خط ديورند را به رسميت نمى شناسد و باشندگان دوطرف اين خط، افغان هستند.
 کنفرانس دو روزه قلب آسيا (پروسۀ استانبول) به اشتراک نمايندگان ١٤ کشور و ١٢ سازمان، در ١٨ قوس در اسلام آباد پايتخت پاکستان به پايان رسيد.  
رييس جمهور اشرف غنى، طى سخنرانی در نشست قلب آسيا در اسلام آباد پايتخت پاکستان، از کشور ميزبان تشکر نمود که به مهاجرين افغان از چند سال گذشته بدينسو جا داده؛ اما اين را نيز تصريح کرد که از دو سال گذشته بدينسو، هزاران «مهاجر پاکستانى» در ولايات خوست و پکتيکا مستقر شده اند.
این سخنان غنى، با انتقاد سخت حامد کرزى رييس جمهور پيشين کشور روبرو شد.
حامد کرزی خط ديورند را يک خط تحميل شدۀ استعمار انگليس خوانده گفت که باشندگان وزيرستان، خانه ها و دارايى هاى خود را به علت عمليات و بمبارى هاى نيروهاى پاکستان از دست داده و مجبور شدند که به اين سوى خط ديورند پناهنده شوند.
وى گفته است: "اصلاً آنها از يک خانۀ خود به خانۀ ديگر خود آمده اند."
به گفتۀ موصوف، مردم وزيرستان، مهاجرين پاکستانى در افغانستان نه، بلکه مانند ساير افغان ها از حقوق برخوردارند.
خط تحميلى ديورند در سال ١٨٩٣ ميلادى ايجاد شد و برتانوى ها، آن را مرز ميان افغانستان و هند برتانوى خواندند.
اما افغانستان هيچ گاه اين خط را منحيث مرز نشناخته است. زمانى که در سال ١٩٤٧ پاکستان ايجاد شد، کابل اين مرز را به رسميت نشناخت.
برخى اعضاى مشرانوجرگه نيز نظر مشابه با حامد کرزى دارند.
شیرمحمد آخندزاده عضو اين جرگه، ضمن انتقاد بر رییس جمهور غنى گفت: "رییس جمهور، برعلاوۀ اینکه خواست های مردم افغانستان را در نشست قلب آسيا شریک نکرد، حتی با پاکستانی خواندن مهاجرین وزیرستان، خط دیورند را به رسمیت شناخت."
به گفته وی؛ باشندگان دو طرف خط دیورند، افغان هستند و هیچ کسی حق ندارد آنها را پاکستانی بخواند.
رحمت الله اڅکزی عضو دیگر این جرگه گفت: "افغانستان هیچ گاه خط دیورند را به رسمیت نشناخته و باشندگان هر دوطرف این خط، افغان می باشند."
محمدعلم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه، درمورد اظهارات رییس جمهور در خصوص پاکستانی خواندن مهاجرین وزیرستان چیزی نگفت؛ اما خاطرنشان ساخت که خط دیورند را هیچ گاه مردم افغانستان به رسمیت نشناخته و نمی شناسد.
وى افزود: "رییس جمهور از مذاکرات اخیر در پاکستان خوشبین است، خدا کند که به حقیقت مبدل شود."
او گفت: "تا زمانی که ضمانت های منطقوی و بین المللی گرفته نشود و پاکستان صادقانه عمل نکند، قضایای افغانستان حل نخواهد شد و صلح نیز در منطقه تامین نخواهد شد."
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.