Lawmakers want to know why Nabil resigned

کابل (پژواک، ٢١ قوس٩٤): ولسى جرگه، ضمن ابراز عدم اعتماد بر صداقت پاکستان در قبال افغانستان، فيصله نمود که رحمت الله نبيل رييس پيشين امنيت ملى، در مورد چگونگى استعفاى خود، به مجلس معلومات ارايه کند.
رحمت الله نبیل، به دلیل آنچه او فشارهای بی حد خوانده، از سمتش استعفا داد و از سوی رییس جمهور پذیرفته شد؛ تورنجنرال مسعود اندرابی، به حیث سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی معرفی گرديد.
عبدالستار درزابی نماینده مردم جوزجان، در نشست امروز ولسی جرگه، استعفای نبیل را ضایعۀ بزرگ برای ارگانهای امنیتی کشور خواند.
او گفت: "ای کاش همراۀ ما مشوره می کرد، باید چهره هاى کسانی که بالای او فشار وارد می کرد، افشا شود."
وى از رهبران حکومت افغانستان خواست تا متفق شوند و زمينه را براى يک اجماع ملى و منطقوى فراهم کنند تا صلح در کشور تامين شود.
نصرالله صادقی زاده نیلی نماینده مردم دایکندی در ولسی جرگه گفت: "ما برای نبیل رای دادیم، به اساس قانون صلاحیت داریم تا از رايی که داده ایم پرسان کنیم؛ برای ما باید معلوم شود که فشارهای بیرون مرزی و یا فشار رییس جمهور بوده است؛ اگر فشار باشد فاجعه است."
او از نیروهای امنیتی کشور خواست که آماده هرنوع حملۀ دشمن باشند؛ زیرا هر وقت که صدای صلح بلند مى شود، ناامنی ها افزایش پیدا می کند.
در نشست چهار جانبه ميان افغانستان، پاکستان، ايالات متحده امريکا و چين در حاشيه کنفرانس قلب آسيا در اسلام آباد، تصميم بر اين شد که گفتگوهاى صلح ميان طالبان مسلح و دولت افغانستان آغاز شود.
همچنان پاکستان و افغانستان متعهد شده اند تا گروهايى را که حاضر به صلح نمى شوند سرکوب کنند. ايالات متحده امريکا و چين، از اين تصميم حمايت نموده اند.
عبیدالله بارکزی عضو دیگر این جرگه، حملۀ روز چهارشنبه مهاجمان بر میدان هوایی کندهار، حمله انتحاری و تهاجمی ديشب در شیرپور کابل، و استعفای نبیل را سه تحفۀ پاکستان خوانده گفت: "پاکستان با تعهداتش، سه تحفۀ دیگر به مردم افغانستان داد."
وی افزود: "ما خلاف نظام نیستیم؛ اما نظام باید دقت داشته باشد تا وقت از دست ما نرود و دشمن از این فرصت استفاده  نکند."
اين در حالى است که رييس جمهور محمداشرف غنى، اتهامات در باره استعفاى نبيل به خواست پاکستان را رد نموده و گفته است هرکسی که به این فکر باشد که رییس جمهورافغانستان یا شورای امنیت، به خواست دیگران یک مقام را برکنار می کند، برای صد سال جنگ آماده باشد.
غلام فاروق مجروح نماینده مردم هرات در ولسى جرگه، با اشاره به حملات اخیر مخالفین مسلح دولت بر میدان هوايى کندهار و شیرپور کابل گفت که مواد مذاکرات اخير در پاکستان نقض شده است.
او علاوه کرد: "موضوعات، باید با پاکستان شریک شود؛ زیرا هیچ وقت پاکستان در برابر افغانستان صادق نبوده است."
وی خواهان افشای آن عده از چهره ها در داخل نظام شد که به خاطر منافع دیگران کار می کنند و مانع تامین منافع ملی کشور می شوند.
موصوف از نیروهای امنیتی خواست تا در احضارات به سر ببرند، به عملیات های شان عليه مخالفان مسلح دولت ادامه بدهند و به حرف های پاکستان در تامین صلح اعتماد نداشته باشند؛ زیرا پاکستان با استفاده از صدای صلح می خواهد به اهداف خود برسد.
اما گل پادشاه مجیدی عضو ديگر این جرگه، سفر اخیر رییس جمهور غنی را به پاکستان، نسبت به گذشته پر دستاورد دانسته گفت که برخی مقام ها در داخل نظام وجود دارند که با راه اندازی برنامه هايی چون استعفای نبیل، این سفر را سبوتاژ کنند.
وی همچنان درنشست امروز، از حامد کرزی رییس جمهور پیشین خواست تا به جای سبوتاژ کردن در کنار نظام باشد.
عبدالحی آخند زاده نماینده مردم هلمند در این جرگه و برخى اعضاى ديگر اين جرگه نيز استعفای نبيل و هم منظورى آن از سوی رییس جمهور را قانونی خواندند.
آخندزاده گفت: "حکومت وحدت ملی با سرنوشت مردم و پارلمان بازی می کند، مشکل نبیل از حالا نبوده، بلکه از زمانی است که او با امضاى موافقتنامه استخباراتی با پاکستان مخالفت کرده بود."
او نیز در خطاب به نیروهای امنیتی و مردم افغانستان گفت: "ما بالای پاکستان بی اعتماد هستیم، حین استقبال رییس جمهور در اسلام آباد، طالبان جنایت ضد بشری را در کندهار مرتکب شدند."
به گفته وی، تا زمانی که استراتیژی برای تامین صلح ایجاد نشود و از سوی نمایندگان مردم به تصویب نرسد، صلح در کشور تامین نخواهد شد.
حاجی ظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه که ریاست نشست امروز را برعهده داشت، در مورد تصميم اخير براى مذاکرات صلح گفت: "ما به نیت همسایۀ خود بی اعتماد هستیم، باید جامعه جهانی طی سند تحریری، برای مردم افغانستان ضمانت بدهند؛ در غیر آن، پاکستان از فرصت به نفع خود استفاده خواهد کرد."
وی همچنان گفت که رحمت الله نبیل، باید به مجلس و یا هم به یکی از کمیسیون های جرگه فرا خوانده شود تا در مورد استعفایش برای نمایندگان ملت معلومات دهد.
موصوف افزود که هرنوع موافقتنامه استخباراتی و استراتیژیک با کشورها که از سوى شوراى ملى تصويب نشده و تنها از جانب حکومت امضا شود، مشروعیت ندارد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.