"رييس جمهور بايد درکنفرانس قلب آسيا مداخلات پاکستان را با جديت مطرح کند"

کابل (پژواک، ١٦ قوس٩٤): اعضاى ولسى جرگه می‌گویند که رييس جمهور، بايد در کنفرانس قلب آسيا موضع گيرى جدى داشته باشد و مداخله هاى پاکستان در افغانستان را با جديت مطرح کند.
پروسه استانبول، از ابتکارات افغانستان به حمایت کشورهای منطقه در نوامبر٢٠١١ ایجاد و اولین کنفرانس قلب آسيا تحت ریاست مشترک افغانستان و ترکیه در استانبول تدویر یافت.
چهارمين کنفرانس اين پروسه، سال گذشته در چين بود و قرار است پنجمين کنفرانس قلب آسياى پروسه استانبول، به تاريخ ١٨ قوس در اسلام آباد پايتخت پاکستان به اشتراک وزراى خارجه کشورهاى قلب آسيا تدوير يابد.
رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی نيز در راس یک هیئت عالیرتبه، فردا به منظور اشتراک در کنفرانس قلب آسیا به اسلام آباد سفر ميکند. قرار است اين نشست، تحت رياست رييس جمهور غنى و نخست وزير پاکستان تدوير شود.
اين سفر رييس جمهورغنى درحالى است که به دنبال بدتر شدن روابط افغانستان و پاکستان، رییس جمهور غنى روابط اش را با پاکستان قطع و از ملاقات با نوازشریف نخست وزير پاکستان خوددارى کرد.
اما گزارش ها می‌رساند که چند روز قبل، برخی سیاسیون پاکستان به کابل آمدند و رییس جمهور را قناعت دادند تا با صدراعظم آن کشور در پاریس ملاقات کند و در نشست کنفرانس قلب آسیا که دو روز بعد در اسلام آباد برگزار می شود شرکت نماید.
عبدالستار درزابی نماینده مردم جوزجان در ولسی جرگه، امروز در نشست عمومی این جرگه بر حکومت پاکستان انتقاد کرده گفت: "اگر رییس جمهور در نشست استانبول شرکت می کند، باید موضع مردم افغانستان را به شکل جدی در میان بگذارد و از جنگ های تحمیلی که استخبارات آن کشور بالای ما راه اندازی می کند، پرده بردارد."
او افزود که پاکستان هیچ گاه در عمل صادق نبوده و نباید بار دیگر فرصت داده شود تا مردم افغانستان را قربانی اهداف شوم خود سازد.
به گفته وی، رهبران حکومت افغانستان پی برده اند که پاکستان صادق نیست و نباید بار دیگر بدون کدام ضمانت بین المللی به آنها اعتماد بکنند.
سمین بارکزی نماینده مردم هرات در این جرگه نیز از رییس جمهور خواست تا همه معلوماتى را که در مورد مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان دارد، در کنفرانس قلب آسیا مطرح کند.
او باور دارد که پاکستان صادق نمی باشد و نباید حکومت افغانستان بار ديگر تحت نام پروسه صلح، بازى پاکستان را بخورد و اجازه دهد که مخالفين مسلح دولت فرار کنند و در بهار آینده بار دیگر دست به تحرکات ضد دولت و مردم افغانستان بزنند.
شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز نظر مشابه داشتند.
مولوی عبدالرحمان رحمانی نماینده مردم بلخ در این جرگه، در مورد سفر رييس جمهور به پاکستان چيزى نگفت؛ اما خاطر نشان کرد که پاکستان بر ضد افغانستان توطيه مى کند.
او افزود: "سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان گفته است که باید شبکه حقانی، مسوولیت رهبری گروه طالبان را برعهده بگیرد."
وی علاوه کرد: "این اظهارات بوی خوب نمی دهد، اگر رهبری طالبان را شبکه حقانی برعهده بگیرد، مستقیماً گروه طالبان از استخبارات هدایت خواهند گرفت، شبکه حقانی رسماً تحت رهبری آی اس آی پاکستان فعالیت می کند."
حاجی ظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه که ریاست نشست امروز را برعهده داشت گفت: "هیئت افغانستان باید در کنفرانس قلب آسیا شرکت بکند و موضع گیری جدی داشته باشد، کشورهای شرکت کننده باید بدانند که دیگر مردم افغانستان، شکار وعده های دروغین پاکستان نخواهند شد و نباید به نام پروسه صلح اهداف شوم پاکستان درافغانستان تطبیق شود."
به گفته موصوف، همیشه زمستان فصل گفتگوهای صلح بوده و بهار فصل جنگ بوده است؛ اما دیگر مردم افغانستان به "پروسه صلح فصلی" اعتماد نخواهند کرد.
او گفت که مردم افغانستان، تا زمانى بر گفته هاى حکومت پاکستان اعتماد نمى کنند که کشورهای شرکت کنندۀ کنفرانس قلب آسیا، در مورد آن به مردم و حکومت افغانستان ضمانت دهند.
افغانستان، آذربايجان، ايران، امارات متحده عربى، پاکستان، تاجکستان، ترکمنستان، ترکيه، چين، روسيه، عربستان سعودى، قزاقستان، قرغيزستان و هند کشورهاى قلب آسيا و عضو پروسه استانبول می‌باشند.
 همچنان هفده کشور به شمول ايالات متحدۀ امريکا، انگلستان، فرانسه و آلمان و ١٢ سازمان بين المللى به شمول سازمان ملل متحده، حمايت کنندگان پروسه استانبول می‌باشند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.