مشرانو جرگه: آلمان مهاجرين افغان را جبراً اخراج نکند

کابل (پژواک،٥ عقرب ٩٤): مشرانو جرگه از دولت آلمان خواستار تجديد نظر بر تصميم اخراج پناهنده گان افغان از آن کشور شد.
شماری از رسانه‌های آلمانی دو روز پيش گزارش داده اند که دولت این کشور تصمیم گرفته شمار بیشتری از مهاجران افغان که درخواست پناهندگی شان رد می‌شوند را اخراج کند.
درهمین حال وزارت امور مهاجرین افغانستان می­گوید که تاکنون دولت آلمان در مورد تصمیم شان با حکومت افغانستان صحبت نکرده است .
نثار حارث نماینده مردم در مشرانوجرگه امروز در نشست عمومی این جرگه ضمن نگرانی از اين تصمیم آلمان گفت:"انگلا مرکل نخست وزير آلمان امید واهی نمی­داد، مانند کشورهای دیگر اروپایی دروازه هایش را بسته می­کرد، مردم با متقبل شدن بسیار مشکلات حتی تا حدی از دست دادن اعضای فامیل، خود را به اروپا رساندند، حالا تصمیم بر اخراج شان گرفته می­شود."
او این تصمیم دولت آلمان را جفا با افغان های می­داند که بنابر نبود عدالت، فقر، بیکاری و نا امنی از افغانستان فرار کرده و به آلمان رفته اند.
وی از پارلمان و دولت آلمان خواست تا در مورد تصمیم اخراج مهاجرین افغان تجدید نظر نماید.
لیلما احمدی عضو ديگر اين مجلس، نیز بر اين تصمیم آلمان انتقاد کرد و گفت:" افغان ها به بسیار زحمت خود را به اروپا رساندند، زنده گی شانرا به خطر انداختند، اگر اخراج شوند جفا با افغان ها خواهد بود."
او می­گوید که مردم بنا بر مشکلات افغانستان را رها کرده اند و نباید اخراج شوند .
شمار ديگرى اعضای این جرگه نیز خواهان تجدید نظر دولت آلمان در اين مورد شدند و گفتند که این  وزارت خارجه افغانستان بايد در اين مورد با دولت آلمان گفتگو نمايد .
محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه که ریاست نشست امروز را برعهده داشت گفت:" اول باید افغان ها فرار نمی کردند، حالا که با مشکلات به آلمان رسیده اند نباید به شکل جبری اخراج شوند."
وی افزود:" کسی حق ندارد به زور کسی را اخراج بکند."
ایزدیار به کمیسیون امور بین المللی و دارلانشاى جرگه هدایت تا از طريق نامه رسمی از سفارت آلمان در کابل و پارلمان آن کشور خواسته شود تا در مورد تصميم اخراج جبرى پناهنده گان تجدید نظر نمایند.
اين در حالى است که وزير امور مهاجرين و عودت کننده گان افغانستان در ماه جوزاى امسال با ابراز نگرانی گفته است: "ابهامات در موافقتنامه های افغانستان با دول اروپایی و استرالیا موجب شده است تخلفاتی از جانب کشورهای اخراج کننده مهاجرين صورت گیرد.
او گفته بود که به منظور رفع ابهامات با دول اروپایی در هماهنگی با وزارت امور خارجه رایزنی هایی صورت گرفته و از آنان خواسته شده که از اخراج افرادی که محل سکونت شان در افغانستان شدیداً ناامن باشد، افراد آسیب پذیر و مبتلا به بیماری های خاص یا صعب العلاج و فامیل های بدون سرپرست جلوگیری شود و کارى را نکنند که اعضاى خانواده مهاجر را از هم جدا کنند.

 

 

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.