مشرانو جرگه خواهان اعلام تقويم انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى ها شد

کابل ( پژواک، ٣ عقرب ٩٤):برخى اعضاى مشرانو جرگه خواهان اعلام تقويم انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى ها شده و بر ادامه عمليات پاکسازى در کندز تاکيد نمودند.
در ماده هشتاد و سوم قانون اساسى آمده است: "اعضاى ولسى جرگه، توسط مردم ازطريق انتخابات آزاد، عمومی، سرى و مستقيم انتخاب می گردند. دوره کار ولسى جرگه به تاريخ اول سرطان سال پنجم، بعد از اعلام نتايج انتخابات به پايان می‌رسد و شوراى جديد به کار آغاز می‌نمايد. انتخابات اعضاى ولسى جرگه درخلال٣٠ الى ٦٠روز قبل از پايان دوره ولسى جرگه، برگزار می‌گردد."
به اساس اين ماده قانون، انتخابات ولسى جرگه بايد در ماه ثور و جوزاى امسال برگزار ميشد؛ اما کميسيون مستقل انتخابات گفته است که اين کار، به دليل نبود امکانات مالى به تاخيرافتاده است.
همچنان رییس جمهور بتاریخ ۲۷ جوزا، مدت کار ولسی جرگه تا برگزاری انتخابات را تمديد کرد. همچنان حکومت کميسيونى براى اصلاح نظام انتخاباتى نيز ايجاد کرده است که تاهنوز کار آن نهايى نشده است.
محمدرحیم حسنیارنماینده مردم غزنی در مشرانو جرگه از رهبران حکومت خواست که مطابق به وعده،باید زمان انتخابات ولسی جرگه مشخص شود، زیرا ادامه کار ولسی جرگه بدون معلوم شدن زمان انتخابات غیر قانونی می باشد .
وی ضمن تاکید بر تقویم انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی گفت:" مردم باید راه شان را بدانند، مردم به تشویش هستند که وضعیت به کدام طرف روان است، اعلام تقویم انتخابات مردم را امید می دهد ."
اين در حالى است که انتخابات شوراهاى ولسوالى ها هنوز برگزار نشده و تا حال شوراهاى ولسوالى ها وجود ندارد.
جمعه الدین گیانوال عضو ديگر اين جرگه نیز بر اعلام تقویم انتخابات تاکید کرد و گفت که مشخص نکردن تقویم انتخابات باعث ایجاد نگرانی میان مردم شده است .
او می­گوید در صورتی که زمان انتخابات مشخص شود، امیدواری مردم نسبت به حکومت وحدت ملی بیشتر می شود .
 فضل هادی مُسلمیار، رييس مشرانو جرگه نیز از رهبران حکومت خواست که هرچه عاجل، زمان انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی را مشخص کنند و از خلاى قانونی جلوگیری نمایند.
در مجلس امروز مشرانو جرگه روى وضعيت امنيتى کندز نيز بحث و گفتگو شد.
طالبان در ششم ميزان، شهر کندز را تصرف نمودند اما نيروهاى امنيتى بعد از چند روز طالبان را از شهر بيرون کردند.
عبدالله قرلق نماینده مردم کندز و منشی مشرانو جرگه گفت:" مشکل در کندز هنوز هم باقی است، هنوز هم طالبان در ولسوالی های دشت ارچی و چهاردره و برخی نقاط شهر کندز حضور دارند، اگر عملیات ادامه پیدا نکند، تشویش و خطر سقوط دوباره شهر کندز بدست مخالفين وجود می داشته باشد." 
به گفته موصوف ولسوالی دشت ارچی که از مدت پنج ماه به این طرف در دست مخالفین قرار دارد به وزیرستان شمالی مبدل شده است .
او می گوید، نيروهاى امنيتى که فعلا در کندز وجود دارد باید ولایت کندز را تصفیه می کرد اما به دلايل مختلف آنها از جنگ دست کشیده و اين موضوع  باعث تشویش ميان مردم شده است .
رييس جمهور محمداشرف غنى به تاريخ ٢٤ ميزان در سفرى به کندز از منظورى يک فرقه در شمال شرق کشور خبرداد و در نشستی با منسوبين امنیتی در لواى دوم پياده قول اردوى ٢٠٩ شاهین به شش تن از منسوبين نیروهای امنیتی که مدال و به يک تن آنها رتبه افتخاری اعطا کرد.
اما قرلق انتقاد نموده گفت:" اصلا از کسانی که از خود فداکاری نشان داده اند و در تصفیه کندز رول مهم داشته  قدردانی نشده است، کسانی تقدیر شده اند که به نحوی در سقوط کندز دست داشتند."
فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه نیز بر راه اندازی عملیات تا پاکسازی کامل کندز تاکید کرد و گفت که نباید به مخالفین اجازه داده شود که خود را تجهیز و تمویل کنند و بار دیگر مزاحمت ها را ايجاد کنند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.