"افغانستان او پاکستان بيا د امن ګډه جرګه جوړوي"

کابل (پژواک، ٢٦حوت ٩٣): افغانستان و پاکستان، فيصله نموده اند که جرگۀ امن افغانستان- پاکستان دوباره تشکيل گردد.
قبل از اين، در ماه اسد سال ١٣٨٦ خورشيدى، جرگۀ امن افغانستان و پاکستان برگزار گرديده بود که علاوه بر حامد کرزى و جنرال مشرف رؤساى جمهورى اين دو کشور در آن زمان، ٣٥٠-٣٥٠ تن از هردو طرف در آن اشتراک کرده بودند.
فيصلۀ برگزارى اين جرگه در سال ١٣٨٥ خورشيدى، طى نشست سه جانبۀ رؤساى جمهورى امريکا، افغانستان و پاکستان در واشنگتن صورت گرفته بود.
در خبرنامه اى که به تاريخ(٢٦حوت) از طرف سفارت افغانستان در اسلام آباد به نشر رسيده، آمده است که جانان موسى زى سفير افغانستان، ديروز به ايالت خيبر پشتونخواه سفر نمود و طى يک نشست با مقامات اين ايالت، فيصلۀ برگزارى جرگه مشترک صورت گرفته است.
منبع افزوده است که در اين نشست، پرويز ختک وزير اعلاى خيبر پشتونخواه، اسد قيصر رييس شوراى ولايتى اين ايالت، وزيران محلى، نمايندگان شوراى ولايتى و اعضاى احزاب سياسى مخالف و حکومتى اشتراک کرده بودند.
پرويزختک وزير اعلاى خيبر پشتونخواه، ضمن سخنرانى به اين نشست، روى تقويت روابط هردو کشور و رفت آمد هيئت هاى هردو کشور تاکيد کرد.
وى در مورد مهاجرين افغان گفته است که هيچگاه نمى خواهد که مهاجراين افغان اخراج شوند.
ختک افزود: "افغان ها مهمان هاى ما هستند؛ ما دارای کلتور، نيت ها و اراده هاى صاف میباشیم."
اسد قيصر رييس شوراى ولايتى خيبرپشتونخواه، پشنهاد کرد که يک ميکانيزم مشترک براى امنيت و صلح در منطقه ايجاد گردد؛ همچنان همکارى ميان اتاق هاى تجارت ايالت پشتونخواه و ولايت ننگرهار بيشتر گردد.
جانان موسى زى سفير افغانسان، در اين نشست گفته است که تقويت روابط ميان هردوکشور، به اقدامات ديگر نيز نياز دارد.
در پايان، اعلاميۀ مشترک اين نشست، توسط سفير افغانستان و اسد قيصر رييس شوراى ولايتى خيبر پشتونخواه به رسانه ها ارائه و به نشر رسيد.
در قطعنامه آمده است که تمامى مهاجرين افغان که راجستر نشده، بايد راجستر گردد و افغان ها بدون رضايت شان برگردانده شده نمى توانند.
در قطعنامه همچنان آمده است که مهاجرين افغان، در تمامى شفاخانه هاى اين ايالت، به شکل رايگان تداوى ميشود.
 در قطعنامه آمده است که جرگۀ امن ميان افغانستان و پاکستان، دوباره برگزار مى نمايد؛ اما در مورد جزئيات بيشتر ارائه نشده است.
در پايان جرگۀ قبلى امن در کابل، فيصله صورت گرفته بود که تا يک جرگۀ کوچک ديگر ايجاد گردد، که ٢٥ عضو از هردو جانب در آن اشتراک خواهند کرد.
اما اين جرگۀ کوچک، بعد از دو سه نشست بدون کدام نتايج منحل شد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.