مراسم تحلیف اعضاى جديد مشرانوجرگه هفتۀ آینده برگزار مى شود

کابل (پژواک، ۱۱جدی ۹۳): مراسم تحلیف ٣٤ عضو جديد مشرانوجرگه، در حالى هفتۀ آینده برگزار مى شود که آن‌ها دو ماه پیش اعتبارنامه‌ها را به دست آورده؛ اما تا حال به مجلس راه نیافته اند و امتیازات شان نیز به اعضاى پیشین داده مى شود.

انجنیر فرهاد سخی که تازه از طريق انتخابات شوراى ولايتى به مشرانوجرگه راه يافته است، به آژانس خبری پژواک گفت که مراسم تحلیف اعضاى جدید جرگه، به دليل "مشکلات سياسى" تا حال صورت نگرفته است.

او افزود: "ما از این ناحیه بسیار نگران هستیم. از رییس جمهور و رییس اجرائیه می‌خواهیم که زود‌تر به مشکلات ما رسیدگی کنند؛ ما روز‌ها در دهلیزهای مجلس قدم می‌زنیم و سرگردان هستيم."

وی علاوه کرد که اعضاى جديد انتخابى اين مجلس شوراى ملى، دو ماه قبل اعتبارنامه ها را از کمیسیون مستقل انتخابات به دست آورده‌؛ اما عضو رسمی جرگه شمرده نمی‌شوند و به مجلس راه نیافته‌اند.

همچنان موصوف شکايت نمود که اعضاى جديد مشرانوجرگه، تا حال از امتيازات قانونى شان چون معاش، محافظ وغيره مستفید نگرديده اند.

به گفته وی با آنکه ميعاد کاری اعضاى انتخابی قبلى اين جرگه به پایان رسیده؛ اما تا حال از امکانات مادی و معنوی جرگه استفاده می‌کنند، که این کارشان نقض قانون شمرده می‌شود.

حاجی محمد نادر بلوچ عضو جديد ديگر که از طريق شوراى ولايتى نيمروز به جرگه راه يافته است، با تاييد سخنان فرهاد سخى گفت که اعضاى جديد اين مجلس، قربانی سیاست نادرست حکومتداران شده‌اند.

او گفت: "باید پس از به دست آوردن اعتبارنامه، مراسم تحلیف برگزار می‌شد؛ اما حالا برعلاوۀ اينکه به ما اجازۀ داخل شدن به تالار داده نشده، امتیازات ما نیز از سوی سناتوران قبلی استفاده می‌شود."

به گفتۀ وی، حکومت باید هرچه زودتر مراسم تحلیف را برگزار نماید؛ زیرا ادامه حضور اعضاى پيشين که ميعاد کارى شان به اساس قانون تکمیل شده است، نقض قانون مى باشد.

گل احمد اعظمی عضو انتخابی اين مجلس شوراى ملى که از طريق شوراى ولايتى فراه، بار ديگر به مشرانوجرگه راه يافته است، گفت که برخی مشکلات در درون حکومت، باعث تاخیر در مراسم تحلیف اعضاى جديد شده است.

اما به گفتۀ وى، ریاست جمهوری تعهد کرده که هفته آینده، مراسم تحيلف اعضاى جديد اين جرگه را برگزار مى کند.

در همین حال، محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه که بار دیگر از طريق شوراى ولايتى پنجشیر به این مجلس راه یافته است، گفت که قرار است هفته آینده مراسم تحلیف برگزار شود.

به گفتۀ ایزدیار، قرار است که در اين مراسم، شخص رييس جمهور شرکت کند.

موصوف خاطرنشان کرد که روز مراسم از سوی ریاست جمهوری تعیین خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که مشکلات اعضاى جدید جرگه که تاکنون در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند رفع گردد.

به اساس ماده هشتاد و چهارم قانون اساسى؛ از جمله اعضاى شوراى هر ولایت، یک نفر به انتخاب شوراى مربوطه براى مدت چهار سال؛ و از جمله اعضاى شوراهاى ولسوالى هاى هر ولایت، یک نفر به انتخاب شوراهاى مربوطه براى مدت سه سال عضویت مشرانوجرگه را کسب مى کند.

همچنان در این ماده آمده است که یک ثلث باقى مانده این جرگه، از جمله شخصیت هاى خبیر و باتجربه به شمول دو نفر از نمایندگان معلولین و معیوبین و دو نفر نمایندگان کوچى‌ها، به تعیین رئیس جمهور براى مدت پنج سال انتخاب مى شوند و رییس جمهور، تعداد پنجاه فیصد از این اشخاص را از بین زنان تعیین مى نماید.

اين درحالى است که انتخابات شوراهاى ولسوالى، تا حال صورت نگرفته و در دو دورۀ اخير، به نمايندگى از شوراهاى ولسوالى ها نيز ٣٤ تن از شوراهاى ولايتى، به مشرانوجرگه معرفى شده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.