Pidram to form opposition alliance

کابل (پژواک، ٩ ميزان ٩٣): حزب کنگرۀ ملى بعنوان اولين "اپوزيسيون" در برابر حکومت وحدت ملى اعلام موجوديت کرد و مخالفت شديد خود را با حکومت جديد و امضاى قرارداد امنيتى با امريکا ابراز داشت.

در گردهمايى که امروز با حضور صدها تن، از سوى حزب کنگرۀ ملى در خيمۀ لويه جرگه برگزار گرديده بود، حکومت وحدت ملى، نامشروع خوانده شد.

اشتراک کننده هاى اين گردهمايى، هدف ايجاد "اپوزيسيون" را تامين عدالت ملى و اجتماعى عنوان کردند.

عبداللطيف پدرام رييس اين حزب که دراين گردهمايى سخنرانى ميکرد، گفت که از لحاظ حقوقی، قانون اساسی و قانون انتخابات، کسى رييس جمهور برگزيده ميشود که نتيجۀ راى مردم باشد؛ يعنى انتخابات برگزار شود، راى شمارش شود و در نتيجۀ شمارش آرا، رييس جمهور اعلام گردد.

موصوف افزود: "نتيجۀ اعلام شده از سوى کميسيون، نتيجۀ راى مردم نيست و رييس جمهور نيز به اساس راى مردم تعيين نشده؛ بناءً نميشود که اين حکومت غير مشروع را براى پنج سال تحمل کنيم؛ به لحاظ انسانى، شهروندى و اخلاقى نيز حق داريم اين حکومت را تحمل نکنيم و براساس قانون حق داريم نافرمانى کنيم و حق داريم که براى تغيير اين نظام کار کنيم و مى توانيم بر استناد قانون، اين نظام را ساقط سازيم."

اما وى علاوه کرد، اين حکومت که يک حکومت وحدت ملى گفته ميشود، حکومت وحدت ملى نيست، بلکه يک ائتلاف ساده است؛ بدون اينکه پايه هاى اساسى موارد ائتلاف وجود داشته باشد.

وى با بيان اينکه دراين حکومت جايگاه تاجکان معلوم نيست، گفت که شوراى عالى سراسرى تاجکان افغانستان، بايد ايجاد شود تا از حق تاجکان در سراسر کشور دفاع کند.

پدرام گفت که بعضى کشورهاى غربى، مايل نيستند که حوزۀ تمدنى زبان فارسى در راس قدرت در افغانستان قرار داشته باشند.

به گفتۀ موصوف، امضاى پيمان امنيتى با امريکا، نقض حاکميت ملى مردم افغانستان است و افغانستان را در يک وضعيت دشوار و بى ثباتى کامل قرار ميدهد.

وى علاوه کرد: "من از جمله وکلايى هستم که به اين پيمان راى نداده و راى نخواهم داد و اگر بخواهيم افغانستان به ثبات برسد، در بين حفظ روابط بين المللى، بايد به همگرايى منطقوى دراين حوزۀ تمدنى توجه کنيم."

موصوف نيروهاى خارجى در افغانستان را اشغالگر خطاب کرده گفت: "افغانستان بايد يک کشور مستقل باشد و تا اشغالگران افغانستان را رها نکند، عدالت تامين نمى شود."

دراين نشست، يکتن از اشتراک کنندگان، با صداى بلند شعار داد که "مرگ به رهبر معامله گر، مرگ به حکومت نامشروع، مرگ به رهبرى که در همينجا وعده داد؛ اما به وعدۀ خود وفا نکرد."

اما شمارى از اشتراک کنندگان اين نشست، در رابطه به اين شعار واکنش تند نشان دادند و نشست را تا لحظات مختل ساختند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.