Next president asked to bolster security

 
پلخمرى (پژواک، ٦ سنبله ٩٣): مردم ولايت بغلان به رييس جمهور آينده پيام دارند که با قانونشکنان برخورد قاطع نموده و قانون را بر همه يکسان تطبيق کند و جلو مداخلات کشورهاى همسايه را بگيرد.
دور اول انتخابات در ١٦ حمل، و دور دوم در ٢٤ جوزا برگزار شد؛ اما بنابر اختلاف بين ستادهاى انتخاباتى، تا حال نتيجۀ نهايى اعلام نشده و روند تفتيش کل آرا ادامه دارد.
طولانى شدن روند انتخابات، افغانستان را با چالش هاى اقتصادى، امنيتى و غيره روبه رو ساخته و مردم را نگران کرده اند.
   سازمان ملل متحد مى گويد که مذاکرات سیاسی بین دو نامزد ریاست جمهوری، بخاطر ایجاد حکومت وحدت ملی جريان داشته و کوشش مى شود که به نتيجۀ نهايى برسند و پروسۀ انتخابات پايان يابد.
 امريکا نيز ابراز اميدوارى کرده که هردو نامزد نتايج انتخابات را بپذيرند و به جنجال هاى انتخاباتى خاتمه داده شود.
رييس جمهور حامدکرزى که مدت کارش بر اساس پيشنهاد ملل متحد يکماه تمديد شده بود، تاکيد نموده که نتايج انتخابات بايد به زودى مشخص گرديده و مراسم تحليف رييس جمهور جديد، در ١١ سنبله بجا شود.
مردم ولايت بغلان  از رييس جمهور آينده مى خواهند که در همه عرصه ها بخصوص تطبيق قانون، جمع نمودن گليم فساد ادارى و کاريابى توجه بيشتر داشته باشد.
عبدالصمد ٥٠ ساله، باشندۀ ولسوالی تاله  و برفک بغلان گفت: "پيام من به رييس جمهور آينده اين است که در تطبيق قانون، هيچنوع گذشت نکند و قانون را بر همگان، بر زورمند و کمزور تطبيق نمايد."
وى که دکاندار است، افزود که کارکرد کسانى را که در ارگانهای عدلی و قضایی کار مى کنند، مورد ارزیابی قرارداده و آنهايى را که بر اصل شايستگى مقرر نشده و در فساد دخيل باشند، خانه نشين نمايد و اصل مکافات و مجازات را در نظر بگيرد تا برای  تمام مردم پند وعبرت شود.
حامد يکتن از جوانان ولسوالی نهرين خواست که زعيم آينده، بايد  اشخاص و افرادى را که برای انجام کار استخدام میکند، توانمندی کاری و پرهیزگاری شانرا در نظربگیرد تا فساد از بین برود و دیگر اینکه  در بخش اعمار زیر بناهای کشور توجه جدی داشته باشد.
سلطان محمد باشنده ولسوالی برکه و يکتن از تاجران، گفت که رييس جمهور آينده، تمامی اوامرى را که صادر میکند، تا زمانیکه اجرا نشود، مورد پیگرد قراد داده سیستم اداری را ارزيابى کند و  در سیستم  اصلاحات اداری تجدید نظر نمايد؛ در غیرآن تمام سیستم اداری در کشور فلج خواهد شد.
برخى ديگر، مداخلات کشورهاى همسايه بخصوص پاکستان را عامل تداوم جنگ مى دانند.
محمد سرور ٤٥ ساله يکى از متنفذين ولسوالی دهنه غوری گفت: "من  از ریيس  جمهور آینده  مى خواهم که  در قدم اول، مشکل کشور ما را با پاکستان حل کند و تا زمانيکه اين مشکل حل نشود، در کشور ما صلح به وجود نخواهد آمد."
 این متنفذ علاوه کرد که پاکستان با مداخلاتش، نمى خواهد رييس جمهور کار کند؛ رييس جمهور آينده بايد بیشتر تلاش کند که بدیل پاکستان را در منطقه پیدا کند تا در صورت ضرورت، آن کشور بتواند ضروریات مردم افغانستان را رفع کند.
مسوولان رياست عمومى امنيت ملى نيز مى گويند که استخبارات پاکستان، در ناامنی کشور مستقيماً مداخله نموده و مى کوشد که افغانستان را به بى ثباتی، بحران سیاسی و نا امنی بکشاند.
شاد محمد ٤٠ ساله باشنده ولسوالی خنجان گفت که رييس جمهور آينده، برنامۀ جامع را در بخش معارف و تحصیلات عالی روی دست بگیرد و معلمینى را که توسط وکلا و زورمندان در وزارت معارف جذب شده، برکنار نمايد.
وى افزود: "من فکر میکنم تا زمانیکه معارف کشور جور نشود، ریيس جمهور هیچ کارى کرده نمیتواند."
زنان نيز براى زعيم آينده پيام دارند.
ممتاز ٢٥ ساله باشنده شهر پلخمری مرکز بغلان گفت که رييس جمهور آينده، در کمپاين هاى انتخاباتى آنچه که در مورد حقوق زنان وعده داده، به آن عمل کند و زنان را بيشتر در امور دولت نقش بدهد.
وى که کارمند شاروالى است، گفت که رييس جمهور آينده،  با عنعنات ناپسند مانند بد دادن و ازدواج قبل از وقت دختران، به طور جدی مبارزه کند.
 نسرین ٣٥ ساله، باشندۀ ولسوالی بغلان مرکزی، از زعيم آينده خواست که در مورد زنانى که بدون حجاب  گشت و گذار نموده و با اين کار شان بزرگترین  صدمه را بر  قشر زنان  وارد میکنند، جدی برخورد نموده  و قانونى  را درین مورد وضع کند.
وى که معلم است، علاوه کرد که رييس جمهور آينده، در مورد گرفتن پول گزاف به نام طویانه و مصارف عروسی نيز توجه جدى داشته و اينگونه رسم و رواج ناپسند و کمرشکن را از ميان بردارد.
ناجیه که در لیسه حضرت علی ولسوالی دوشی معلم است، گفت: "من از ریيس جمهور آیندۀ کشور میخواهم که زمينۀ کار را براى زنان در همۀ عرصه ها فراهم نمايد."
وى افزود که وزارت کار و امور اجتماعی، پروژه هاى اشتغال زايى را عملى نموده و گليم بيکارى را جمع کند و تلاش شود که افغانستان از نگاه کارگری خودکفا گردد تا نیاز به کارگران خارجی در کشور نباشد.
اين درحالى است که به علت تنش ها و طولانى شدن پروسۀ انتخابات، گراف بيکارى و مشکلات اقتصادى   بيشتر شده و مردم را با چالش بزرگ مواجه ساخته است.
نامزدان انتخاباتى در جريان کمپاين هاى انتخاباتى در ولايات وعده کرده اند که براى حل مشکلات مردم برنامه هايى دارند و از جمله بيکارى را از بين برده و اقتصاد مردم را رشد مى دهند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.