Public hearing of election complaints ends

 
کابل (پژواک،١٧ثور٩٣): جلسات علنى کميسيون مستقل شکايات انتخاباتى بخاطر بررسى شکايات ولايتى به پايان رسيد، که به اساس اين شکايات، بيشترين تقلب در تمام زون هاى کشور به نفع داکتر عبدالله و اشرف غنى احمدزى، صورت گرفته است.
به ادامۀ جلسات علنى، امروز پنجمين جلسه با شرکت اعضاى نهادهاى جامعۀ مدنى، ناظران انتخاباتى، رسانه ها و نمايندگان نامزدان داير شد که در آن، بيش از ٢٤٠ مورد شکايات ديگر ولايات ننگرهار، لغمان، کنر، نورستان، پکتيا، پکتيکا، خوست، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل و فارياب که مربوط زون هاى شرق، جنوبشرق و شمالغرب ميشود، بررسى گرديد.
تقلب و پُرکارى صندوقهاى راى دهى، توسط کارمندان کميسيون مستقل انتخابات و مقامات محلى به نفع دو نامزد پيشتاز (عبدالله عبدالله و اشرف غنى احمدزى)، از بيشترين شکاياتى بود که در جلسۀ امروزى به بررسى گرفته شد.
همچنان شکايات نشان ميدهد که در بعضى محلات ولايت بلخ، اوراق رايدهى که استفاده گرديده، رنگ آن متفاوت از رنگ اوراق اصلى ميباشد.
اما نمايندگان اين دو نامزد پيشتاز، در دفاعيه هاى شان گفتندکه اکثريت شکايات صورت گرفته، در خصوص آن اسناد مستند وجود ندارد و شکاياتى که از سوى تيم هاى انتخاباتى آنان صورت گرفته، مدنظر گرفته نشده و شامل اجنداى جلسات علنى نگرديده است.
زلگى سجاد نمايندۀ داکتر عبدالله عبدالله، با انتقاد از عملکرد کميسيون شکايات انتخاباتى گفت: "شکاياتى که از سوى تيم داکتر عبدالله صورت گرفته، شامل جلسۀ علنى نگرديده؛ اما شکاياتى ديگر که عليه اين تيم صورت گرفته، شامل اجندا گرديده است."
سيدحبيب هاشمى نمايندۀ تيم تحول و تداوم به رهبرى اشرف غنى احمدزى گفت شکاياتى که عليه اين تيم  صورت گرفته، در خصوص آن اسناد ارايه نشده، که اين شکايات از نظر تيم تحول وتداوم مردود است.
عبدالستار سعادت رييس کميسيون مستقل شکايات انتخاباتى، در پاسخ به انتقاد نمايندۀ داکتر عبدالله گفت که اين موضوع را بررسى ميکند؛ درصورتيکه دراين خصوص، کميسيون هاى ولايتى اجراآت نکرده باشند و يا شکايات اين تيم انتخاباتى را کتمان کرده باشند، عاملين آن مورد پيگرد قرار خواهند گرفت.
هچمنان نمايندۀ داکتر عبدالله ادعا  نمود که در بعضى محلات ولايت خوست که اصلاً رايدهى صورت نگرفته؛ اما کتابچه هاى رايدهى با مُهر کميسيون انتخابات که به دسترس شان قرار گرفته، نشان ميدهد که تمام اوراق رايدهى به نفع اشرف غنى احمدزى استفاده شده است.
اما عبدالشکور مهجور نمايندۀ ديگر تيم تحول و تداوم، با رد اين ادعا گفت که کتابچه هاى اوراق رايدهى که به دسترسى تيم انتخاباتى داکتر عبدالله قرار گرفته، اوراق محرم ميباشد و هيچ تيمى نميتواند که چنين کتابچه ها را داشته باشد.
عبدالستار سعادت رييس کميسيون مستقل شکايات انتخاباتى نيز گفت که تيم هاى انتخاباتى، نميتوانند چنين کتابچه ها را داشته باشند و اگر اسنادى مستند دراين خصوص ارايه نکنند، تيم داکتر عبدالله مورد بازپرس قرار خواهند گرفت.
 نادر محسنى منشى و سخنگوى اين کميسيون، بعد از ختم جلسه گفت که بررسى روند شکايات ولايتى، امروز به پايان رسيد و فردا شکاياتى که نسبت به نتيجۀ ابتدايى بى اعتبار ساختن آراى ٣٦ مرکز درج گرديده بود، به بررسى گرفته ميشود.
کميسيون شکايات ميگويد که بعد از بررسى اسناد و مدارک و با درنظرداشت دفاعيات نامزدان، تلاش ميشود که روند بررسى شکايات انتخاباتى، در مدت معين آن تکميل گردد.
به گفتۀ کميسيون، فيصلۀ تمام بررسى شکايات را به تاريخ ٢١ و يا ٢٢ثور به کميسيون انتخابات ارسال ميکنند تا کميسيون انتخابات، فيصلۀ نهايى انتخابات رياست جمهورى را به تاريخ ٢٤ ثور اعلام نمايد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.