Candidates to pay 3m billboards’ tax to municipality

 
کابل (پژواک،۱٣حمل۹۳): شاروالی کابل می گوید که پنج نامزد انتخابات ریاست جمهوری، از بابت پوسترهای تبلیغاتی شان که به روی پایه ها و خوازه ها نصب کرده اند، بیش از سه میلیون افغانی قرضداراند.
داکتر اشرف غنی احمدزی، استاد عبدرب الرسول سیاف، قطب الدین هلال، داکتر زلمی رسول و داکتر عبدالله عبدالله پنج نامزد ریاست جمهوری اند که به گفتۀ مقام های شاروالی کابل، تا کنون پول نصب پُل ساین ها و سایر پوسترهای تبلیغاتی شانرا که به روی خوازه ها نصب کرده اند، تسلیم نکرده اند.
از این میان تنها زلمی رسول مالیۀ یک ماهه، پُل ساین های خود را به شاروالی کابل تسلیم کرده است.
انجنیر راحله کوهستانی رییس ریاست کلتوری شاروالی، در مصاحبه با آژانس خبری پژواک گفت که این نامزدان با آنکه عکس ها و پُل ساین های شان را در جاهای مختلف شهر نصب کرده اند؛ اما برای تحویلی پول از این بابت، به این اداره مراجعه نکرده اند.
کوهستانی افزود که هر یک از این پنج نامزد، بطور تقریبی از بابت پُل ساین ها و خوازه ها از شاروالی کابل، سه میلیون افغانی قرضدار هستند.
موصوف علاوه کرد: با آن که شاروالی کابل، بارها از این نامزدان با ارسال مکتوب های متعدد خواسته است، حساب شان را تصفیه کنند؛ اما با آن هم مراجعه نکرده اند.
خانم کوهستانی گفت که شاروالی کابل، در مورد این نامزدان به کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیسیون انتخابات مکتوب های متعدد فرستاده است، که اعلام نتایج این نامزدان را تا تصفیه حساب با شاروالی به تعویق بیندازد.
در اين ميان بيش از ٤٠ تن از نامزدان شوراى ولايتى کابل نيز شامل هستند، که پول شاروالى را نمى پردازند.
رییس کلتوری شاروالی کابل گفت که عواید این اداره، در سال مالی ١٣٩٢ (اول حمل تا٣٠ قوس) از بابت کرایه بلبوردها و غرفه ها در نقاط مختلف شهر، به ١١٠ میلیون افغانی رسیده است.
موصوف افزود که در جریان مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، در دو ماه گذشته از بابت بلبوردها، خوازه ها و پُل ساین ها ٢٠ ميليون افغانی عواید داشته اند.
به نقل از این مقام، هم اکنون در شهر کابل ٣٠ هزار مترمربع فضا برای نصب اعلانات و اشتهارات برای ٢٠ شرکت راجستر شدۀ این اداره سپرده شده است که شاروالی کابل، از هر مترمربع ٣٠٠٠  افغانی در سال محصول میگیرد.
به گفتۀ کوهستانی، اين اداره در سطح شهر کابل به ٢٠ شرکت تبليغاتى جواز فعاليت صادر کرده است، که از اين ميان شرکتى به نام افغان مشعل، ماليۀ سه ساله خود را به اين اداره نپرداخته است.
رییس کلتوری شاروالی کابل افزود که افغان مشعل، حدود سی میلیون افغانی از این اداره باقی می باشد.
وی دلیل نپرداختن محصول توسط این شرکت را، زورگویی عنوان نموده گفت که این شرکت، با وکلای پارلمان و اشخاص زورمند ارتباط دارد و به درخواست های مکرر شاروالی کابل مبنی بر تحویل محصول، از سه سال بدینسو پاسخ نداده است.
راحله کوهستانی گفت: "دو ماه پیش خواستيم بلبوردهای آنها را جمع آوری نماييم، شخصى برایم زنگ زده، گفت که من قرضدار دولت هستم، قرضدار تو نیستم، اگر قرض دار تو هستم بگو که در کجا بیایم و بدهم. این طرز صحبتش با یک خانم بود."
کوهستانی افزود که شرکت افغان مشعل، ماهانه میلیونها افغانی عاید دارد؛ اما از دادن پول به شاروالی کابل به بهانه های گوناگون خود داری می ورزد.
وی علاوه کرد که شاروالی کابل، این موضوع را بارها با څارنوالی، قضایای دولت، قوماندانی امنیه ولایت کابل و وزارت امور داخله شریک ساخته؛ اما تا هنوز در این راستا اقدام کوچکی صورت نگرفته است.
خانم کوهستانی علت عدم پرداخت پول توسط این شرکت را چنین عنوان کرد: "به جای اینکه بیست میلیون افغانی به شاروالی کابل بدهد؛ یکصد هزار افغانی را به قضاء می دهد و قضا از تعقیب و طی مراحل دوسیه صرفنظر می کند."
موصوف افزود که به علت موجودیت فساد در اداره های دولتی به خصوص ارگان های عدلی و قضایی، شاروالی کابل نخواهد توانست این پول را به دست بیاورد.
کوهستانی گفت زمانیکه شاروالی کابل، اقدام به جمع آوری بلبوردهای متعلق به این شرکت می کند؛ کارمندان شان با فشار فزیکی روبه رو می گردند.
فاضل حکیمی مدیر بخش فروشات شرکت افغان مشعل تایید کرد که شرکت آنها مبلغ ٢٥ ميلیون افغانی از شاروالی کابل طی سه سال گذشته، قرضدار می باشد.
حکیمی، عدم پرداخت این پول را ورشکستگی اقتصادی شرکت افغان مشعل عنوان کرد و گفت که یکی از سهم داران ایرانی آنان، بدون پرداخت پول شاروالی کابل، از افغانستان فرار کرد که در نتیجه، جبران همه خسارات بر دوش افغان مشعل گردید.
وی ادعای ریاست کلتوری شاروالی کابل را رد کرد که گویا این شرکت، با زورگویی و فشار از دادن پول خودداری می کند.
حکیمی افزود که تلاش می کند ظرف یک هفتۀ آینده، با شاروالی کابل تصفیه حساب کند و همه بدهی های خود را بپردازد
 به گفتۀ وی، کسی نمی تواند پول دولت را به جیب شخصی خود بیندازد: "اگر امسال از ما نگیرد ده سال بعد از ما میگیرد."
در حال حاضر در شهر کابل شرکتهای تبلیغاتی دیلایت ساین، افغان امریکا، افغان مشعل، کریم زرین، کابل، کابل پن، آرین، میوند، ندا، ایفل، فلکسو ساین، پویا گرفیک و چندین شرکت دیگر، فعالیت دارند.
این گزارش در زمانی نشر می شود که تا ختم روز( چهارشنبه ١٣ حمل) مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، پايان مى يابد.
در این انتخابات، ٨ تن براى کرسى رياست جمهورى و حدود ٢٦٠٠ تن برای کرسی های شوراهای ولایتی با هم رقابت می کنند.
قرار است، به روز شنبه هفتۀ آینده (١٦حمل)، انتخابات در سراسر کشور برگزار شود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.