Protestors close bazaar, provincial council office

 چغچران (پژواک، ٢٤ دلو٩١): صدها تن از مردم غور، امروز در اعتراض به بى توجهى دولت در بخش بازسازى دراين ولايت، مظاهره نموده و بازارچغچران مرکز غور و دفتر شوراى ولايتى را بستند.
آنها نخست در مسجد جامع شهر چغچران مرکز غور، تجمع و سخنرانى کرده و بعداً به سوى شهر به راهپيمايى پرداختند.
در اين مظاهره که کسبه کاران، نهادهاى جامعۀ مدنى، اعضاى شوراى ولايتى و شهريان چغچران شرکت داشتند، راهپيمايان شعار مى دادند که برق و سرک مى خواهند.
فضل الحق احسان رييس شوراى ولايتى غور، به آژانس خبرى پژواک  گفت: "ما دروازۀ شوراى ولايتى را بخاطرى بستيم و با مردم همنوا شده ايم که دولت از يازده سال بدينسو، در بخش بازسازى بخصوص برق و سرک توجه نکرده است."
وى افزود که يک کيلووات برق جنراتور دولتى، ٦٠ افغانى است که آنهم در نصف شهر چغچران جريان دارد و اين براى مردم فقير غور، کمر شکن است.
احسان علاوه کرد که در بخش سرک مرکزى هرات- غور، و غور- کابل که از طريق ولايات باميان و ميدان وردگ به کابل منتهى مى شود و نياز مبرم مردم غور است نيز توجه مبذول نگرديده؛ حال آنکه سرکهاى ساير ولايات قيرريزى شده است.
سلطان محمد رييس کسبه کاران چغچران نيز گفت: "نبود سرک در غور، باعث افزايش نرخ مواد خوراکه، سوخت و ساختمانى شده است."
وى افزود که  يک خريطه سمنت، از هرات ٢٥٠ افغانى خريدارى ميشود؛ اما در غور ٥٥٠ افغانى به فروش مى رسد.
موصوف علاوه نمود که قيمت آرد، گاز و چوب نيز به تناسب ولايات هرات و کابل، در غور دو چند مى باشد و اگر سرک مرکزى غور بازسازى و قيرريزى شود، نرخ ها کاهش يافته و اقتصاد مردم رشد مى کند.
از سوى ديگر، سيما جوينده نمايندۀ مردم غور در ولسى جرگه که در اين مظاهره شرکت داشت، هشدار داد که اگر دولت به  اين خواسته ها توجه نکند، مردم غور در انتخابات رياست جمهورى آينده و در برنامه هاى ديگر دولت، شرکت نخواهند کرد.
وى گفت: آنها بارها تلاش کرده اند که دولت به مشکلات مردم غور بخصوص برق و سرک که رييس جمهور حامد کرزى بودجۀ آنرا وعده داده، رسيدگى نمايد؛ اما تا حال به آن توجه نشده است. از همينرو آنها همراه با مردم غور صداى خود را يکبار ديگر بلند نموده اند.
 اين مظاهره که صبح امروز آغاز شده بود، حوالى ساعت ١:٠٠ بعد از ظهر، به شکل مسالمت آميز پايان يافت؛ اما معترضين هشدار دادند تا زمانى که خواسته هاى شان برآورده نشود، شهر چغچران که داراى هزاران دکان است و دفتر شوراى ولايتى، همچنان بسته خواهد بود.
اما سيد انور اعلى رحمتى والى غور، به پژواک گفت که قراراست هيئتى متشکل از خودش، اعضاى شوراى ولايتى و ولسى جرگه، موسفيدان و بزرگان به کابل رفته و جهت رسيدگى به اين مشکلات، با رييس جمهور حامد کرزى و وزراى مربوطه صحبت نمايند.
وى خواسته هاى مردم غور را بجا خوانده، علاوه نمود که واقعاً در بخش بازسازى در غور، توجه صورت نگرفته و مردم حق دارند که صداى خود را با برپايى چنين حرکات صلح آميز بلند نمايند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.