Key projects executed in Khost last year: Naeemi

خوست (پژواک، ١٣ دلو٩٣): سرپرست ولایت خوست می گوید که سال گذشته در آن ولایت، با تطبیق برخی پروژه های مهم بنیادی و انکشافی؛ حکومتداری مستحکم شده، حاکمیت دولتی، امنیت و ثبات تامین گرديده است.
عبدالجبار نعیمی سرپرست ولایت خوست، این سخنان را در جریان مصاحبۀ اختصاصی با آژانس خبری پژواک ابراز داشت.
وی گفت که از آغاز سال گذشتۀ مالی تا کنون، در خوست به ارزش نزدیک به یک ميلیارد و 700 میلیون افغانی، ١٨٦ پروژۀ مهم بازسازی تکمیل و به بهره برداری سپرده شد.
نامبرده گفت، که پل های بزرگ و کوچک، سرک ها، مکاتب، ساختمان ادارات دولتی، مراکز صحی، یک بخش سرک خوست و گردیز، دیوارهای استنادی، سربندها و...، در اين پروژه ها شامل می باشد.
سرپرست والي خوست، خاطرنشان نمود که پروژه های یادشده به شمول مرکز در تمام ولسوالی ها تطبیق شده، که برعلاوه بودجۀ دولتی، سایر سازمان های خیریه بین المللی نیز آنها را تمویل نموده اند.
وی افزود که از جملۀ این سازمان ها اداره سازمان انکشافی امریکا (USAID)، تیم نظامی انجنیری امریکا (Corps)، بانک جهانی، کشورهای آلمان و هندوستان، بیشترین پول پروژه ها را به دوش گرفته بودند.
 وی اضافه کرد: "در جریان تطبیق این پروژه ها برای هزاران تن از جوانان، زمینۀ کار مساعد گردیده و مشکلات اقتصادی آنها نیز رفع شد و به همین گونه برای مردم سهولت ایجاد ایجاد شد." 
  نعیمی به پژواک گفت که با تطبیق پروژه های یادشده، باور مردم نسبت به دولت افزایش یافته و خلاها از میان برده شد و این پروژه ها در حکومتداری خوب کمک زیاد نموده است. 
 نعیمی افزود که با ایجاد روابط با وزارت های ذیربط و موسسات بین المللی تمویل کننده و حمایت متنفذین و بزرگان قومی؛ اداره ولایتی موفق شد که در بخش بازسازی در سال یاشده، اکثر نیازمندی هاى مردم تکمیل شده است.
به همین گونه نعیمی گفت که اکنون در این ولایت 499 پروژه بزرگ و کوچک انکشافی زیر کار می باشد که کار اکثر آنها 90 فیصد تکمیل شده است.
  به گفتۀ وی، در پروژه ها سرک خوست – غلام خان، برخی از سرک های دیگر، شماری از پل های بزرگ، مکاتب، ساختمان ادارات دولتی، مراکز صحی، دیوارهای استنادی، سربندها، جوی ها، میدان های بزرگ و صدها پروژۀ دیگر شامل می باشد.
 موصوف علاوه کرد که اين پروژه ها بيش از ٤ ميليارد افغانى هزينه دارد، که بخش اعظم آن توسط ادارۀ انکشاف بين المللى امريکا، حکومت امريکا، بانک بين المللى، آلمان و هندوستان پرداخته ميشود.
 
عبدالجبار نعيمى گفت: "اين پروژه ها از مهمترين بخش پلان استراتيژيک پنج سالۀ انکشاف و حل مشکلات خوست ميباشد. اين کار همچنان باعث کاريابى براى ده ها هزار جوان خواهد شد."
موصوف افزود که مردم  نيز در بخش تطبيق اين پروژه ها، کاملاً با دولت همکار بوده و هيچ پروژه در جريان تطبيق، با تهديد امنيتى روبه رو نشده است."
 وى گفت: "هر چند يک سلسلۀ مشکلات در جريان قرارداد پروژه ها وجود داشت؛ اما در نتيجۀ نظارت گروه نظارتى آنها، اين پروژه از نگاه کيفيت قابل اطمينان است و کدام مشکل خاص ندارد."
موصوف افزود که پروژه هاى انجام شده و زير کار، شامل تعداد زيادى از پروژه هاى کوچک و بزرگ در برنامه هاى همبستگى ملى و سيکاى وزارت احيا و انکشاف دهات نيز بود.
نعيمى به پژواک گفت که په اساس خواست ها از حکومت جديد، يک پلان مشترک همراه با تمامى دواير دولتى خوست، براى سال هاى ٢٠١٥ و ١٠١٦ميلادى ايجاد و به کابل فرستاده است.
وى همچنان افزود که براى برآورده ساختن نيازهاى مردم، ميخواهد که تعهدات رييس جمهور اشرف غنى را تعقيب کنند که چندى قبل طى يک کنفرانس ويديويى با دواير دولتى و مردم اين ولايت سپرده بود.
وى افزود: "به مسوولان دوايردولتى وظيفه سپرده شده که خواست هاى مردم بنا به تعهدات رييس جمهور را، با وزارتخانه هاى ذيربط شريک کنند. ما اميدوار هستيم که جواب مثبت دريابيم."
وى گفت که برق وارداتى، ميدان هوايى بين المللى و علاوه بر دواير عدلى و قضايى در ولسوالى ها، ايجاد ساختمان هاى ساير دواير دولتى و پروژه هاى مهم ديگر، از بخش هاى مهم پلان هاى سال آينده ميباشد.
موصوف ابراز اميدوارى نمود که با تطبيق اين پروژه ها، وضعيت امنيتى اين کشور نسبت به قبل محکم و همچنان در بخش از بين بردن فاصلۀ ميان مردم و دولت نيز موثر تمام خواهد شد.
 موصوف همچنان از مقامات بلندرتبۀ دولتى واعضاى شوراى ملى، با جديت خواست که از ايجاد موانع در مقابل هرنوع پروژۀ بازسازى در اين ولايت خود دارى کنند.
عبدالجبار نعيمى سرپرست ولايت خوست، دراين مصاحبه از شرکت هاى ساختمانى خواست که بدون کدام امتياز، به کيفيت پروژه هاى بازسازى توجه بيشتر نمايند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

دورستیو خبرونو، فیچرونو ، مرکو ، ویډیو او انځورونو ته دلاسرسي په موخه دپژواک خبري آژانس مبایل اپلکیشن ډانلوډ کړئ.