Gilani suggests parleys with insurgents

کابل (پژواک، ٣ عقرب٩٣): سيدحامد گيلانى کفيل حزب محاذ ملى اسلامى مى گويد که مخالفين مسلح دولت، بايد در پروسۀ وحدت ملى شامل شوند.

گيلانى، اين اظهارات را امروز(٣ عقرب) طى محاصبۀ اختصاصى با آژانس خبرى پژواک ابراز داشت.

وى افزود که حکومت وحدت ملى، تحت رهبرى داکتر اشرف غنى احمدزى رييس جمهور درکشور ايجاد شده و تامين صلح و ثبات، در اولويت هاى کارى اين حکومت جاى دارد.

موصوف، باور اول در مورد ايجاد رياست اجرائيه در کشور گفت که اين رياست، با درنظرداشت منافع علياى ملى کشور در نظر گرفته شده و يک سرآغاز براى تضمين و تحکيم وحدت ملى ميباشد.

گيلانى افزود: "اميدوارم که اين تجربۀ جديد تشکيل رياست اجرائيه در افغانستان، از اين هم همه شمول تر شود و مردمى که از اين پروسه بيرون مانده اند نيز در پروسۀ وحدت ملى شامل شوند."

موصوف در پاسخ پرسشى در اين مورد تصريح کرد که هدف وى از اين مردم، مخالفين مسلح دولت ميباشد.

وى ابراز اميدوارى نمود که حکومت اشرف غنى احمدزى رييس جمهور، اقدامات جدى را براى صلح و ثبات آغاز کرده و طوريکه گفته است، اين مسايل را در صدر کارهاى خود قرار دهد.

وى گفت که حزب محاذ ملى اسلامى، از تمامى اقداماتى که براى خير و وحدت ملى کشور به راه انداخته ميشود، حمايت همه جانبه ميکند.

حامدگيلانى علاوه کرد که قبلاً اهداف ديگر براى تامين صلح به کار انداخته مى شد؛ اما نخستين هدف حکومت جديد، رضاى خداوند و رفاه و امينت مردم خواهد بود.

وى افزود که حزب وى؛ از همين رو در زمان انتخابات، بخاطرى از داکتر اشرف غنى احمدزى حمايت کرد و حالا نيز از وى حمايت ميکند، که او داراى ارادۀ قوى و قاطعيت در مورد تمامى کارها ميباشد.

به گفتۀ گيلانى، اشرف غنى رييس جمهور، بر تعهدات خود منبى بر حکومتدارى خوب و مبارزۀ جدى عليه فساد ايستاد بوده و اقدامات عملى را آغاز کرده است.

وى علاوه کرد که رييس جمهور، با ايجاد يک حکومت قوى و مسوول، ميتواند اين کشور و مردم را از مشکلات و نابسامانى هاى فعلى نجات دهد.

کفيل حزب محاذ ملى اسلامى گفت که رييس جمهور غنى؛ برنامه هاى موقتى، عبورى و درازمدت دارد که با تطبيق آن، کشور به سوى پيشرفت و ترقى حرکت خواهد کرد.

حامد گيلانى در پاسخ پرسشى پيرامون نخستين کارها و فعاليت هاى سه هفتۀ اول داکتر اشرف غنى احمدزى رييس جمهور گفت که قضاوت در مورد يک حکومت در همچو يک مدت کوتاه شده نمى تواند؛ اما افزود که رييس جمهور، کارهاى خود را با جديت و قاطعيت آغاز کرده و اين کارها آنها را مطمئن ميسازد که به شکل درست ادامه خواهد يافت.

وى افزود: "ما عملاً مى بينيم که او بر تعهدات خود ايستاده و اقدامات عملى را آغاز کرده است؛ ما از وى حمايت ميکنيم و با وى ايستاد هستيم."

موصوف در پاسخ پرسشى در مورد دستگیری انس حقانى پسر جلال الدين حقانى رهبر شبکۀ حقانى که از سوى نيروهاى امنيت ملى بازداشت شد، از نيروهاى ملى کشور ستايش نمود که حالا برجسته تر شده و عمليات دقيق انجام ميدهند.

وى افزود که دستگيرى انس حقانى، نشان دهندۀ تقويت و برجستگى نيروهاى امينتى است و ابراز اميدوارى نمود که آنها در آينده دستاوردهاى ديگرى نيز داشته باشند.

اما گيلانى گفت که تا کنون نام انس حقانى، در مورد فعاليت هاى شبکۀ حقانى شنيده نشده و افزود که ارگان هاى عدلى و قضايى کشور، در مورد فيصله ميکنند.

وى افزود که اشرف غنى احمدزى رييس جمهور، از اصلاحات وسيع در ارگان هاى قضايى و څارنوالى، تعهد سپرده و حالا در اين ارگان، حق به حقدار خواهد رسيد.