Data Gathered Date: 

Sunday, June 2, 2013 - 11:15

 شهرخوست ( پژواک،۷ جوزا ٩٢):باشندگان ولايت خوست از دولت و جامعه بين المللى خواهان اعمار شاهراه خوست-گرديز به شکل اساسى ، اعمار ميدان هوايى بين المللى خوست، ترانزيت راه بين خوست – غلام خان، ساختن برق و اعمار بندهاى خورد و بزرگ هستند .
سيدکريم خاکسار رييس شوراى ولايتى خوست به آژانس خبرى پژواک گفت که ساختن پروژه هاى اساسى و تحکيم امنيت در منطقه از خواست هاى مهم و اولوليت هاى مردم اين ولايت محسوب ميشود .
به گفتۀ وى ، شش سال ميشود که کار اعمار سړک خوست – گرديز آغاز گرديده ؛ اما کار آن تاکنون نيز تکميل نشده .
موصوف افزود ، قرارداد اين سرک سه بار لغو گرديده ؛ اما اکنون بار ديگر نگرانى ها وجود دارد که قرار داد آن لغو و اين سرک براى ابد از ساختن خواهد ماند .
خاکسار ميگويد که کارهاى ابتدايى اعمار ميدان هوايى خوست آغاز گرديده ؛ اما کارهاى آن از اثر علت نامعلوم متوقف گرديده است و مردم خواهان آغاز دوباره آن است .
نعت بى بى عمرى عضوى اين شورا مى گويد که حکم رييس جمهور در مورد ساخت راه ترانزيتى در مسير راه بين خوست – غلام خان صادرگرديده ؛ اما وزرا در بخش تطبيق آن اقدام  عملی نمى کنند .
موصوف افزود که اين راه به کشور و مخصوصاً براى خوست از هر چيزى ديگر ارزش زياد دارد و عدم ترانزيت آن جفا با مردم خوست است .
اما نصيراحمد روښان باشنده شهر خوست ، نبود برق از مشکلات بزرگ مردم خوست خواند .
به گفتۀ وى ، برخی بيشتر تجار و مالدار خوست آماده اند که دربخش تجارت سرمايه گذارى وسيع  نموده و فابريکات بزرگ و کوچک اعمار نمايند .
اما وى افزود که نبود برق يکى از موانع عمده در مقابل تصاميم آنها است و مردم خوست مجبور اند که در خارج از کشور ، به ويژه در امارت عربى سرمايه گذارى کنند .
ميرزمان يک متنفذ قومى قوم صبرى خوست به آژانس پژواک گفت که نبود آب براى آبيارى زمين هاى زراعتى در خوست از مشکلات بزرگ مردم اين ولايت است .
به گفتۀ وى ، ولايت خوست يک ولايت کوهستانى است که زمين هاى زراعتى آن بسيار کم و تمامى آن للم   است .
موصوف افزود که اعمار بندهاى آب در اين ولايت لازمى است و اگر کمک هاى جامعۀ بين المللى متوقف گردد ،پس مردم خوست از اثر کمبود حاصلات زمين هاى شان  به مشکلات زياد مواجه خواهند شد .
احمدشاه باشندۀ منطقه متون مربوطات مرکز خوست ، اخيراً بيکار شدن هزاران تن در اين ولايت و نبود کار براى آنها از مشکلات بزرگ اين ولايت خواند .
به گفتۀ وى ، اينکه جامعه بين المللى پروژه هاى بنيادى که مردم به آن نياز دارد ، تطبيق نکرده ، پس به خروج آنها جوانانى که در پايگاه هاى آنها وظيفه داشتند ، بى کار ميشود .
احمدشاه مى افزايد،که اگر پروژه هاى بنيادى از سوى جامعه بين المللى عملى مى شد، پس اکنون هزاران تن در خوست بيکار نمى ماند.
وى مى گويد :(( خواست ما از حکومت افغانستان اين است ، تا گامهاى جدى در راستاى حل مشکل بيکارى جوانان بردارد و جلوى اعتياد آنها به مواد مخدر را بيگيرند .))
اما گل زرخان يکى از سران قومى تنى  مى گويد که اعمار پل هاى بين شهر خوست و ولسوالى ها و وصل نمودن شهر خوست با ساير ولسوالى ها در جريان ده سال گذشته مورد توجه قرارنگرفته که از مشکلات بزرگ اين ولايت محسوب ميشود .
به گفتۀ وى ،اينکه راه هاى زيادى مواصلاتى با ولسوالى ها از سيل بردها عبور کرده ، پس مردم در فصل تابستان از اثر بر آمدن سيلاب ها و باران ها نمى توانند به شهر خوست رفت آمد نمايند .
موصوف مى افزايد که در زمان بر آمدن سيلاب ها محصلين به پوهنتون ، شاگردان به مکاتب ، تجار به شهر و مامورين به وظايف شان رسيده گى کرده نمى توانند.
گل زرخان مى گويد ، اگر دولت  و جامع بين المللى خواهان رفع نيازمندى هاى مردم خوست هستند ، پس لازم است تا پول ها بالاى  ساحات سيل بردها بسته شود .
 اما سيدزمان خوستى آگاه آمورنظامى مى گويد، خوست يک ولايت سرحدى کشور است که تجهيز، تسلح و تقويت نيروهاى امنيتى در اين ولايت ، در تامين امنيت کمک کرده ميتواند .
 به گفتۀ وى، اگر دولت ميخواهد که خوست منحيث ولايت با امن و سنگرمحکم نگهدارى نمايد، پس لازم است که تعداد نيروهاى امنيتى در اين ولايت زيادتر و به اسلحه بهتر و مدرن مجهز شود .
موصوف مى افزايد که نا امنى اين ولايت به تمامى کشور تاثيرگذار است .