Data Gathered Date: 

Wednesday, June 26, 2013 - 10:45

 مزارشريف( پژواک،۱۸جوزا ٩٢) : باشندگان ولايت بلخ خواهان تامين امنيت درانتخابات آينده و پيشرفت همه جانبه شهر و ولسوالى ها از مسوولين هستند .
برخى از باشندگان بلخ علاوه بر آن که وضعيتى کنونى بلخ قابل اطمنان خواند؛ اما نگران اند که امنيت انتخابات آينده مثل انتخابات گذشته خراب نشود .
 استاد حميدالله باشندۀ ولسوالى شولگر به آژانس پژواک گفت که با درنظرداشت انتخابات گذشته نگرانى دارد که در انتخابات آيندۀ امنيت اين ولسوالى اخلال خواهد شد .
موصوف افزود ، فعلا امنيت اين ولسوالى بهتر است ؛ اما در انتخابات گذشته نيز امنيت ولسوالى در اين وقت خوب بود .
به گفتۀ وى، به هر اندازه که مدت انتخابات نزديک ميشود، وضعيت امنيتى منطقه نيز خرابتر ميشود .
عتيق الله باشندۀ قريه چمتال مرکز به آژانس پژواک گفت ، اگر دولت تلاش نمايد ، پس دور نيست که انتخابات آينده نسبت به انتخابات گذشته در امنيتى نسبى بر گذار گردد .
 موصوف افزود که فعلاً نيز وجود مخالفين مسلح در برخى از مناطق اين ولسوالى مشاهده ميشود .
به گفتۀ وى، اگر نيروهاى امنيتى علاوه بر پولس محلى موجود در منطقه تلاش هاى جدى انجام دهند، پس به وجود آمدن تغيير عميق دور نيست .
 شمارى از باشندگان ولايت بلخ و مسوولين محلى با آنکه براى پيشرفت همه جانبه در مزار شريف مرکز اين ولايت خوش هستند ؛ اما از مسوولين ميخواهند ، تا به تلاش ها براى پيشرفت ولسوالى ها سرعت بخشد .
ذبيح الله زاهد ولسوال چهاربولک گفت که اين ولسوالى به شکل همه جانبه به کارهاى باسازى نياز دارد .
به گفتۀ وى، طى چند سال گذشته کارها در بخش هاى صحت ، معارف و زراعت از اثر عرضه       خدمات نادرست ولسوالان گذشته اين ولسوالى، صفر است .
ولسوال چهاربولک در مورد مشکلات فرا راه زراعت اين ولسوالى گفت که زارعين اين ولسوالى با مشکل جدى نبود آب ، آبيارى مواجه است .
زاهد همچنان از کمبودى عرضه خدمات در راستاى صحت ولسوالى چهاربولک شکايت دارد .
موصوف افزود که در اين ولسوالى ١٢٠ قريه است؛ اما فقط ٧ کلينيک وجود دارد که حتى سهولت هاى ابتدايى هم در بخش صحت عرضه کرده نمى توانند .
حاجى اسدالله باشندۀ ولسوالى شورتپه به آژانس پژواک گفت که هنوز هم نياز ابتدايى زنده گى مردم فراهم نگرديده است .
موصوف افزود که مشکلات زياد در بخش هاى معارف و پروژه هاى اساسى در اين ولسوالى وجود دارد .
به گفتۀ وى، اين ولسوالى از هر چه بيشتر با تهديد جدى آب درياى آمو مواجه است که با گذشت هر سال صدها جريب زمين و منازل از اثر آن تخريب ميشود .
حاجى اسدالله گفت که اگر تلاش هاى جدى درپهلوى شهر براى پيشرفت ولسوالى ها توسط دولت صورت نگيرد ، پس مشکلات مردم عام روز تا روز افزوده خواهد شد .
حاجى عيسى خان يکى از باشندگان ولسوالى کلدار مى گويد که بايد پروژه هاى آب آشاميدنى ، سرک و کلينيک در ولسوالى آنها تطبيق گردد.
به گفتۀ وى، آنها از اثر خرابى راه ها با مشکلات زياد مواجه اند .
عطا محمد نور والى بلخ با آنکه تهديدات موجود امنيتى  فراه راه انتخابات تاييد کرد؛ اما مى گويد که آنها توان کنترول آن را دارد .
موصوف در شهرمزار شريف به خبرنگاران گفت که  کدام تهديد در سطح بالا در مقابل انتخابات در بلخ وجود ندارد ، دربعضى مناطق تهديدات سطح پايين وجود دارد که آن را با فداکارى و حمايت مردم خود و نيروهاى امنيتى از بين ميبرند .
به گفتۀ وى، اميد وار است که انتخابات آينده با انتخابات قبل تفاوت زياد داشته باشد .