نوسينده : هميم جلالزى
جان کيرى وزيرامورخارجه امريکا مى گويد در انتخابات رياست جمهورى سال ٢٠١٤ ميلادى با کسى سازش نخواهد کرد .
کيرى در اظهارات با کميته روابط بين المللى سنا پذيرفته است که در دور گذشته سازش کرده بود : " در انتخابات گذشته که سوالات جدى درمورد اصلاح روند انتخابات مطرح بود و ما مجبور به يک نوع سازش در اين بخش بوديم ، خودم شخصاً با رييس جمهور حامد کرزى صحبت کردم ؛ اما فکر ميکنم که اين بار کدام جاى براى سازش نخواهد ماند ."
 امریکا در دست آورد های خود در افغانستان از انتخابات از هرچه بيشتر نام ميگيرد، واقعيت اين است که اين کشور بار اول انتخابات رياست جمهورى تجربه کرد و قبل از اين انتخابات با همچو مواصفات پشت سر نگذاشته بود .
با اين تجربه اول مشکلات در گذشته نيز همرا بود ، انتخابات سال ٢٠١٠ به اثر ادعاهاى تخطى هاى وسيع به دور دوم کشانيده شد.
رييس جمهور حامد کرزى جامعه جهانى به شمول امريکا به مداخلات متهم کرد و مخالفين رييس جمهور کرزى نيز همچو اتهمامات وارد کرد ، اما با اين تفاوت که آنها حکومت نيز در تخطى ها و مداخلات دخيل خونده بود .اما اقاى جان کيرى اکنون مسئله شفافيت انتخابات بسيار مهم خوانده است .
به گفتۀ وى شفافيت انتخابات سال ٢٠١٤ نه تنها به افغانستان ، بلکه به امريکا نيز از اهميت زياد برخوردارد بوده و بدون از آن قناعت دادن به مردم کشورهاى که در ماموريت افغانستان دخيل است، مشکل خواهد بود : " ما خواهان انتخابات قابل پذيرش در سال ٢٠١٤ هستيم ، پس اين انتخابات ازهمه زاويه ها کامل نخواهد بود و با دلايل مختلف نخواهم توانست که در اين جريان بى عيب باشيم، اما اگر يک نوع انتقال مطابق خواست ما عملى گردد و اعتماد ما بر حکومت که در سال ٢٠١٤ برنده ميشود ، براى قدرت ما اهميت حياتى دارد .
اگر آن حکومت نامشروع نباشد و ما در تلاش هاى اين مقصد موفق نشويم ، پس اين را مشکل خواهد بود که امريکايى ها آيساف و دوستان خارجى خود قانع کند که به تلاش هاى خود درافغانستان ادامه دهند ."
این سخنرانی جان کیری براى افغان ها يک پيام خوب دارد، اما افغان ها اميدار هستند که انتخابات تنها به خواست و اراده آنها برگزار گردد.

تاکيد ما
با آنکه افغان ها به اثر کمى مشکلات در انتخابات گذشته تاحدى دل شکسته شده، اما هنوزهم آنها به اين باور اند که ميتوانند سونوشت خود از طريق انتخابات تعين نمايند .
هم اکنون ارزش انتخابات در افغانستان مثل سابق نيست که مردم در قيصه آن نبود ، بلکه مردم عام ميدانند که يگانه راه صلح آميز رسيدن به قدرت انتخابات هست و مردم عامه نيز ميتواند در آن سهيم باشد .
مردم عام اکنون در اين مورد نگرانى ندارد که انتخابات برگزار ميشود و ياخير ، اما همه مردم ازبابت مداخلات خارجى نگران آند ، تمامى آنها به اين باور اند که بدون مداخلات خارجى آنها ميتوانند سرنوشت خود به اسانى انتخاب نمايند و کسى انتخاب کند که بتواند که براى افغانستان چيزى کرده بتواند و به کشور از اين شرايط سخت نجات دهد .
افغانان اکنون به ازرش انتخابات فهميده اند او به آنها همچان معلوم است که اين انتخابات يگانه راه براى انتخاب خوب است .در انتخابات گذشته تنها مداخلات نه ، بلکه مشکلات ديگر نيز موجود بود که انتخابات را از حد شفافيت پايين آورد .
مشکل اولين امنيت بود که به اثر آن مردم در مناطق بيشتر نتوانست ، تا در انتخابات اشتراک نمايند . آمار رسمى که هر چه باشد ، اما واقعيت اين بود که تعداد بيشتر مردم در مناطق جنگ زده راى خود استعمال نکرد .
مشکل دوم تخنيکى بود که مواد با بيشتر مناطق رسيده نشد که به اثر آن مراکز انتخابات در برخې از مناطق بسته بود .
مشکل انتقال نيز وجود داشت و مشکلات موجود در پروسه شمردن ارا نيز بر شفافيت انتخابات اثر منفى گذاشته بود . اکنون انتظار ميرود که اين مشکل هموار خواهد شد .
انتخابات سال ٢٠١٤ م
 افغانستان هنوز هم در شرايط سخت قرار دارد . وضعيت قابل باور نيست ، حضور نظامى جامعه بين المللى تا سال ٢٠١٤ ميلادى خاتمه خواهد يافت ، تنها شمارى از سربازان امريکا  باقی خواهد ماند .
تاحال نيز صلح با طالبان و مخالفين مسلح ديگر صورت نگرفته و نشانى ها موجود است که صلح در آينده نزديک برقرار خواهد شد .
اگر صلح تامين نشود ، بدون شک که انتخابات از اين نيز مشکل تر خواهد شد ، همچنان شفافيت انتخابات نيز کسى تضمين کرده نمى توند .
کميسيون مستقل انتخابات اکنون از ملل متحد خواسته که سطح شفافيت و محيط براى انتخابات در افغانستان ارزيابى نمايند .هئيت ارزيابى نيازهاى انتخابات ملل متحد اکنون در کابل و مصروف ارزيابى مرحله دوم هست .
کميسيون مستقل انتخابات خواسته که با درنظرداشت اماده گى هاى بزرگ به انتخابات لازم است که ماموريت ارزيابى ملل متحد به زودى پايان يابد .
کميسيون انتخابات گفته است که ملل متحد باز هم متعهد است که از اين کميسيون در بخش مالى و تخنيکى حمايت کند .در اين شکى نيست که افغان ها هنوز هم در بخش تخنيک مشکل دارد و بدون کمک جامعه جهانى نمى توانند که انتخابات به طور خوب صورت گيرد ،اما حکومت افغانستان نيز در اين بخش مسووليت ها دارد .
 قبلاً شکايت هاى زياد از کميسيون انتخابات موجود بود ، آنها در انتخابات ولسى جرگه مداخلات گسترده  کرده بود و اين موضوع فيصله ستره محکمه ثابت کرد کميسيون مستقل انتخابات مسووليت خود به طور خوب انجام داده است
 اکنون شمارى از نمايندگان نهادهاى مدنى و رهبران سياسى تاکيد دارد که برخې از تغييرات بايد در چوکات کميسيون مستقل انتخابات صورت گيرد .
يکى از چهره هاى مهم  جنجال بر آنگيز فضل احمد معنوى رييس اين کميسيون هست که گفته ميشود سال گذشته ارادتاً در برخې از مناطق زمينه براى راى دهى مساعد نکرد .
حوزه ها انتخابات در مناطق پشتون نشين کم کرده بود و ديگر اينکه انتخابات زمانى برگزار کرد که نا امنى ها در مناطق بيشتر به مرحله شدت رسيده بود .
باور اين هست که اگر اين بار جامعه جهانى تعهد خود  در شفافيت انتخابات و عدم مداخله عملى نمايند و از سوى ديگر حکومت افغانستان نيز با انتخابات از رفتار درست کار گيرد ، پس امکان دارد که انتخابات آينده نسبت به گذشته شفاف تر باشد .