Add new comment

کابل (پژواک، اول جدی ۹۸): به دوازده نامزد ریاست جمهوری که کمتر از صد هزار رای کسب نموده اند؛ یک، یک میلیون افغانی که به عنوان ضمانت در روز ثبت نام نزد کمیسیون گذاشته اند، پرداخت نمی شود.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد؛ اما بنا بر مشکلاتی، نتایج ابتدایی آن امروز اعلام شد.
به اساس این نتایج، محمد اشرف غنی ۹۲۳۸۶۸رای (۵۰،۶۴ درصد) و عبدالله عبدالله ۷۲۰۹۹۰ رای (۳۹،۵۲ درصد)  را به دست آورده اند و آرای متباقی ۱۲ نامزد کمتر از صد هزار می باشد.
 گلبدین حکمتیار ۷۰۲۴۲ رای، رحمت الله نبیل۳۳۹۲۱ رای، فرامرز تمنا ۱۸۰۶۶، سیدنورالله جلیلی ۱۵۵۲۶رای، عبدالطیف پدرام ۱۲۶۰۸ رای، عنایت الله حفیظ ۱۱۳۷۴رای، محمد حکیم تورسن ۶۵۰۴ رای، احمد ولی مسعود ۳۹۴۲، محمد شهاب حکیمی ۳۳۲۴ رای، غلام فاروق نجرابی ۱۶۰۶ رای، محمد حنیف اتمر ۱۵۶۵ رای و نورحمان لیوال ۸۶۵ رای را به دست آورده اند.
این دوازده تن در حالی کمتر از يکصد هزار رای دارند که در روز ثبت نام برای نامزدی ریاست جمهوری، هر کدام آنها فهرست یک صد هزار تن را به عنوان حامی به کمیسیون ارایه کرده اند.
به اساس طرزالعمل انتخاباتی، کسانی می توانند به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری خود رانامزد بکنند که برعلاوۀ تکمیل ماده ۳۸ قانون انتخابات، در روز ثبت نام فهرست یکصد هزار نفری از ۲۰ ولایت کشور که نامزدی آن شخص را تایید کند، به همراه سپردن ضمانت مالی یک میلیون افغانی به کمیسیون ارایه کند.
ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، در صحبت با آژانس خبری پژواک گفت که به اساس طرزالعمل انتخاباتی، آن عده از نامزدانی که کمتر از صد هزار رای داشته باشند، پولی که به عنوان ضمانت نزد کمیسیون گذاشته اند، دوباره به ايشان پرداخت نمی شود.
به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، در کل یک میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۰۱ تن در انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری شرکت کرده اند.
از نامزدان ولسی جرگه نیز حین ثبت نام، سی هزار افغانی و فهرست یک هزار تن به عنوان حامی در کمیسیون انتخابات گرفته می شود؛ اما در انتخابات سال گذشتۀ این جرگه  ١٦٨٧ نامزد کمتر از ١٠٠٠ راى گرفته و بيش از پنجاه ميليون افغانى که در کل به گونۀ ضمانت از اين نامزدان اخذ شده بود، دوباره به آنها پرداخت نشد.
 در انتخابات یادشده ولسی جرگه، در کُل ٢٦٧٦ تن برای عضویت این حرگه نامزد شده بودند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.