Add new comment

کابل (پژواک ٢٥ عقرب ٩٨): کمیسیون مستقل انتخابات ميگويد، بعد از دوبار گفتگو با نمایندگان ستادهای انتخاباتی روند تفتیش و بازشماری آرای محلات باقی مانده فردا از سر گرفته می شود.
اين مطلب را حوا علم نورستانی ريیس کمیسیون مستقل انتخابات، امروز شام در یک نشست خبری ابراز داشت.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات تفتیش و بازشماری آرای بیش از ۸۰۰۰ محل رای دهی را چند روز پیش آغاز کرد، اما این روند را چهارشنبه (۲۲ عقرب) به دلیل ممانعت‌های دسته‌ انتخاباتی ثبات و همگرایی و مخالفت برخی نامزدان دیگر متوقف کرد.
اما هیأت رهبری کمیسیون مستقل انتخابات، دلایل تأخیر در جمع‌بندی و اعلان نتایج ابتدایی را بیان داشته و در مورد آغاز مجدد روند تفتیش و بازشماری آرا در ولایات باقی مانده خبر داد.
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون، از اعتراض برخی از ستادهای انتخاباتی و متوقف شدن روند تفتیش، تأخیر در رسیدن اطلاعات از شرکت قراردادی (دارمالوگ) و پاسخگویی به اعتراضات برخی از ستادهای انتخاباتی به عنوان دلایل تأخیر در اعلان نتایج ابتدایی نام برد.
وى در مورد برگزاری مجالس متعدد با ستادهای انتخاباتی نیز صحبت نموده، افزود: گزارش مفصلی تخنیکی پیرامون مسأله 137630 معلومات بایومتریکی و رأی دهندگان پروسس شده و 102012 معلومات بایومتریکی که توسط شرکت درملوگ به اساس مشکل تخنیکی خارج از زمان گزارش شده بود، از جانب همکاران تخنیکی پیشکش گردید.
او علاوه کرد که بعد از دوبار گفتگو و بحث با نمایندگان ستادهای انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات روند تفتیش و بازشماری آراء را در ولایات باقی مانده مجدداً سر از فردا (یکشنبه 26 عقرب) از سر می‌گیرد.
نورستانى ميگويد: " تعدادی از ستاد های انتخاباتی ارقام پروسس شده رای دهندگان را به تعدادی معلومات بایومتریکی رای دهندگان تجزیه و تحلیل نموده است در حالیکه این معلومات قابل تجزیه و تحلیل نیست، زیرا معلومات بایومتریکی رای دهنده را که در کارت حافظه ذخیره می شود، قابل تحلیل است و آمار ثبت شده در حافظه یک امار طاق و غیر قابل تجزیه و تحلیل در سطح رای دهنده است."
ريیس کمیسیون انتخابات همچنان گفت، جهت بهبودی روند و انتخاباتی و تطبیق قانون فیصله های ذیل را صادر نموده است.
وی گفت، دارالانشاء کمیسیون مکلف است، لست آنعده از رؤسای محلات رای دهی که وظایف شان را درست انجام نداده و به همین سبب آرای محلات رای دهی مربوط آنها به تفتیش و بازشماری راجع شده، را با کمیسیون شکایات انتخاباتی شریک نموده و این افراد حق مشارکت در بازشماری را ندارند.
در فیصله ۱۰۷ این کمیسیون نيز آمده است: "آمرین و مامورين ولسوالی، مدیر مرکز، رئیس محل و کارکنان ثبت معلومات بایومتریک رایدهنده گان، که در محلات رای دهی شان رای دهی بدون بایومتریک صورت گرفته است، معلومات بایومتریک درست ثبت نگردیده، یا فورمه دیجیتلی نتایج را خانه پری نکرده اند، یا غلط خانه پری نموده اند، و یا عکس فورمه نتایج را اخذ نکرده اند، نیز شامل این فیصله می باشند."
موصوف در اشاره به فیصله ۱۰۸ این کمیسیون گفت، با در نظر داشت ارایه معلومات تجزیه و تحلیل دارالانشاء کمیسیون به خصوص متخصصین ملی و بین المللی در مورد ۱۳۷۶۳۰ معلومات ثبت شده بایومتریک که با رای دهندگان پروسس شده تفاوت موجود است و بنابر مشکل تخنیکی که توسط شرکت درملوگ به وجود آمده بود، این معلومات دارای کدام مشکل خاص نمی باشد.
موصوف ميگويد که همچنان در فیصله ۱۰۹ این کمیسیون آمده است که ١٠٢٠١٢ معلومات بایومتریک که توسط شرکت درملوگ خارج از زمان گزارش شده است، ولی مسوولیت موثق بودن آنرا نگرفته است که در اين مورد کمیسیون فیصله نمود که با در نظرداشت 262 محل رای دهی که 13949 معلومات بایومتریک خارج از وقت رای دهی ثبت شده و تجزیه و تحلیل بی نظمی ها را نشان می دهد، بررسی شده و هرگاه تخلف در آن به نظر برسد، بی اعتبار شناخته می شود.
وى افزود که همچنان در بقیه 7هزار 92 محل مختلف معلومات بایومتریک که خارج از وخت گزارش داده شده است، موجودیت تسلسل منطقی زمان ثبت معلومات بایومتریک و در نهایت عدم قبولی مسوولیت تنظیم درست زمان از جانب شرکت درملوگ آرای آن در صورتیکه کدام نقیصه و محدودیت دیگر بر آن نباشد، از لحاظ زمان ثبت معلومات بدون مشکل می باشد.
به گفتۀ موصوف، بعد از تکميل شدن پروسۀ تفتيش و بازشمارى، زمان اعلان نتايج ابتدايى مشخص خواهد شد.
حوا علم نورستانی ریس کمیسیون مستقل انتخابات ميگويد، هر فیصله ای را که کمیسیون مستقل انتخابات انجام می دهد برای شفافیت و عدالت بوده و تنها آرای بایومتریک شده برای شان قابل قبول خواهد بود.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان برگزار شد. قرار بود نتیجه ابتدایی این انتخابات، در ۲۳ عقرب و نتیجه نهایی آن را در پانزدهم قوس اعلام کند، اما موفق به این کار نشده است.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.