Add new comment

کابل (پژواک، ٥عقرب ٩٨): کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را، در ۲۳ عقرب اعلام می کند.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان برگزار شد و مردم به ۱۳ نامزد این انتخابات رای دادند.
به اساس تقویم انتخابات ریاست جمهورى، قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات، در ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن، در پانزدهم عقرب اعلام شود.
اما کمیسیون مستقل انتخابات، به دلیل مشکلات تخنیکی و تفکیک آرای سیاه از سفید، نتوانست که  نتایج ابتدایی را در زمان معین آن اعلان کند.
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، امروز در یک نشست خبری گفت که برای کمیسیون انتخابات شفافیت، مهم‌تر ازسرعت است و هرگز شفافیت را قربانی سرعت نخواهند کرد.
وی افزود: «کمیسیون مستقل انتخابات، در ۲۳ عقرب نتایج ابتدایی را  اعلان می کند.»
مولانا  عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «آخرین آمار طی مراحل شده ای بایومتریکی، یک میلیون و ۷۹۱ هزار و ۷۰۳ رای و یک میلیون ۹۲۹ هزار و ۳۳۳ اشتراک کننده را نشان میدهد، که ۱۳۷ هزار و ۶۳۰«رای» رقم دومی آن قابل بحث و تدقیق است.»
وی افزود که این ارقام، در حال بررسی قرار دارد و بعد از بررسی، سقف رای دهندگان را با مردم شریک می کند.
نهاد هاى ناظربرانتخابات، تاخيراعلام نتايج ابتدايى و نهايى انتخابات رياست جمهورى را بحران زا ميدانند .
مبين الله ايماق عضوشبکۀ نهاد هاى ناظربرسلامت انتخابات، به آژانس خبرى پژواک گفت که کميسيون با اعلام نکردن نتايج ابتدايى انتخابات، صريحا تقويم انتخابات را نقض کرده واين کار خلاف قانون انتخابات پنداشته ميشود .
وى افزود که  به درازا کشيده شدن پروسه، سبب بحران زا شدن اين روند شده و سلامت انتخابات زيرسوال رفته و شک و ترديد ها نسبت به اين پروسه ملى را افزايش ميدهد.
افزون برآن، وى اظهار اميدوارى کرد که با اعلام نتايج انتخابات، اين پروسه پايان يابد؛ چون اکثر پروژه هاى اقتصادى افغانستان که از سوى خارجى ها تمويل ميگردد، در حالت تعليق قرار گرفته اند.
 با اين حال، محمد یونس نواندیش ناظر تکت ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله، به آژانس خبری پژواک گفت از هر اقدامی که برای جدا کردن رای پاک از ناپاک صورت بگیرد، استقبال می کنند.
وی افزود که علت تاخیر نتایج ابتدایی ریاست جمهوری هم به همین منظور صورت گرفته؛ اما از همه مهمتر سقف رای دهنده گان است، که کمیسیون باید هرچه عاجلتر آن را مشخص کند.
وی همچنان گفت: "تفاوت بیشتری در تعداد رای دهنده گان که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلان گرديده و اطلاعاتى که نزد کمپنى درملوگ موجود است، به میان آمده که کمیسیون برایش هیچ جواب قانع کننده ندارد."
همچنان ضیاء الحق بابکرخیل ناظر تکت انتخاباتى صلح و اعتدال به رهبری رحمت الله نبیل، ضمن  تاکيد برشفافیت دراين پروسه، به پژواک گفت  که کمیسیون باید مشخص نماید که  آراى غیر بایومتریک شده، به نفع کدام نامزد استفاده شده است؟ وعاملين اين موضوع بايد تحت پيگرد قانونى قرار گيرند.
داوود سلطان زوی ناظر تکت انتخاباتى دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی گفت که نخست از همه، باید علت به تاخیر افتادن نتایج ابتدایی مشخص شود که مشکل اساسی تاخیر نتایج، در چیست.
وی افزود: "کمیسیون مستقل انتخابات، همیشه در تلاش این است که رای های مردم را قیچی کرده، پيش برود، می ترسم که درعقب شیشه های شفافیت، دسیسه اى برای رای های مردم موجود نباشد."
وی همچنان ضمن تاکيد بر شفافیت در پروسه، از کمیسیون خواست که باید به گنگ بودن ارقام و علت تاخیر نتایج، به مردم افغانستان واضح جواب بدهد.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.