Add new comment

کابل (پژواک، ٥ عقرب ٩٨): کمیسیون مستقل انتخابات با گذشت حدود یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حتی نتوانسته است سقف رای دهنده گان را مشخص کند. 
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شده و مردم در این انتخابات به ۱۳ نامزد رای داده اند.
قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات در ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن، در پانزدهم عقرب اعلام شود، اما کمیسیون تا حال موفق به انجام این کار نشده و امروز اعلام کرد که قرار است نتایج ابتدایی انتخابات را در ۲۳ عقرب اعلام کند.
این درحالی است که تا حال حتی سقف رای دهنده گان که باید ۴۸ ساعت بعد از انتخابات اعلام میشد، مشخص نشده و در این مورد بعد از برگزاری انتخابات آمار متفاوت با تفاوت بسیار زیاد ارایه شده است.
صدها هزار تفاوت رای
کمیسیون انتخابات، دو روز بعد از برگزاری انتخابات بر بنیاد معلومات دفاتر ولایتی خود اعلام کرد که به گونه تخمینی دو میلیون ۶۹۵ هزار و ۸۹۰ تن در این انتخابات رای داده اند.  
مولانا عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات دیروز در صفحه فیسبوک خود نوشته است که برمبنای تعدیل قانون انتخابات و لوایح نافذ؛ از آرای یادشده دست‌کم ۷۰۰ هزار «رای» تا۹۰۰ هزار «رای» بی اعتبار شناخته می شود.
ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون می گوید، که حدود یک میلیون و ۹ صد و ۳۲ هزار و ۶۷۳ رای بایومتریک شده جهت تصفیه و تجزیه به سرور کمیسیون انتقال گردیده است.
به گفته او، سقف رای دهنده گان بعد از تصفیه کاری آرای تکراری، آرایی که در آن عکس از عکس گرفته شده، آرایی که در آن شصت تکراری دیده می شود، آرایی که قبل و یا بعد از وخت معین داده شده، مشخص خواهد شد.
او می گوید که هدف از سقف رای دهنده گان، تعداد آرایی بایومتریک شدۀ است که قابل تغییر نباشد.
وی افزود که کار تصفیه کاری تا روز سه شنبه هفته جاری به اتمام ميرسد وکميسيون سقف رای دهندگان را با مردم شریک خواهد کرد.
او می پذیرد که کمیسیون انتخابات باید سقف رای دهندگان را ۴۸ ساعت بعد از انتخابات اعلان می کرد اما می گوید که این کار را در آن زمان به دلیل مشکلات مخابراتی انجام داده نتوانسته است.
عدم قناعت برخی نامزدان
برخی تکت های انتخاباتی آمار آرای بایومتریک شده که کمیسیون اعلام کرده  است، را نادرست و زیاد از حد اصلی می دانند، اما تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی می گوید که کمیسیون آمار رای دهنده گان را کم خوانده و باید بیشتر از آن باشد.   
نورالرحمن اخلاقی عضو رهبری ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله دیروز در صفحه فیسبوک خود نوشته است: "سقف اعلان شده از سوی کمیسیون در مطابقت باسقف رای دهی وبسایت درمالوگ نیست، کمیسیون دو روز قبل سقف رای دهی را یک میلیون ۹۳۲ هزار اعلان کرده بود و امروز با تفاوت از دو روز قبل یک میلیون ۹۲۹ هزارو و ۳۳۳ گفته شده است."
وی می گوید، سقف واقعی و بایومتریک شده رای دهندگان یک میلیون ۷۹۱ هزارو ۷۰۳ رای می باشد، که این معلومات از مجرای کمپنی درمالوگ در دسترس همه نامزدان ریاست جمهوری‌است.
وی همچنان نوشته است:"تفاوت سقف کاذب و سقف واقعی رای دهندگان ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رای است و جالب این که حتی اگر تمام این رای برای تیم دولت ساز افزوده شود، هیچ تاثیری بر سرنوشتش ندارد.اما ما در برابر تقلب به هدف ریشه کردن این پدیده شوم ایستاده ایم و حتی اجازه حساب شدن یک رای تقلبی را به کسی نخواهیم داد و با عاملینش حساب خواهیم کرد."
همچنان عارف کیهانی سخنگوی تیم انتخاباتی «صلح و اعتدال» به رهبری رحمت الله نبیل نامزد دیگر ریاست جمهوری می گوید که ارقام اعلام شده رای دهنده گان از سوی کمیسیون انتخابات با معلومات ثبت شده در کمپنی درمالوک تفاوت بیشتر دارد.
وی افزود، به اساس معلوماتی تیم تخنیکی «صلح و اعتدال» شمار رای دهندگان واقعی یک میلیون ۷۹۱ هزارو ۷۰۳ رای دهنده می باشد.
محمد فهیم سخنگوی تیم انتخاباتی «تدبیر و توسعه» به رهبری فرامرز تمنا نیز می گوید حساب دسترسی به معلومات ذیربط انتخاباتی که به نامزدان ریاست جمهوری داده شده است، نشان می دهد که یک میلیون ۷۹۱ هزارو ۷۰۳ تن رای داده اند.
به گفته او، این تیم انتخاباتی دیروز این موضوع را با کمیسیون شریک ساخته و پرسیده است که چرا این چنین تفاوت وجود دارد. او می گوید که کمیسیون باید جواب قانع کننده را ارایه کند. 
مولانا عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات می گوید:" آخرین آمار طی مراحل شده‌یی بایومتریکی یک میلیون ۷۹۱ هزار و ۷۰۳ تا یک میلیون ۹۲۹ هزارو و ۳۳۳ اشتراک کننده را نشان می دهد. که ۱۳۷ هزار و ۶۳۰«رای»رقم دومی آن قابل بحث و تدقیق است."
اما اجمل هوډمن یک تن از مسوولین دفتر تیم دولت ساز به پژواک گفت آماری که در مورد رای دهنده گان بایومتریک شده از سوی کمیسیون اعلام شده برای این تیم قابل قبول نیست، زیرا شمار واقعی رای دهنده گان بیشتر از این آمار می باشد و کمیسیون باید آرای دستگآه های بایومتریک گم شده و شکسته را نیز بررسی کند.
به اساس معلومات او ۱۹۹دستگاه بایومتریک و کارت های ذخیره اطلاعات ۴۹۷ این دستگاه ها مفقود شده است. 
وی گفت که این مسوولیت کمیسیون انتخابات است که دستگاه های بایومتریک را نگهداری می کرد و باید به آرای مردم احترام بگذارد.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.