Add new comment

کابل (پژواک،٦ميزان ٩٨): يافته هاى بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، نشان مى دهد که ٩٨ درصد مراکز رايدهى، امروز در وقت تعيين شده باز بود، نیروهای امنیتی در  ٩٩.٥ درصد مراکز رایدهی باز، حاضر بوده و  ٩٨.٨ درصد کارمندان به وقت مشخص، در محلات رایدهی حضور داشته اند.
 
در خبرنامۀ مطبوعاتى بنیاد انتخابات شفاف افغانستا)تیفا( که به رسانه ها فرستاده شده، آمده است که اين نهاد با داشتن ٥٢٠٠ ناظر مستقل، بیطرف، مسلکی و آموزش دیده از ساعت ٦:٣٠ صبح امروز نظارت خویش را از پروسه بازگشایی مراکز رایدهی با در نظرداشت قوانین کشور و معیارهای بین المللی در ٣٤ ولایت افغانستان آغاز نمودند.
 
منبع نوشته است که کارکنان  تيفا، در مرکز و ولايات با ناظرينش تماس دوامدار داشته و جزئيات ابتدايى از مراکز رايدهى را جمع آورى کرده اند.
  
در ادامۀ خبرنامه آمده است که به اساس نظارت ناظرین تیفا، نمایندگان کاندیدان و احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات در ٩٣  درصد محلات رایدهی حضور داشته اند.
 
 به اساس يافته هاى تيفا، در ٩٦.٨ درصد محلات راى دهى، مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی بصورت تکمیل وجود داشته است؛ در ٩٨.٩ درصد محلات رایدهی، دستگاه های بایومتریک موجود بوده است.
 
منبع  همچنان افزود که ناظرین تیفا، نظارت خود را از گشایش مراکز رایدهى، ساعت ٦:٣٠ صبح در ٣٤ ولایت افغانستان آغاز نمودند؛ اما در ٢ درصد  مراکز رایدهی در ولایاتی مانند ) فاریاب، هرات، کنر و غور) در اوایل گشایش مراکز،  اجازۀ نظارت به ناظرین داده نشد.
 
به نقل از خبرنامه، نبود کارمندان مراکز و محلات در وقت تعیین شده، مشکلات و تهدیدات امنیتی، نرسیدن مواد حساس و غیره به مراکز راى دهى، از دلايل عمده در تاخير بازگشايى مراکز مى باشند.
 
بربنياد يافته هاى اين نهادناظر انتخاباتى، بزرگترین چالش؛ نبود نام افراد در لیست رایدهنده گانی که در دستگاه های بایومتریک نصب شده اند میباشد. گزارشات نشان میدهد که حدود ٨٨ درصد محلات رایدهی در ٣٤ ولایت افغانستان، با این مشکل مواجه بوده و مردم نتوانسته اند رای بدهند و تعداد زیادی از مردم بدون رای بازگشته اند.
 
در بخشى از خبرنامه آمده است که در لیست رایدهندگان، تعدادى ازمراکز در برخى ولایات،  بعضى حروف اصلا موجود نمى باشد؛ مانند مرکز رايدهى مکتب کاموز آباد ولسوال کامدیش ولایت نورستان، که حرف ع در میان لیست وجود نداشته است.
 
افزون برآن، خبرنامه افزوده است که تفاوت میان ليست رایدهندگان و مردمی که در ساحه برای رای دادن جمع شده اند نیز گزارش شده است؛ بطور مثال در ولایت غزنی مرکز کلینیک شهرک مهاجرین در ليست نصب شده، ٣٨٠ تن موجود است؛ اما ٢٥٠٠ تن در پشت مرکز رایدهی جمع شده اند و میگویند که در همین مرکز، قبلا ثبت نام نموده اند.
 
 تيفا، اشتراک راى دهنده ها مخصوصا زنان را در ولایاتی چون خوست، پکتیا، جوزجان،غزنی، نیمروز، پکتیا، بدخشان، کابل، تخار، فراه، کندهار و سرپل بسیار کمرنگ خوانده است.
 
به همين گونه يافته هاى تيفا نشان ميدهد که زنان در تعدادی از محلات رایدهی، اجازه عکس گرفتن به کارمندان بایومتریک را نداده اند؛ مانند قریه دره زندان ولایت سمنگان؛ با اینکه وضعیت امنیتی تاکنون نسبتا خوب گزارش شده است.
 
به اساس معلومات منبع، در ١٢ ولایت افغانستان، شبکه های مخابراتی به شکل درست کار نمی کند که هماهنگی را میان کمیسیون مرکزی، ولایتی و دفاتر ولسوالی با مشکل مواجه ساخته است.
 
 
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.