Add new comment

کابل (پژواک،۴ میزان ۹۸): نهادهای ناظر انتخاباتی، از توظیف بیش از یازده هزار تن برای نظارت از روند انتخابات در کشور خبر می دهند و می گویند که نگرانی های جدی فرا راه این پروسه، هنوزهم پا برجا است.
برای انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان سال روان ۱۸ تن نامزده شده بودند، چهار تن به نفع یکی از نامزدان، از نامزدی شان منصرف شده و محمد حنیف اتمر نیز مبارزات انتخاباتی خود را متوقف کرده است.
محمد یوسف رشید رئیس اجرایی موسسۀ اجتماع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان"فیفا"، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که شش هزار تن، از سوی این نهاد موظف شده تا در سرتاسر کشور از روند انتخابات نظارت نمایند.
وی، خواستار شرکت گستردۀ مردم در این پروسه شد و گفت که اشتراک مردم، سبب سلامت این روند می شود و باید مردم به پای صندوق های رای بروند و سرنوشت آیندۀ شانرا تعیین کنند.
او از مقام های حکومتی در مرکز و ولایات خواست تا به منظور تامین شفافیت و عدالت در این پروسه، در روند انتخابات مداخله نکنند.
همچنان او گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی در صورت مشاهدۀ تخطی، تخلف و جرایم انتخاباتی، منتظر درج شکایت نباشد و موارد یاد شده را تحت بررسی داشته باشد.
رشید بدون ارایه جزییات گفت: «نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، مواظب صحبت و پیام های شان باشند و این پروسه باید به شکل مسالمت آمیز به پیش برده شود و از دادن پیام های وحشتناک دست بکشند.»
موصوف از نامزدان انتخابات خواست تا به حامیان شان تفهیم کنند که دست به تقلب نزنند و بگذارند که حق به حقدار برسد.
او نا امنی ها، عدم اطمينان از کاربرد درست دستگاه های بایومتریک، کمبود کارکنان زن در محلات رای دهی زنان، قطع شبکه های مخابراتی در هفت ولایت و غیره را، از موارد نگران کننده در این روند دانست و از نهادهای ذیربط می خواست که به این موارد توجه جدی داشته باشند.
همچنان موصوف خاطر نشان کرد که بررسی امنیتی مراکز باز و بسته در روز انتخابات، به صورت واقع بینانه و درست انجام نشده است.
او به گونه مثال گفت در یک مرکز رای دهی در مرکز ولایت لوگر، درحالی برای رای دادن بیش از سیزده هزار تن آمادگی گرفته شده است که در انتخابات ولسی جرگه، در این مرکز بیش از یازده صد تن رای نداده اند. 
وی همچنان خواستار ادامه حمایت جامعه جهانی از این روند شد و اظهار نگرانی کرد که حتی در مرکز کمیسیون انتخابات در کابل، ناظرین خارجی وجود ندارد.
همچنان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان "تیفا" نیز در یک نشست خبری دیگر در کابل، خواستار مشارکت گسترده مردم دراین روند شد و گفت که این نهاد، ۵۲۰۰ تن را برای نظارت از انتخابات آموزش داده و این تعداد آماده اند که به شکل مسلکی، بی طرفانه و مستقلانه از انتخابات نظارت نمایند.
محمد نعیم ایوب زاده رئیس اجرایی تیفا گفت که این نهاد، در روز انتخابات از بازگشایی مراکز رای دهی، جریان رای دهی و شمارش آرا در همان روز، به شکل آنلاین گزارشدهی می کند و به اساس فورم نتایج، به زودترین فرصت ممکن، نتایج احتمالی را نیز اعلام می کند.
این نهاد نیز از بی نظمی و تقلب های سازمان یافته در روز انتخابات، نشر نکردن لیست رای دهنده گان پیش از انتخابات، کمبود کارمندان زن در محلات زنانه، عدم آگاهی رای دهنده گان در مورد استفاده از وسایل بایومتریک، مداخله اکثریت قوماندانان امنیه و والی ها به نفع نامزدان مشخص، نا امنی و بسته بودن تعداد زیادی از مراکز رایدهی، برخوردهای سلیقه ای در مورد اعلان مراکز باز و بسته، تناقض بین نفوس و تعداد رای دهنده گان در تعدادی از ولسوالی ها و ایجاد زمینه تقلب، کمبود کارمندان آموزش دیده موقت کمیسیون انتخابات، ابهام در کارکرد دستگاه های بایومتریک، نبود علاقمندی نهادهای بین المللی و عدم حضور ناظرین بین المللی در کمیسیون های انتخاباتی، عدم فعالیت شبکه های مخابراتی در برخی ولایات و نبود هماهنگی دست اندرکاران انتخاباتی را از نگرانی های عمدۀ تیفا عنوان کرد.
موصوف بدون ارایه جزییات گفت که معلومات ارایه شده در مورد مراکز باز و بسته، دور از حقیقت است و برخی والیان و قوماندانان امنیه موظف شده اند؛ تا برای «تیم مشخص انتخاباتی» کار کنند.
او افزود که این موارد را، بعد از مستندسازی با ملت شریک خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی گفت: «به عنوان مثال می توانیم از والیان و قوماندانان امنیه ولایات دایکندی و پکتیا نام ببريم.»
ایوب زاده، از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواست تا به نفع تیم مشخص کار نکنند.
موصوف اخطاریه طالبان، پخش شبنامه ها، راه اندازی تبلیغات مخالفین از طریق مساجد در سطح محلات را نیز در راستای این روند یاد کرد و از نیروهای امنیتی خواست تا متوجه تهدیدات باشند؛ زیرا به گفته او تهدیدها سبب کمرنگ شدن اشتراک مردم در این روند می شود و شرکت کمرنگ مردم می تواند مشروعیت این پروسه را زیر سوال ببرد.
او گفت که قطع شبکه های مخابراتی، اطلاع رسانی را با مشکل مواجه می سازد و باید با مسئولان شبکه های مخابراتی صحبت شود که در روز انتخابات، آنتن های شان را به خواست مخالفین مسلح دولت خاموش نکنند.
ایوب زاده، عکس گرفتن زنان رای دهنده در روز انتخابات و کمبود کارمندان زنانه در محلات رای دهی زنانه را از موانع، در راستای مشارکت زنان در این روند خواند و گفت که به اساس بررسی های این نهاد، سطح مشارکت زنان در انتخابات ششم میزان کمرنگ خواهد بود.
وی افزود: «اگر زنان اشتراک نکنند، زمینه برای تقلب در محلات زنانه مساعد می شود.»
نهادهای یادشده می گویند که به اساس یافته های آنها نامزدان در جریان مبارزات انتخاباتی، بیشتر از مقدار تعیین شده پول را مصرف کرده اند، به نفع دو تیم مشخص از امکانات دولتی استفاده شده، موضوعات قومی دامن زده شده، نامزدان وعده های عوام فریبانه داده اند و فعالیت های کمپیانی شان مرکز محور و شهر محور بوده است.
این در حالی است که دیروز، کمیسیون های انتخاباتی و نهادهای امنیتی، از آماده گی هاى لازم برای برگزاری و تامین امنیت انتخابات خبر داده بودند.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.