Add new comment

کابل (پژواک،۷ اسد ۹۸): حضور مقام هاى حکومتى در برنامه های مبارزات انتخاباتى نامزدان ریاست جمهوری و طرفدارى آنها در شبکه های اجتماعی از نامزدان مشخص، نگرانی نهادهای ناظر بر انتخابات و شهروندان را برانگیخته است.
قرار است که انتخابات رياست جمهورى، در ششم ميزان سال روان راه اندازى شود. هجده تن به شمول محمداشرف غنى رئيس جمهور و عبدالله عبدالله رئيس اجرايى، براى رياست جمهورى نامزد شده اند.
مبارزات انتخاباتی نامزدان، ديروز(ششم ميزان) آغاز شد و قرار است تا ۳۰ میزان ادامه پیدا کند.
سهم مقام هاى حکومت در مبارزات انتخاباتى داکتر عبدالله
صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه، دیروز در نخستین همایش مبارزات انتخاباتى داکتر عبدالله (تيم ثبات و همگرایی) حضور یافته بود.
فريدون خوځون سخنگوی ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی گفت که صلاح الدين ربانى رهبر جمعيت اسلامى است و به نماينده گى از اين حزب، در نشست مبارزات انتخاباتى داکتر عبدالله شرکت کرده است.
او افزود  که بدون ربانى، ديگر هيچ مقام حکومتى در اين نشست شرکت نداشت.
اما او بدون ارايه جزييات گفت که برخى مقام ها در مبارزات انتخاباتى برخى نامزدان سهم مى گيرند.
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرايى حکومت، نیز تصاویرى از همایش مبارزات انتخاباتى دیروز تیم ثبات و همگرایی را در فیسبوکش منتشر کرده است.
پاینده حکمت صافی مشاور ریاست اجرایی نیز در صفحه فیسبوک، به نقل از داکتر عبدالله نوشته است: "ما از میان مردم برخاسته ایم، در میان مردم خواهیم ماند و برای مردم کار می کنیم."
تبليغات حاميان غنى بر ضد عبدالله
شاه حسین مرتضوی مشاور رئیس جمهور غنى در امور فرهنگی، در صفحه فیسبوک خود نوشته است: "داکتر صاحب عبدالله از جمله شخصیت هايى است که در یک هفته یک روز کار می کند، روز های چهارشنبه هند می رود، روزهای یکشنبه بر می گردد، روزهای دوشنبه شورای وزیران را دایر می کند، روز سه شبنه آمادگی برای سفر به هند را می گیرد."
جاوید احمد غفور سخنگوی شورای عالی صلح، در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است که داکتر عبدالله به جای اینکه برنامه خود را بگوید، به دلیل نبود برنامه بالای رئیس جمهور انتقاد می کند.
او همچنان نوشته است: "داکتر عبدالله برای گفتن هیچ چیز ندارد، صحبت های منفی می کند؛ اما این آقا نمی داند که پنجاه درصد در حکومت شريک است."
نگرانى تيفا
محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) نيز گفت: "مشاهدات ما از آغاز مبارزات انتخاباتی تا اکنون، نشان می دهد که تعداد زیادى از مقام هاى بلندرتبه و پائین رتبه، با استفاده از صلاحیت ها و امکانات دولتی در کمپاین ها اشتراک داشتند."
وی افزود: "این کار شدیداً ما را نگران ساخته است و هرگاه این روند ادامه پیدا کند، باورمندی بالای نتایج انتخابات کاهش یافته و فضای بی اعتمادی میان نامزدان به وجود خواهد آورد."
او گفت که حضور این مقام هاى حکومت، در مراسم دیروز محمد اشرف غنى و عبدالله عبدالله و تبصره برخی مقام هاى  دیگر در شبکه های اجتماعی، تخلف انتخاباتی می باشد.
به گفته او کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیته رسانه هاى کمیسیون مستقل انتخابات، باید مطابق به اصول رفتاری با این اشخاص رفتار نماید.
به گفته او، کمیسیون های انتخابات مى توانند بر تیم های انتخاباتی فشار آورند تا از حضور کارمندان دولتی در برنامه های مبارزات انتخاباتى جلوگیری نمايند.
موصوف گفت که کمیسیون هاى انتخاباتى، باید هرچه عاجل تر اقدام کند و اجازه ندهد که از این بیشتر تخلف صورت بگیرد.
محمد زمان یک تن از باشندگان شهر کابل در اين مورد گفت: "من نمی دانم که مبارزات انتخاباتی میان نامزدان آغاز شده و یا هم میدان بزکشی میان سخنگویان حکومت و کارمندان دولتی در صفحات اجتماعی."
به گفتۀ او کارمندان دولتی و سخنگویان ادارات، اصل بی طرفی را در انتخابات و مبارزات انتخاباتی مراعات کنند.
 
همچنان داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، که امروز درجلسه شورای وزیران در قصر سپیدار صحبت می­کرد، گفت که کارمندان ادارات دولتی، موظف به ارایۀ خدمت برای شهروندان مى باشند و حق کمپاین به نامزد مشخصی را ندارند.
وی، خطاب به وزرا وسايرمقام ها دراين نشست افزود: «تا ختم کارحکومت وحدت ملی، وظایف تان را مطابق به قانون به پیش ببرید و هیچ­کس براى تان گفته نمی­تواند که به نفع و یا ضرر نامزد مشخصی کار کنید، تمامی توجه تان در وظیفه و مسئولیت خود تان باشد و این تاکید را بالای همه مسئولین تان داشته باشید.»
پيش از اين، کمیسیون مستقل اصلاحات ادارى و خدمات ملکى نیز از همۀ کارکنان خدمات عامه خواسته است که از ساعات رسمی کارى و منابع دولتی، به سود و یا زیان نامزدان رياست جمهورى استفاده نکنند.
کمیسیون شکایات انتخاباتى، به تاریخ پنجم اسد از نامزدان انتخابات خواسته است که اصول رفتارى دورۀ مبارزات انتخاباتى را رعايت کنند.
 
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.