Add new comment

مزارشریف (پژواک، ۲۲جدی ۹۷): نامزدان معترض ولایت بلخ میگویند که کمیسیون انتخابات، بازشماری آرای صندوق های مشکوک را تعهد سپرده بود؛ اما به قولش که تاکنون آن را عملی نکرده است.
سید جبار آغا نامزد مستقل برای انتخابات ولسی جرگه، به آژانس خبرى پژواک گفت که بعد از اعتراض برخی نامزدان، رییس عمومی کمیسیون شکایات انتخاباتی وارد بلخ شد و با نامزدان از شمارش دوباره آرا تعهد سپرد.
موصوف علاوه کرد که با گذشته نزدیک به بیست روز، هنوز هم کمیسیون انتخابات بلخ آرای را که نامزدان معترض خواستار شمارش دوباره آن شده، حساب نکرده است.
نامبرده علاوه میکند که به تاریخ ۲۸ میزان، بسا افغان ها روی این ملحوظ، به مراکز رایدهی رفتند تا نمایندگان واقعی شان را به ولسی جرگه انتخاب کنند.
به قول وی، به سبب بی کفایتی و عدم مدیریت درست کمیسیون انتخابات، روند ذکر شده ملی با موانع مواجه شد.
سید جبار آغا در جریان سخنانش از کمیسیون انتخابات خواست تا به آرای پاک مردم ارج گذارد و آرای که از طریق تقلب و جعل وارد سیستم شده، اخراج نماید.
گل محمد ارکین از جمله نامزدان است که نامش در فهرست ابتدایی موجود نیست، به پژواک گفت که از راه انتخابات باید مردم نمایندگان واقعی شان را به ولسی جرگه بفرستند.
به قول وی، مردم با متقبل شدن مشکلات متعدد، به مراکز رای رفتند؛ اما بدبختانه که آرا دست کم گرفته شد و تقلب درآن صورت گرفت.
موصوف علاوه می کند، در صورتیکه به خواست آنها لبیک گفته نشود، تحرکات گسترده را راه اندازی نموده و برای کسانیکه دستان شان به خون ملت و فساد آغشته اند، اجازه ورود به ولسی جرگه را نخواهد داد.
موصوف گفت: ((اگر برخی ها کوشش می کنند تا از طریق جعل و فساد خود را وارد پارلمان سازند، این برای شان خیال و خواب چیزی بیش نیست، مردم ما به هیچکس اجازه نمی دهد تا با سرنوشت آنان معامله کنند.))
به قول او، کمیسیون موظف است که ضمن مجزا کردن آرای پاک از ناپاک؛ افرادی که در تقلب های انتخاباتی دخیل اند، به ارگان های عدلی و قضایی معرفی نمایند.
نامبرده میگوید، اگر در انتخابات ولسی جرگه به باور مردم صدمه وارد شود؛ در انتخابات ولسی جرگه آینده اشتراک نخواهند ورزید.
به قول وی، اعتماد از دست رفته مردم بر روند انتخابات زمانی دوباره حاصل میشود، تا افراد متقلب در کمیسیون های انتخاباتی مجازات شوند.
سوریا باور عمری نامزد معترض دیگر که در فهرست ابتدایی انتخابات ولسی جرگه کامیاب اعلان نشده، میگوید که پارلمان آینده نیز باید، به اساس آرای پاک مردم ایجاد شود.
موصوف علاوه کرد که کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت های انتخاباتی با هم هماهنگی ندارد و از این رو کارکردهای آنها برای بسا مردم قابل قبول نیست.
نامبرده می افزاید که برای افزود شدن نامش در فهرست نهایی انتخابات اعتراض نکرده؛ بلکه خواستار تامین عدالت و اعاده حق به حقداراست.
به قول وی، اگر به صدایش گوش داده نشود؛ نامزدان معترض، اعتراضات شان را گسترده ترخواهد نمود.
در عین حال، عزت الله آرمان مسؤول کمیسیون انتخابات بلخ، به پژواک گفت که بعد از سفر رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی به این ولایت، از آنها خواسته شده تا آرای اضافه تر از شش صد صندوق دوباره حساب شود.
آرمان علاوه می نماید، آنها تقاضای متذکره را به مرکز گسیل داشته و دیروز به کمیسیون ولایتی بلخ دستور دوباره شمارش صندوق های متذکره را صادر نموده است.
به گفته آرمان، در دو روز آینده، بازشمارش آرای شش صد صندوق که نامزدان معترض درمورد آن متردد اند، آغاز خواهد شد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.