Add new comment

کندهار (پژواک، اول جدی ۹۷): شماری نامزدان معترض کندهار می گویند که نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه این ولایت، مورد قبول آنان نیست و چشم براه فیصله نهایی کمیسیون شکایات انتخاباتی می باشند.
برخی نامزدان معترض که با ده ها حامیان شان در پریس کلب کندهار حضور یافته بودند، اظهارات متذکره را در نشست ابراز داشتند.
نامزدان یادشده مدعی بودند که کمیسیون ولایتی و مرکزی انتخابات، طور عمدی نامزدان واقعی مردم از کندهار برای ولسی جرگه را ناکام نموده و در عوض به اساس تقلب آرای چند تن را افزوده و آنان را کامیاب اعلان نموده اند.
سید جمال آغا یکتن از نامزدان گفت که در انتخابات کندهار تقلب گسترده صورت گرفته، از این جهت نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه دراین ولایت، قابل تایید نیست.
موصوف علاوه کرده که در این خصوص، اسناد و شواهد کافی را جمع آوری نموده و به کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرده اند.
نامبرده راجع به خود گفت: ((اسناد دارم که در ۲۴۰ محل، مجموعاً ۴۱۰۴ رای داشتم، اما کمیسیون انتخابات همه آرای مرا ۳۸۴ اعلان نموده است.))
وی اتهام وارد کرد که کمیسیون انتخابات، آرای نمایندگان اصلی مردم را عمداً کم نموده و در مقابل با انجام تقلب آرای، ۴- ۵ تن را افزایش داده و آنان را کامیاب اعلان نموده است.
او می گوید که خاموشی آنها به مفهوم پذیرش نتایج ابتدایی نیست، بلکه آنها منتظر فیصله نهایی کمیسیون انتخابات استند.
عطاءالله عطا عضو شورای ولایتی کندهار که برادرش حمدالله نازک برای ولسی جرگه نامزد بود و در لست ابتدایی نامش درج نیست، نیز ادعای مشابه دارد.
نامبرده گفت که هر دو کمیسیون آرای پاک و ناپاک را از هم مجزا نموده و اعتبار مردم روی این پروسه را خدشه دار نسازند.
موصوف می گوید، اگر چنین نشود، مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری اشتراک نخواهند ورزید.
مولوی متقی یکتن از سران قومی اذعان کرد که حکومت باید دراین راستا صدا مردم را گوش کند، در غیر آن مردم هم به صدای حکومت گوش نخواهند داد.
نامبرده می گوید که مردم خواستار شفافیت و جدا کردن آرای پاک از ناپاک استند.
سخنرانان نشست هوشدار دادند، در صورتیکه خواست های آنان قبول نشوند، به اعتراض های مدنی شان ادامه خواهند داد و مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری اشتراک نخواهند ورزید.
قابل ذکراست که کمیسیون شکایات های انتخاباتی چند روز پیش، حین ارائه گزارش اخیرش پیرامون انتخابات ولسی جرگه، خبر داد که درجریان بررسی؛ ۳هزار رای را باطل اعلان نمود و برخی افراد را به اتهام تقلب، به ارگان های عدلی و قضایی معرفی نموده اند.
کریم الله ستانکزی رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی کندهار گفته بود که ۱۹۰ هزار تن به سطح کندهار رای داده اند که ۱۵۰ هزار آنان، به اساس بایومتریک و ۴۰ هزار متباقی، به سبب برخی مشکلات تخنیکی بدون آلات بایومتریک رای داده اند.
بنا بر معلومات ستانکزی، در جریان انتخابات ۴۶۹ مورد شکایت نزد آنها ثبت شده که ۶۱ مورد آن جدی بودند.
این درحالیست که کمیسیون مستقل انتخابات، هفته گذشته نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه کندهار را اعلام نموده بود.
قرار لست منتشره نتایج ابتدایی، حاجی سیداحمد خادم با کسب ۸۱۸۶ رای، سیدمقتدا میران با حصول ۷۴۱۹ رای، داکترمحمود خان نصرت با بدست آوردن ۷۰۴۱ رای، روح الله خانزاده ۶۴۷۱ رای، گل احمد کمین با اخذ ۵۰۸۲ رای، محمد عمر شیرزاد ۴۴۹۷ رای، سیداحمد سیلاب با کسب ۴۱۴۳ رای، انجنیر محمد عارف نورزی با حصول ۳۹۷۶ رای، فریبا احمدی کاکر با بدست آوردن ۴۹۶۵ رای، ملال اسحاقزی با کسب ۲۹۰۰ رای و آرزو صافی به اخذ ۱۸۴۸ رای، نامزدان پیشتازاعلان شده اند.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.