Add new comment

کندهار (پژواک،۲۶ قوس ۹۷): نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه کندهار اعلام شد که بسا چهره های جدید در آن کامیاب شده اند و باشندگان این ولایت در مورد آن نظریات گوناگون دارند.
به اساس فهرست پخش شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات، حاجی سید احمد خادم با کسب ۸۱۸۶ رای، سید مقتدا میران با تصاحب ۷۴۱۹ رای، داکتر محمود خان نصرت با کسب ۷۰۴۱ رای، روح الله خانزاده ۶۴۷۱ رای، گل احمد کمین با گرفتن ۵۰۸۲ رای، محمد عمر شیرزاد ۴۴۹۷ رای، سیداحمد سیلاب ۴۱۴۳ رای، انجنیر محمدعارف نورزی به کسب ۳۹۷۴ رای، فریبا احمد کاکړ با بدست آوردن ۴۹۶۵ رای، ملالی اسحاقزی ۲۹۰۰ رای و آرزو صافی با کسب ۱۸۴۸ رای نامزدان پیشتاز اعلان شده اند.
در جمع ۱۱ نامزد پیشتاز، صرف داکتر محمود نصرت و فریبا احمدی کاکر بار دوم کامیاب شده اند که در دور گذشته ولسی جرگه نیز عضویت داشتند.
 ملالی اسحاقزی نیز در دور اول ولسی جرگه نماینده مردم کندهار بود که اکنون بار دیگر پیروز شده است.
اما اعضای پیشین ولسی جرگه ملا سید محمد، عبدالخالق، بالا کرزی، عبدالرحیم ایوبی، حمیدزی لالی، عطاءالله حبیب، محمد عمر ننگیالی، خالد پشتون، شکیبا هاشمی و بی بی حمیده یوسفی که این بار هم به انتخابات ولسی جرگه نامزد شده بودند، رای کم را اخذ نموده و ناکام شده اند.
باشندگان عادی و فعالان مدنی کندهار، با درنظر داشت به نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه دراین ولایت می گویند، مردم اکنون بیدار شده، به اعضای اسبق ولسی جرگه رای ندادند، زیرا مصدر خدمت واقع نشده اند.
عبدالواسع هڅیال یکتن از فعالان مدنی کندهار میگوید، گرچه انتخابات مملو از تقلب بود و افراد واجد شرایط که بیشتر توقع کامیاب شدن آنها می رفت، ناکام شده اند، اما فهرست نامزدان پیشتاز که اعلان شده اکثر شان چهره های جدید اند.
موصوف به آژانس پژواک گفت که در زمره افراد کامیاب شده، صرف دو تن اعضای دور پیشین ولسی جرگه است و متباقی همه افراد جدید اند.
نامبرده ميگويد: ((اعلان این نتایج وانمود می سازد که مردم بیدار شده، گرایش های قومی، پول و زور دیگر کاربرد ندارد، زیرا اعضای پیشین ولسی جرگه که همه امکانات فوق را در اختیار داشتند و نامزد شده بودند، مردم برای شان رای ندادند، چون به مردم خدمت نکرده اند.))
به قول وی، اکثر نامزدان کامیاب پیشتاز، جوانان اند که برخی شان دارای تحصیلات عالی نیز می باشند و مردم انتظار دارند تا از آنها نمایندگی مناسب نمایند.
اما آنان گلایه کنان میگویند که این بار برای انتخابات ولسی جرگه، شمار افراد دانسته نیز نامزد بودند که بدبختانه در لست ابتدایی اسامی شان مشاهده نمی شوند.
رفیع الله یکتن از باشندگان ناحیه دوم شهر کندهار نیز نظر مشابه دارد و میگوید که این به ولسی جرگه نسبتاً افراد شایسته راه یافته اند، اما مهم این است که به مردم خدمت نموده و در پارلمان از آنها خوب نمایندگی کنند.
نامبرده به پژواک گفت، چنین به نظر می رسد که مردم در حال بیدار شدن اند که چه کسی را بنا بر کدام ظرفیت ها رای دهند و کی ها را منحیث مسؤولین و نمایندگان شان انتخاب کنند.
نامبرده علاوه می کند که این وضعیت به طور تدریجی بهبود خواهد یافت برای انتخابات آینده ولسی جرگه صرف کسانیکه دارای مشخصات چون پاک بودن، داشتن تحصیلات عالی و به سرزمین و مردم شان معتهد باشند، کامیاب شوند.
موصوف از نامزدان کامیاب تقاضا دارد تا صادقانه مصدر خدمت به مردم و کشور شان شوند، در غیرآن در دور آینده انتخابات، مانند اعضای پیشین ولسی جرگه که مردم از آنان ملول شده بودند، برای آنان رای ندادند.
سخی نوریوال یکتن از فعالان مدنی دیگر شهر کندهار نیز نظر مشابه داشته و می گوید، مردم امید دارند که نظر به تعهد کمیسیون های انتخابات که آرای پاک را از ناپاک مجزا می سازند، روی این اصل باید در نتایج نهایی؛ نامزدان به ولسی جرگه راه یابند که توانمندی واقعی داشته باشند.
نامبرده می گوید که انتخابات ولسی جرگه امسال در کندهار، از دایره قومی خارج شده بود، زیرا مردم به نامزدان اقوام عمده که در دور پشیین ولسی جرگه به مردم کاری نکرده بودند، این بار از رای آنان محروم شدند.
موصوف علاوه می کند که این بار مردم بیشتر امیداور اند و خواهان پارلمان استند که از نمایندگان واقعی مردم تشکیل شده باشد، تا به گونه خوب به مردم و کشور خدمت کرده بتواند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.