Add new comment

کابل (پژواک، ۱۳ عقرب ۹۷): درحالیکه کمیسیون های انتخاباتی، قابل اعتبار بودن تمامی آرای پاک را توافق کرده اند؛ اما نمایندگان احزاب سیاسی تاکید دارند که بدون آرای بایومتریک، به سایر آرا نباید اعتبار داده شود.
در پی نگرانی ها از در آمیخته شدن آرای پاک و ناپاک در شماری از مراکز رای دهی در سرتاسر کشور؛ کمیسیون های انتخاباتی چند روز قبل به منظور مدیریت بهتر روند شمارش آراء، رسیدگی به شکایات واصله و جلوگیری از بی نظمی های احتمالی در مراحل بعدی، با درنظرداشت رعایت قانون انتخابات، لوایح، طرزالعمل ها و مصوبات هر دو کمیسیون، روى اعلاميه هشت ماده يى توافق کردند.
نور رحمان اخلاقی عضو رهبری جمعیت اسلامی که به نمایندگی از احزاب سیاسی، امروز در حاشیه نشست خبری کمیسیون مستقل انتخابات صحبت می کرد، با تاکید به خواست های قبلی احزاب سیاسی گفت که آرای بایومتریک شده برای احزاب سیاسی یک اصل است؛ سایر آرا از نظر احزاب سیاسی مدار اعتبار نیست.
موصوف، با اشاره به اینکه در پروسه بایومتریک نقایص زیاد مشاهده شده است؛ اما گفت که با آن هم دستگاه های بایومتریک فرصت های خوبی را فراهم کرده است.
وی، با اشاره به مشکلات برگزاری انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان، گفت: «احزاب سیاسی از آرای داخل صندوق ها آگاهی ندارند، باید آرای تمام صندوق ها بازشماری شوند تا دیده شود که کدام آرا بارکُد دارد و کدام آن بایومتریک نشده است.»
اخلاقی همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، رای دهندگان مجدداً بایومتریک شوند؛ در غیر آن مشکلات بیشتر خواهد شد.
اما سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی  کمیسیون مستقل انتخابات گفت که کمیسیون های انتخاباتی با درک اهمیت دیدگاه های احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و مردم افغانستان، به اجرای وجایب و مکلفیت های قانونی خویش به طور مستقلانه برای حراست از آرای مردم متعهد و پابند می باشند.
موصوف گفت: «کمیسیون های انتخاباتی، چند روز قبل به منظور مدیریت بهتر روند جمع بندی آرا، رسیدگی به شکایات واصله و جلوگیری از بی نظمی های احتمالی در مراحل پیش رو، با در نظرداشت رعایت قانون انتخابات، لوایح، طرزالعمل ها و مصوبات هر دو کمیسیون، روى اعلاميه هشت ماده يى توافق کردند.»
وی همچنان، با اشاره به معلومات دستگاه های بایومتریک گفت که درج معلومات دستگاه های بایومتریک به مخزن معلومات مرکزی، رسماً آغاز گردیده است.
با این حال، سيد ابراهيم سادات ریيس تکنالوژی معلوماتی کميسيون مستقل انتخابات، از آغاز رسمی انتقال معلومات دستگاه های بایومتریک به مخزن معلومات مرکزی خبر داده، به پژواک گفت که تا دو هفته دیگر، مواد دستگاه های بایومتریک، به مخزن معلومات مرکزی انتقال خواهد یافت.
به گفته وی، تاکنون دستگاه های بایومتریک، ۲۳ ولایت به مرکز رسیده است و دستگاه های بایومتریک، از سایر ولایات نیز در حال انتقال است.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.