Add new comment

گردیز ( پژواک، ۳ عقرب ۹۷): به اساس ادعاهای منشتره در شبکه های اجتماعی، برخی نامزدان و اعضای برحال ولسی جرگه، برای حصول آرا به رایدهندگان پول جعلی را داده اند.
یکتن از باشندگان ولسوالی دندپتان پکتیا در ويدیو پخش شده مدعی است که برای نواب منگل و گل پاچا مجیدی دو وکیل برحال ولسی جرگه رای داده و در بدل دوصد دالر امریکایی را از آنها دریافت کرده است.
به قول موصوف، زمانیکه برای تبادله دالر به پول افغانی نزد صراف مراجعه کرده، صراف از سپردن وی به ارگان های امنیتی هوشدار داده است و برایش گفته که دالر دست داشته اش جعلی است.
این موضوع تاکنون، از سوی کدام مرجع رسمی تایید نشده است اما برخی نامزدان برای ولسی جرگه می گویند که شماری وکیلان برحال جهت اخذ آرا به مردم پول داده اند.
ازجمع آنها محمد نعیم احمدزی ادعا می کند که نامزدان و وکیلان برحال ولسی جرگه در بدل پرداخت پول آرای مردم را حصول کرده اند، اما درمورد پول جعلی چيزی نگفت.
موصوف گفت: (( وکلای برحال ولسی جرگه، به مردم پول داده، ویدیوهای آن موجود اند، موترهای شان را در مقابل محل رایدهی متوقف کرده بودند و به رایدهندگان می گفتند که دو هزار افغانی را بگیرد و تصویرجریان رای دادن را برای ما نشان دهید.))
ناظر اناث یک کاندید که درمحل نسوان کلينیک ولسوالی دندپتان حضور داشت از موجودیت تقلب ها در روند رایدهی حاکیست که نامزدان برای کسب آرا از طرق مختلف استفاده می کردند.
موصوف به پژواک گفت: ((مردم می گفتند که برخی نامزدان با پول رای می خرند و شمار زیاد شان پول می دهند؛ بلی من خود شاهد بودم که زنان می آمدند، یک دختر از جایش برمی خاست و برایش می گفت که من در تشخیص کاندید همرایت کمک می کنم، نامبرده عکس کاندید دیگر را برایش نشان می داد و به کس دیگر رای می داد.))
محمد رحمن قادری عضو شورای ولایتی پکتیا نیزضمن  موجودیت تقلبات درانتخابات می گوید که وکلای برحال، از راه های مختلف، رای های مردم را اخذ کرده اند.
قادری گفت: (( اسناد و شواهد را با کمیسیون انتخابات شریک نموده ایم، آنها اطمینان سپرد، خدا کند به تعهد خود عمل کند،  با پنج وکیل برحال هم دولت همکار بود و هم مرتکب فساد و اختلاس گسترده شده اند آنها پنج رای شفاف و بايومتریک شده هم ندارند.))
 اما نواب منگل و گل پاچا مجیدی وکیلان برحال ولسی جرگه، ویديو متذکره را جعلی عنوان نموده و موضوع توزیع پول جعلی را نیز رد می کنند.
نواب منگل گفت: (( این ویدیو یک توطئه است، به هیچ کس پول نداده ام.))
گل پاچا مجیدی نیز این ادعا را رد می کند و می گوید: (( این موضوع درست نیست، این یک دسیسه است،  به هیچکس پول عادی و یا جعلی را نداده ایم.))
هدایت الله عصمتی مسؤول کمیسیون شکایت های انتخاباتی پکتیا می گوید که پیرامون انتخابات حدود ۵۰۰ شکایت نزد این اداره ثبت شده  و آنها درمورد تحقیقات را آغازکرده اند.
عصمتی به پژواک گفت که درجمع شکایات، شکایت توزیع پول را نیز دریافت کرده است و بعد از بررسی توسط کمیسیون، موضوع دقیق برملا خواهد شد.
نامبرده می گوید: (( تمام شکایات نزد ما ثبت شده اند درهمه موارد حتی، تخلفات و تخطی ها را ثبت کرده ایم و این عمل وصف جرمی دارد و لزوماً ثبت شده است که تحت بررسی قرار دارد، بعد ازتکمیل بررسی، رهبری کمیسیون ولایت پکتیا، فیصله قانونی خواهد کرد.))
قابل ذکراست که به تواریخ ۲۸ و ۲۹ برج جاری، انتخابات ولسی جرگه تدویر یافت.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.