Add new comment

کندهار (پژواک، ۲۲ میزان ۹۷): برخى نامزدان ولسی جرگه در ولایت کندهار، از چگونگی انتخابات پیش رو ابراز نگرانی میکنند و در این مورد، در یک جلسه برخی سوالات را مطرح کرده اند.
این نشست در تالار شورای ولایتی کندهار برگزار شده بود که نامزدان ولسی جرگه و نمایندگان کمیسیون مستقل انتخابات، به آن دعوت شده بودند.
در آغاز جلسه حاجی سیدجان خاکریزوال رییس شورای ولایتی کندهار گفت که نامزدان و نمایندگان کمیسیون انتخابات را دعوت نموده اند که در بارۀ انتخابات، برخی سوالات و نگرانی های نامزدان را جواب بگویند.
وی افزود که نامزدان در مورد پروسۀ شفافیت انتخابات و چگونگی سیستم بایومتریک نگران اند، که کمیسیون انتخابات باید برایش جواب بدهد.
سید احمد سیلاب نامزد ولسی جرگه گفت آنها خبر شدند که دستگاه های بایومتریک، به طور اف لاین استفاده میشود که در انتخابات جلو تقلب را گرفته نمی تواند.
وی افزود که مشکل دیگر سیستم بایومتریک، این است که بعد از برگزاری انتخابات، به کابل انتقال میشود و در کابل از آن معلومات گرفته میشود، که امکان تقلب گسترده در آن وجود دارد.
سیلاب اظهار داشت که انتخابات به طریقۀ بایومتریک، زمان بیشتر خواهد گرفت و امکان دارد که رای دهندگان بیشتر از روند رای دهی باقی بمانند.
 وی از کمیسیون انتخابات خواست که در این مورد، به پاسخ های مردم و نامزدان جواب بدهد.
حمیدزی لالی کاندید دیگر ولسی جرگه از کندهار نیز اظهارات مشابه داشت و گفت که دستگاه های بایومتریک، به عوض جرمنی از چین آورده شده و بر عوض سیستم ۲۰۱۰ در آن سیستم ۲۰۰۴ استفاده میشود که به طور اف لاین استفاده میگردد.
وی افزود که این چنین دستگاه های بایومتریک، از تقلب جلوگیری کرده نمیتواند، بلکه تنها در مراکز رای دهی از رای تکراری جلوگیری میکند.
او گفت که در کشورهای دیگر، نتایج انتخابات در ۱۲ ساعت اعلام میشود؛ اما بخاطر اینکه این سیستم اف لاین است، نخست معلومات را ثبت میکند. باز به کابل انتقال داده میشود و معلومات از آن گرفته میشود و نتایج اولی و نهایی مشابه با سیستم قبلی اعلام میشود.
لالی نیز ابراز نگرانی کرد که اخذ معلومات در کابل از ماشین های بایومتریک، شفافیت این سیستم را زیر سوال می برد.
فریبا احمدی کاکر نامزد دیگر ولسی جرگه، نگرانی کرد که باشندگان بیشتر ولسوالی ها در شهر کندهار ثبت نام کرده اند و کمیسیون مستقل انتخابات، اصولى را به میان آورده که کسی که در هر مرکز ثبت نام کرده باشد، باید در همان مرکز رای بدهد.
وی گفت که در روز برگزاری انتخابات، استفاده از موتر ممنوع اعلام میشود؛ پس از جمله  ۵۸۰ هزار رای دهندۀ ثبت شده، ۲۰۰ هزار تن شان رای داده نمی توانند.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.